Ipad eller Android?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Nappandroid, 4 dec 2016.

  1. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Sedan jag skaffade en Iphone har jag blivit förtjust i Apple och funderar nu på en Ipad men ni som känner till det bättre, vad skulle ni vilja och varför?

    Jag kommer främst använda min platta som en förlängning av telefonen och därmed användas till surf, Facebook, YouTube och lite film. Eventuellt något enstaka spel och eböcker.
     
    Puttesson gillar detta.
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Inget av dina användningsområden talar för en viss variant av tablet. Så det blir en smaksak. Är du förtjust i Apple så skaffa en iPad.

    Personligen hade jag inte köpt en iPad. Vi har en äldre variant och jag har haft ett par olika iPhones som visst fungerar alldeles ypperligt att bara använda. Men blir oftast frustrerad eftersom jag vet vad man kan göra på Android och det går inte på iOS eftersom någon annan har bestämt vad jag får och inte får göra. Så länge man rättar sig i fållan så är iOS jättebra, men om man vill bestämma själv så kan man åka på en nit. Sen är Apples produkter onödigt dyra.
     
    Snah, Vispen74, Androis och 1 annan gillar detta.
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    iPads är bra plattor, och själv började jag använda iPads långt innan jag ens sneglade åt att testa en iPhone. jag retade mig lite på deras begränsningar och oerhört ologiska menyer etc i början, men kom fram till att deras driftsäkerhet etc jämfört med de bästa androidplattor som fanns uppvägde nackdelarna, och att för en platta som huvudsakligen används för konsumtion av innehåll så är det inte lika viktigt för mig iaf med de möjligheterna som finns endast i android. idag har jag även en iPhone som jag tycker funkar bra, men endast som jobbtelefon och jag skulle fortfarande aldrig kunna tänka mig att ha den som min privata telefon.
    men nu säger du att du har en iPhone och gillar den så då är det väl inte så mycket att fundera på. jag menar, jag valde iPad trots mina invändningar och du har inte ens de invändningarna :D. dessutom finns det ju alltid fördelar med att hålla sig inom en och samma plattform, och det är ju speciellt en av apples stora styrkor med samspelet mellan deras olika enheter.
    jag skulle absolut välja en iPad i ditt ställe, men om du inte hade haft en iPhone så hade jag i dagsläget även rekommenderat samsung galaxy tab s2 som den kanske bästa androidplattan man kan få tag på idag, och som jag upplever som jämbördig i användarupplevelse med en iPad air 2 som jag hade ett tag innan jag skaffade den. huawei är väl den tillverkare som satsat mest på high end androidplattor på senare tid så de kan också vara värda att kolla in för den som helst vill ha en androidplatta.
     
    Last edited: 4 dec 2016
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag är inte värst förtjust i iOs, men eftersom det finns i familjen har jag ändå tvingats kolla in det en del och äger faktiskt en iPad Air 2. Trots att jag blir tokig av att Apple försöker omyndighetsförklara mig finns det tillfällen när jag hellre tar fram iPaden än den Note 10 jag normalt sett använder. Det som i ett sammanhang som är viktigt för mig gör iPaden bättre är bildformatet (4:3). Kan alltså också vara värt att tänka på. Passar det bildformatet dig, eller föredrar du 16:9/10?
    Använder man betalappar är det ju inte så dumt att ha samma OS på mobil och platta.
    Jag tror precis som @kissidor@kissidor att iPad nog kan vara helt rätt för dig.
     
  5. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tack för era svar! Har ju alltid kört Android tidigare men slogs av hur stabilt min iphone faktiskt funkar till skillnad från även de senaste i Androidvärlden, men samtidigt vet jag inte om jag vågar ta steget över helt...

    4:3 formatet blir väl kanske inte så bra vad gäller film men borde passa vid surf. Sen tror jag också att Galaxy tab s2 också kör det formatet eller gäller det bara den mindre varianten?

