Internetdelning fungerar hopplöst dåligt på alla smartphones(?)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 30 jul 2013.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som tycker att alla smartphones på marknaden fungerar helt hopplöst dåligt när det kommer till att dela ut uppkopplingen via wifi?

    Man kan ha god täckning och fina prestanda i mobilens inbyggda webbläsare, men likförbannat funkar det skit så fort man ska dela anslutningen.

    Följande problem har jag märkt:
    1. När man anslutit till wifi-nätverket så tar det evigheter innan datorn får interneaccess.

    2. Ständiga nedkopplingar

    3. Väsentligt sämre hastighet än om man surfar direkt i mobilen.

    Jag har testat både androider, Windows phone och Iphone. Alla funkar lika pissdåligt. Jag har också provat att ansluta med flera olika datorer och plattor.

    Renodlade 3g till wifi-routers brukar dock funka klockrent enligt mina erfarenheter.

    Är det någon som har liknande erfarenheter? Har ni lyckats lösa problemen i så fall?

    Om det inte funkar bättre än dagens smartphones så känns det nästan nödvändigt att skaffa ett separat mobilt bredband med USB-modem eller fickrouter, vilket kanske är meningen att man ska också...

    Jag är stund tals rätt beroende av funderande mobil datauppkoppling.
     
  2. pumpe3

    pumpe3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    OnePlus 7T
    Tycker det funkar bättre på nya mobilerna, men slår defintivt inte en lös router för mobiltbredband.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dem gånger jag har delat internet har det fungerat bra förutom när jag åkte Malmö - Stockholm men då hade jag inget internet på mobilen heller då. Och det verifierades av att min mobil, dator och iPad inte hade internet på samma sträcka den dagen
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Inget jag upplevt direkt. Förutom att hastigheten kan vara lite lägre men ändå helt okej.
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag körde innan ajg skaffade fogg internetdelning från mitne note 2 till min blade 3 som jag hade på styret på hojen... funkade klockrent jämt. nu laddade jag ju inte ner några mängder så jag såg speeden men de ggr jag tankade ner nån update osv fick jag några mbit iaf.. good enough.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Lär vara några skräpmobiler du testat med, funkar kanon med min Optimus G, både 3G och 4G. Har kopplat in den i datorn, dragit igång massor med överföringar samtidigt och fått ca 50 Mbit/s med Tre vilket är max där jag bor. Kan köra hela dagen/kvällen utan några som helst problem.

    Även kört 3G utomlands en månad nu, heller inga problem (förutom att det finns mobiler med ännu bättre känslighet på 3G).

    Även funkat bra med flickvännens Huawei U9508, bara att det kan ta lite för lång tid att få adress.

    Dock är detta via USB-kabel, men har inte haft problem med Wifi heller. Flickvännen brukar köra Wifi via min mobil och det strular aldrig.

    3G->Wifi-routers funkar dock skräp, i alla fall de jag testat typ Dovado.
     
    Last edited: 30 jul 2013
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Bland mobiler jag testat kan nämnas Galaxy S, Galaxy 5, Iphone 4, Iphone 5 och Lumia 920.

    Ingen av dem klarar av att leverera en kontinuerlig, stabil och snabb wifi-uppkoppling trots god täckning till mobilnätet och goda prestanda i mobilernas egna webbläsare.

    För alla tar det evigheter innan datorn får internetaccess och alla kopplar ned flera gånger i timmen. IP-telefoni eller streaming är bara att glömma.

    Hur kan varken Google, Apple eller microsoft klara av att leverera en så simpel funktion som håller måttet? Det är inget annat än patetiskt.

    Min billiga skitrouter för 200 Kr som man stoppar ett 3G-modem i ger lika stabil lina som fast uppkoppling. Likaså Huawei B593, som inte heller den kosta. Ingen av mina senaste smartphones som jag köpt för över 5000 Kr/st klarar av denna simpla uppgift...
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Då är väl Galaxy S, Galaxy 5, Iphone 4, Iphone 5 och Lumia 920 skräpmobiler, inte svårare än så.

    Som sagt funkar det kanon för mig och jag kan köra hela dagen eller kvällen utan att något kopplar ner.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har haft Samsung Galaxy Nexus, LG Nexus 4 och HTC Incredible S, har inte haft några problem med delningen, dock mer problem med själva mottagningen från 3. Då jag hade både mobilen och iPaden och ingen av dem hade internet och både hade 3 som internet leverantör
     
  10. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Kan inte heller hålla med om detta. Har använt min Xperia S för internetdelning de senaste tre månaderna sedan jag slopade bredbandet. Kör det både till laptopen som Wifi hotspot och till den stationära via USB. Inga som helst bekymmer med nedkopplingar eller seghet.
    På mitt gamla jobb fick jag även koppla företagets tre datorer via Wifi hotspot då vår Tele2 router strulade. Funkade stabilt 8 timmar om dagen i nästan en vecka innan vi fick en ny router. Det fungerade dock inte med chefens iPhone 4s.

    Min syrra och hennes man sade upp sitt bredband för tre år sedan och har kört med hans HTC Desire eller hennes Xperia P sedan dess.

    Så mina erfarenheter är nästan enbart positiva, enda problemet är ju den ökade batteriförbrukningen.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jo, strömförbrukningen går ju upp 100%. Jag delade mitt internet från mobilen till datorn när jag åkte Malmö - Stockholm. Batteriet var 100% laddat när jag åkte. Hade typ 10% kvar 4 timmar senare när man ankom Stockholm
     
  12. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Has precis samma åsikt. (Likadan telefon med :P)
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Låter som en rätt grov förenkling i mina öron. Bara för att dina mobiler har klarat ditt användande så innebär det inte att de klarar alla andras.
     
    Last edited: 30 jul 2013
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan det ha något med operatören att göra? Jag har använt 3 och Tele2/Comviq och har inte haft några problem med vare sig LG Nexus 4, Samsung Galaxy Nexus eller HTC Incredible S
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tycker det fungerar perfekt med tanke på mobilnätet och dess hastighet med min galaxy nexus. Stadiga hastigheter näst in till hela tiden (enda gången det dippar är när jag måste beställa nytt trafik-paket men det löses på några sekunder).
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det. Har kört både Hallon och Halebop utan att notera någon förändring.
     
  17. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det klarar i alla fall 10 samtidiga torrents-nerladdningar som maxar upp/ner på 4G, så den klarar nog ganska mångas användande. Sen har du bara testat gamla skruttiga Android-telefoner, iPhone var väl omtalat dålig på internetdelning osv.
     
  18. gurgalof

    gurgalof Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aldrig haft några problem med internetdelning på galaxy s3.

    Jag har haft ganska hårt användande med flera klienter några gånger, inga problem.
     
  19. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Brukar dela internet från min Galaxy S2 till min Nexus 7. Fungerar utmärkt varje gång. Inga som helst krångel eller problem.
     
  20. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Håller inte alls med om att det skulle vara strul.

    Jag körde under en längre tid förra sommaren på Gotland, i ett område där det var dålig mobiltäckning, men det fungerade bra att dela till flera plattor. Mobilen var en Samsung av budgetmodell ( < 1500:-).

    Har sedan bytt telefon några gånger, alltid till Samsung dock, och alltid i prisklass max 2000:-. Kör utdelning då och då på olika platser, och fungerar lika fint varje gång.

    Det enda som varit konstant under perioden är abonnemanget hos Telenor, men jag tror inte att de skulle vara bättre än alla andra.

    Tror nog på att det är lite SBS eller otur som är inblandat.