iPhone 14 utan simkort plats

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Oscar den allsmäktige, 27 dec 2021.

  1. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    I de kapningar som skett med fysiska simkort har det inte behövts legitimation, utan den som ringt har låtsats vara en försäljare hos typ the Phonehouse eller liknande. Vet inte om rutinerna har blivit bättre hos operatörerna sen dess, var några år sedan jag läste om problemet.

    Tydligen lyckades någon lura Telenor med en falsk namnteckning rätt nyligen också Så enkelt kapas ditt mobilnummer
     
    Kristy och iterva gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När jag ringer till Tele2 ber dom mig verifiera med bank-id innan jag kommer fram. Gör jag inte det, säger dom att dom inte kan hjälpa till med alla saker. Nu har jag dock inte testat att inte verifiera mig, men skulle tro att de inte kan fixa det utan verifiering.
     
    Kristy och RuffyMan gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Såna händelser, som den som beskrivs i artikeln, är ju obehagliga. Nu är artikeln två år gammal, från 2020, så man hoppas ju att lite förändringar skett hos samtliga operatörer sedan dess. Finns det offentlig information hos t.ex. Telia/Halebop (som jag har) om vilka säkerhetsrutiner de har i såna situationer, vad de kräver för bevis innan de ändrar något? För att jag själv ska kunna lugna mig genom att läsa det, menar jag.

    Hur kan operatören (Telenor i det fallet) gå med på att flytta numret endast med en inscannad namnteckning som "bevis" för att innehavaren av abonnemanget är den som hört av sig, och hur kan de flytta numret till ett sim-kort som bedragaren redan har i sin hand? Skickar de ett sim-kort över post till folkbokföringsadressen så utgör ju det åtminstone ett visst skydd.

    Jag är väl en sån person som inte förstår hur en enkel namnteckning kunnat accepteras som "bevis" på identitet och behörighet genom en stor del av mänsklighetens moderna historia. Vem som helst kan ju förfalska en sådan. Finns ju sjuka exempel, t.ex. en bedragare som skickade in en blankett till skatteverket för några år sedan med en påhittad läkares underskrift och därigenom fick en person avregistrerad i folkbokföringen som avliden, så att alla hennes tjänster i vardagslivet slutade fungera. Sen har det ju också visat sig att bankerna, som är jättemoderna och kräver Bank-ID för hela slanten, helt missat att autogiro fortfarande kan beställas genom en vanlig förfalskad underskrift, vilket är en enorm attackvektor de helt glömt av som gör det möjligt att länsa konton med en liten papperslapp....
    Ja, det är förvisso olagligt att förfalska någon annans namnteckning, men det stoppar väl knappast den som tänker begå ett bedrägeri. Så i vår moderna värld tycker jag i princip aldrig att man ska lita på en simpel namnteckning, när det finns bättre tekniska lösningar. Nåväl, rant over.
     
    RuffyMan, BrorSnor, Heleg och 2 andra gillar detta.