    Om det är så att jag skulle vilja ladda över en nedladdad film från min PC till Ipad, funkar det ens och hur då? Måste man ändra filformat innan?
     
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag kan inte känna igen att min iPhone 7 skulle vara stabilare än min s7 edge eller min HTC 10 själv iofs, men upplever du det så med din iPhone så är det väl bra för dig :), och som sagt då har du ju bara ytterligare fördelar att hämta om du väljer en iPad.
    Ja den stora tab s2 kör också 4:3, och visst det är inte optimalt för film men på 9,7" tycker jag det är stort nog för att vara ok ändå, men i 8" är jag inte så förtjust i det. Vill du däremot hellre ha en platta i 16:9 eller 16:10 som inte behöver ha superprestanda men istället är lite billigare så verkar det som att många är nöjda med sina galaxy tab A 10.1 2016 års modell.
    Vad gäller överföring av film till iPad är det bäst att nån som verkligen vet kommenterar det, men vad jag har förstått ska det inte vara nåt problem numera. Det brukade väl vara ett litet helvete dock.
     
    isk_bjth och kupster gillar detta.
  7. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Jag kanske inte är helt objektiv men konfigurerar en hel del iPad på mitt jobb och jag håller bara med mina kollegor.... skulle aldrig köpa en själv.

    Men samtidigt har Androidtillverkarna inte kommit med något övertygande, det är tydligt att ingen lägger lika mycket energi på plattor som på telefoner.

    Windows på en platta kan vara värt att kolla på. Lite mer dator och alltid de senaste säkerhets patchar och uppdateringar till skillnad från de flesta Android plattor.
     
  8. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Varför skulle du inte köpa en ipad privat?
     
  9. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Känns personligen inte värt pengarna mer än att produkten är väldig gedigen att hålla i.
    Resten är inget som får mig att resa på ögonbrynen. För mig känns det helt fel, fördummat gränssnitt och lite som en uppblåst iPhone. Känns som halvdålig kvalitetskontroll mellan versionerna också då problem kommer och går men det kanske inte når vanliga privatpersoner då vi installerat specialare osv.

    Har förvisso inte mycket erfarenhet av Android plattor än mer än att jag gillar Android mera generellt, har bara lirat på Windows 10 plattor.

    Men visst, om du gillar iOS varför inte...det fungerar säkert finfint för dina ändamål ändå.

    Personligen ser jag film som ett av de större användningsområdena med en platta, därför fördrar jag bred bild.
     
  10. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Jag kan nog iOS lika bra som Android. Det som stoppar mig från mer Apple produkter är att JAG personligen inte kan tänka mig använda de utan jailbreak. Mobil/platta utan adblock klarar jag inte.
     
    jnsson gillar detta.
  11. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Adblock finns sedan något år utan jailbreak i Ios.
     
  12. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Mitt tips är Windows 10 platta! Jag har en ipad i jobbet och den är rätt kass. Haft flertalet Androidtablets och dom är inte mycket bättre.

    Nu har jag en snart tre år gammal Lenovo Miix 2 10", den är verkligen skitbra. Jag var väldigt skeptisk, och den har också sina nackdelar, men jag använder den massor.

    Prova, dom är ju billiga också.
     
  13. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Väljer iPad framför android platta för 9.7" formatet gör läsning av A4 pdf trevligt. Mina erfarenheter av stora pdf filer och Windows/android är att det inte flyter på lika bra. Dessutom är iOS långt framför när det kommer till produktiva musikappar.
     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Till skillnad mot Tab S2 som också är 4:3 och 9,7"? Säkert att du inte jämför med gamla skruttplattor mot apples nyaste och dyraste? (Som en del gjort tidigare, Nexus 7 2012???).

    Jag kan tänka mig smidigheten i att föra över PDF-filer via iTunes i alla fall...
     
  15. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Jo prisskillnad är det iofs då jag jämför iPad air med en lenovo windowsplatta med fjolårets atom chip.