IP - Telefoni, Olagligt?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Drappe, 23 jan 2011.

  1. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Last edited: 23 jan 2011
  2. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Tror inte att operatörerna kollar upp dig.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är inte direkt lagligt att bryta mot ett avtal du har ingått. Det är väl det som är den stora grejen. De tjänar givetvis egna pengar på sina ip-telefonitjänster och vill därmed inte att folk ska göra det gratis. Därför står det i avtalen och det är det som bryts mot i så fall.

    Allt annat finner jag bara är rent utsagt skitsnack.

    Jag känner mig inte tillräckligt insatt i tekniken bakom och väljer därmed att inte uttala mig om hur/om de kan se vad datatrafiken är.
     
  4. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det är fullt möjligt att se vilken typ av trafik som går men det kräver rätt mycket resurser.
     
  5. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Telenor har nada möjlighet att se vilken trafik du genererat. Detta vet jag då jag jobbat där och varit i kontakt med deras tekniska avdelning angående just detta.

    Flyttar detta till operatörsdelen av vårat forum
     
  6. xlightan

    xlightan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    SGS 21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
    Kollade precis igenom mitt Telenoravtal från augusti förra året. Står inget om att jag ej får använda telefonen till Skype. Alltså är det fritt fram för mig :)
     
  7. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vet att det står i mitt avtal jag har hos Telia att p2p och VoIP inte är tillåtet.
    När jag frågade supporten så sa dom att dom inte blockerar det just nu men har det med i avtalet ifall dom skulle behöva/vilja blockera det vid senare tillfälle.
    Känns inte som det är något man behöver vara rädd för att använda. Om Telia börjar bråka så byter jag leverantör till en som inte gör det bara, eller kör genom vpn.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vad jag har sett är det mobilt bredband som det står så hos telenor och inte surfpaket till mobilen. Skype fungerar fint hos mig med.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  9. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tycker det äe fruktansvärt löjligt. Precis som att de motarbetar dual sim teknologin så gillar jag inte det här. Ska man som företag förespråka en öppen marknad ska man inte kunna motarbeta alla konkurenter, direkta eller indirekta.
    Gäller detta även när man kör via Wifi? Ska de förbjuda Wifi snart också? De missar ju pengar för data trafik där med
     
  10. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Om jag förstått det rätt så om man använder wifi med skype etc så kan inte telebolagen göra något? Då bryter man inte mot deras avtal?:)
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Wifi är förstås kopplad till något i sin tur så det beror på vad den sitter på om det är avtalsbrott eller inte. Men oftast är det antagligen inte något problem.
     
  12. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det är inte första gången företag blir upprörda och försöker stoppa något som hotar deras intäkter. Men liksom i alla andra fall så kommer de att misslyckas kapitalt även denna gång.

    Författarna blev upprörda när det började öppnas bibliotek eftersom "ingen skulle köpa böcker". Skiv- och filmbolagen kokade och kokar fortfarande över på fildelningen. Ändå verkar de överleva fint och dessutom ha resurser över till att anställa diverse lobbyister.
    Detta kommer att gå samma väg, var så säker.

    Dessutom så är det så att om alla operatörer tillåter IP-telefoni så kommer alla att tvingas höja priserna på datatrafik till en nivå som gör att de går runt. De tävlar i så fall på lika vilkor och eftersom inget företag kan gå med förlust en längre tid så kommer prisnivån automatiskt att stabilisera sig till en nivå som passar både konsumenter och operatörer.

    Sedan är det ju patetiskt att man ens försöker stoppa IP-telefoni. Om operatörerna börjar filtrera trafiken så införs snart möjligheten att kryptera trafiken i Voip-klienterna. Det är liksom i fallet med fildelningen ett katt- och råtta-lek som katten aldrig har en chans att vinna.
     
  13. Kanbaravarajag

    Kanbaravarajag Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt hur det ser ut med andra operatörer, men Tele2 tillåter skype och dyl med deras large datapaket.
    Jag tror inte operatörerna ger någon straffavgift eller liknande utan de stänger av tjänsten för dig om de skulle komma på dig att använda detta.
     
  14. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det roligaste är ju att ingen kan svara när man frågar vad som händer. Har frågat massor av säljare men ingen kan svara. De vet bara att "tjänsten ingår inte"
     
  15. Kanbaravarajag

    Kanbaravarajag Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förmodar att systemen som de använder för att debitera för datatrafik inte gör skillnad på
    vad för typ av data som laddas ner. Jag tror som så att som det ser ut idag så kommer ingen "åka fast" för att ha använt Skype om de (operatörerna) inte uppdaterar/ersätter det systemet de har idag, och det skulle kosta pengar.

    Misstänker att Tele2 är medvetna om detta och skulle det vara någon som nämner att de ska använda datapaketet för IP-telefoni så säljer de in ett Large datapaket just pga att det
    är tillåtet att använda Skype och dyl.
     
  16. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Läste någon artikel om det för någon vecka sedan, hittar tyvärr inte den.
    Men några operatörer hade uttalat sig att det i dagsläget inte är något problem, men de håller koll på det och kommer se över betalningsmodellen om/när det behövs.
     
  17. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Såvitt jag vet så tillåter åtminstone Tele2 det dock får man betala för datatrafiken om man inte har Large Surfpaket, det är vad jag har fått till svar av deras chatt när jag har frågat