IP67-klassad?

Diskussion i 'Xperia active' startad av Tossie, 2 sept 2011.

  1. Tossie

    Tossie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sony Ericsson uppger i sin chat att deras telefon Active är IP67 klassad.

    Ngn som vet vad detta innebär mer exakt?
    Har försökt googla lite på det med hittar inget konkret.

    Jag har hört att den ska tåla att vara i 1meters vattendjup i upp till 30 minuter.
    Kan detta stämma?
    Om det skulle bli skadad av detta, täcks det då av garantin?

    Om den nu har en Ip klassning, varför marknadsför de inte det lite mer då??
     
  2. habiba

    habiba Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    googlade lite snabbt i 30sec och hitta detta.

    alltså 67 står för "Dammtät och Kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada.


    /Barsom
     
  3. erak

    erak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Certifieringen står ju med i de officiella specifikationerna. Men samtidigt vill de ju ta det säkra före det osäkra. Bättre att telefonen klarar lite mer än precis vad som står. Som tillverkare vill man gärna undvika onödiga returer.

    1 meter, 30 minuter
    http://www.ameradio.com/systems/certifications.html#IPX-7
     
    Last edited: 8 sept 2011
  4. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    sen hur man bevisar att den inte vart på 1,5 meters djup i 45 minuter har iaf inte jag nån aning om.. för jag antar att det kan bli en del tvister med garantiärenden där SE kommer hävda att telefonen varit längre tid under vattnet än tillåtet osv..
    MÄH! varför tror jag alltid det värsta om folk och företag :(

    Hoppas dom löser alla garantiärenden galant utan gnäll! <-- såja!
     
  5. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Om de har tänkt till så har de tagit till lite säkerhetsmarginaler. Det tror jag faktiskt att de har gjort och de har ju sitt gamla rykte sedan hajfenan att tänka på även om det var under gamla Ericsson tiden. Active verkar ju ha betydlig rejälare skyddskåpor än Defy och de ser ut att vara försänkta så man inte råkar pilla upp dem av misstag. defys lock ser inte särskilt pålitliga ut och det har ju förekommit rapporter om glappande lock på defy.

    Active verkar ju vara mer av äventyrstelefon över sig och kan antas få utstå ett tuffare liv än Defy som säljs som en vanlig android men med skyddande egenskaper att utstå regn och med tåligare displayglas.

    Prestandamässigt har Defy klart bättre skärmupplösning och får väl mer minne också i Defy+. Fast vad som är viktigt på en äventyrs telefon är ju att skärmen syns i solljus och om SE håller vad de lovar om användbarheten när skärmen är blöt så är det mer värt än högsta tänkbara upplösning. Det är ju ändå dubbla upplösningen av vad gamla X10 mini/pro hade.

    Om nu bara inte denna drabbas av knasterproblemet och 3g mottagningsproblem som nya mini modellerna verkar lida av så blir den nog bra och jag är sugen på att köpa en.

    Tyvärr kan man misstänka att den uppskjutna säljstarten kan ha med ovan nämnda problem att göra då den väl tekniskt i princip är likadan till största delen som nya mini serien under skalet. Fast det är ju bättre de löser ev problem än att släppa den för tidigt och få en massa badwill pga av tillbakalämnade telefoner som nu sker med mini pro.

    Fattar dock inte att de inte kollar upp en sådan sak som att det knastrar hörbart även under filminspelning och under samtal före säljstarten för nya mini serien, det är ju något de flesta skulle störa sig på och klaga över. Många av kunderna är ju dessutom ägare av gamla mini/pro och jämför gärna direkt med den. Visar det sig att det är hårdvaru relaterat vilket inte är osannolikt så har SE definitivt fått ett problem på halsen. Hoppas verkligen att det löser sig då jag gillar deras telefoner och vill gärna kunna köpa en Active snart.