Problem: iPhone 12 Comviq saknar Volte

Diskussion i 'iPhone 12-serien' startad av natal, 24 jul 2021.

  1. natal

    natal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Hej!

    Jag försöker stänga av Volte på min iphone men saknar det alternativet i menyerna. Se bild.
    Jag har Comviq som operatör och frun som har en iPhone 11 och Comviq och hon har det alternativet.

    Har kollat IMS-statusen och det står röst samt data vilket indikerar att Volte är aktiverat.

    Men hur stänger jag av det?

    Har testat att stänga av mobildata och startat om mobilen samt tagit ur simkortet och startat om utan.
     

    Bifogade filer:

  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 316
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du testar o göra ett samtal (stäng av Wi-Fi) står det fortfarande 4G i statusfältet när du gör samtalet?
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är lite upp till operatören du använder att välja vilka alternativ som ska finnas tillgängliga i inställningarna. Det verkar som att Tele2 (Comviq inkluderat) har valt att inte tillåta att stänga av enbart VoLTE eller att välja bort 4G.

    Även om alternativet inte finns fungerar troligtvis VoLTE för dig. Det finns inget du kan göra för att stänga av VoLTE, möjligtvis att de på kundservice kan inaktivera det på ditt abonnemang, men troligtvis inte.
     
    Kristy gillar detta.
  4. natal

    natal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Verkar vara ett iPhone 12 specifikt problem snarare än operatören då när jag körde S20 så kunde jag stänga av LTE-samtal samt frun kör Comviq med iPhone 11 och hon har ett val att stänga av.

    Kan inte ringa och larma av mitt villalarm med Volte påslaget därav mitt problem.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inget fel med telefonen, det är hur operatören väljer att det ska synas i telefonen. Operatören justerar detta i deras operatörsinställningar. Operatörsinställningarna är individuella för de olika modellerna.

    Operatörerna verkar ha valt bort möjligheten att välja endast 3G och stänga av VoLTE i samband med att de la till inställningarna för 5G. Det bör egentligen inte heller finnas någon anledning att stänga av VoLTE, dock hade det kunnat vara bra att kunna välja enbart 3G i vissa fall - men i takt med att 3G-näten börjar stängas ner kommer den eventuella fördel med det också att försvinna.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 316
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Testa sätt in hennes SIM-kort i din telefon, se om du får fram VoLTE inställningen då. Enkelt sätt o se om det är samma med hennes kort i din telefon

    Personligen tycker jag att man själv ska kunna få välja vilket nät man vill använda på iPhone, som man kan göra på Android.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag håller med dig - men tyvärr spelar det ingen roll vad vi tycker. Detta kommer ju dock bli ett icke-problem om något år.

    Gällande annat sim-kort, så ska det inte göra någon skillnad. Krånglar mest troligt till det mer med iMessage osv istället för att lösa något :)
     
  8. natal

    natal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Ingen skillnad med fruns simkort i min mobil.

    Finns ingen lösning då Comviq har valt att ha det så här på iPhone 12 om jag förstår det rätt?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 316
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, då är det något med iPhone 12 och Comviq. Byta telefon eller acceptera det är valen tyvärr :/
     
  10. natal

    natal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Tack för supporten :)
     
    Kristy gillar detta.
  11. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    1 200

    MINA ENHETER

    Tror det är bättre du försöker ligga på larmföretaget att fixa så det funkar med Volte då det kommer bli vanligare. Men det löser inte ditt problem just nu.
     
    Kristy gillar detta.
  12. WalterHolm

    WalterHolm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2023
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    IMG_9388.png IMG_9390.png Jag har ett liknande problem med min PRO max med Telia abonnemang.
    Volte ” knappen” har försvunnit. Jag har trott att det blev så vid en uppdatering av iOS.
    Men mobilen är i läge VoLTE av!
    Dvs jag kan inte ringa och nå internet samtidigt. Om jag inte har Wi-Fi påslaget.
    Jag ser detta genom att titta på statusfältet som tex visar Telia4G och när jag startar ett samtal så växlar statusfältet till Telia SE 3G och jag förlorar kontakten med internet.
    Varken Supporten på Telia eller Apple har kunnat hjälpa mig. Har gjort omstarter tagit ut simkort och startat om osv utan resultat.
    Funderar på om det kan vara något simkortsfel så att Telias nätverksinställningar blivit felaktiga
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 26 maj 2023
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 316
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, testa att nollställa nätverksinställningar, de kanske kan lösa det. Det finns en återställ nätverkinställningar under nollställ i Inställningar -> Allmänt på iPhone
     
  14. WalterHolm

    WalterHolm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2023
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Det har jag provat utan någon ändring
    Det enda som hände var att jag fick logga in på Wi-Fi med lösenord igen
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 316
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu vet jag att detta inte är ett poppis förslag, men har du testat att nollställa hela telefonen? Eller testat ett annat SIM-kort i din telefon/ditt SIM-kort i en annan telefon?
     
  16. WalterHolm

    WalterHolm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2023
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej tänkte testa någon annans Sim kort först och sedan som sista åtgärd
    Fabriksåterställa hela mobilen om ingen annan har själva lösningen

    Jag har en annan effekt av att VoLTE är avslagen med.
    Mina ganska nya AirPods pro 2 gen ger sämre ljud speciellt i bullrig miljö. Typ bilen. Det beror naturligtvis på att samtalet går över 3G plötsligt så alla dom fina funktionerna inte längre fungerar. Hemma med Wi-Fi så funkar det bra igen.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 316
    Mottagna gillanden:
    17 796
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det ser faktiskt ut som om du använder 2G(E) och inte 3G, för det står inte 3G bredvid Telia SE vilket det ska göra om du är ansluten till 3G nät. På 2G visas inte E ikonen under samtal, då du inte kan ha internet och samtal samtidigt. Där är också anledningen till det sämre ljudet.

    Tips också: Använd gärna citera knappen, då får personen du pratar mot en notis om att du svarat personen, samt att det blir tydligare i tråden vem man pratar mot (nu är inte det ett problem i denna tråd, men mer allmänt).
     
  18. WalterHolm

    WalterHolm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2023
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
     
  19. WalterHolm

    WalterHolm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2023
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Har lyckats få ett svar och en lösning. På Telia mobilsupport satt en kille som kollade om min VoLTE tjänst var aktiverad Det var den inte. Han gav mig svaret att Apple hade haft en funktion på att när man slog av VoLTE knappen så gick ett meddelande till Telia som inaktiverade tjänsten. Han trodda att det var därför inte denna” knapp” fanns kvar i den senaste iOS uppgraderingen. Då det är en mobilnättjänst som slås på och av av operatören.
    Han aktiverade tjänsten och efter att ha startat om mobilen så fungerar allt som det ska igen!!!
     
    jnsson gillar detta.
  20. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Det här händer mig då och då med Comviq. Har en IPhone 13 Pro. Ibland när jag ringer samtal så går det inte att surfa, mkt irriterande!