Problem: iOS 14 Chromecast problem

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av BrorSnor, 26 sept 2020.

  1. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Halloj!

    Uppgraderade till iOS 14 på vår iPad häromdagen och efter det kan vi inte använda den till att Chromecasta saker från SVT Play, TV4 Play och Comhem Play+ apparna. Från YouTube appen kan vi fortsatt casta.
    Alla mina Android enheter funkar fortsatt fint ihop med Chromecasten.
    Sambons iPhone som är kvar på iOS 13 funkar fortsatt också.

    Provat att starta om iPaden en extra gång. Chromecasten tar strömmen från TVn som jag bryter strömmen på efter tittning så den startar alltid från scratch, dvs omstartad ett flertal gånger.
    Alla appar är uppdaterade så långt det går.

    Det känns ju spontant som att det är problem med iOS 14 och Chromecast eftersom allt annat funkar och det funkade bra på iPaden innan. I och för sig har jag inte provat att installera om apparna, men det vore väl själva f-n om det skulle vara problemet.... på tre olika appar till och med. Ska testa detta med för säkerhet skull.

    Så jag skickade ett mail till SVT Play support för att påtala detta och fick detta till svar:

    SVT Play appen ska stödja iOS 14 så det ska inte vara något problem. Men eftersom du upplever samma problem i TV4 play så kan felet ligga i någon av dina enheter. Surfplattan, chromecmasten eller nätverket. Jag rekommenderar dig att först försöka gå igenom Chromecast rekommendationer vid uppspelningsproblem. Dessa borde du hitta på Googles hemsida.

    Annars finns några vanliga åtgärder som man kan göra ifall man upplever uppspelningsproblem på SVT Play. Du kan även testa dessa efteråt och se om det löser problemet. Läs mer här: Uppspelningsproblem | Kontakt - Sveriges Television


    Är det någon/några här som kör någon iOS enhet på version 14 och har en Chromecast som vill hjälpa till att testa?
     
  2. zulle

    zulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Testade precis SVT Play från iPaden som kör iOS 14.2 beta och även från iPhonen som kör 14.0.1 och det funkar finfint från båda
     
    BrorSnor gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du tillåtit att apparna ska få tillgång till enheter på det lokala nätverket? En popup dyker upp första gången appen startas efter att iOS 14 är installerat.

    Detta går även att ändra i Inställningar > Appen det gäller. Se till att ”Lokalt nätverk” är aktiverat.

    [​IMG]

    Upplever du fortfarande problem? I vilket steg är det du fastnar och får du något felmeddelande?
     
    BrorSnor gillar detta.
  4. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    538
    Mottagna gillanden:
    346
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag installerade om SVT Play appen nu och då fick jag frågan, efter det funkade det ju fint!
    Då gick jag in i inställningar och slog på för TV4 Play och Comhem Play+ och då funkar de också.

    Men jag fick inte den popup:en i någon av apparna fast jag har startat (om) dem ett antal gånger. Så det var ju ganska kass, att inte någon av dessa appar klarade av att visa upp den popup:en.

    I YouTube fick jag inte heller någon popup men den funkade ju ändå och när jag kollar är det redan påslaget för den appen.
    Är det här något nytt för iOS 14, det här med "Lokalt nätverk"?
     
    bernard gillar detta.
  5. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Det verkar vara nåt nytt i iOS 14 ja.
    Jag fick också detta och undrar då vad fördelarna med denna inställning innebär?
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju bra för att kunna styra vilka appar som kan få tillgång till andra enheter på det lokala nätverket.
     
    laserturken och bernard gillar detta.