iPhone 4 vs Samsung Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S' startad av qwas00, 7 sept 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. qwas00

qwas00 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Denna tråd är tänkt som en diskussionssida för jämförelser mellan iPhone och Samsung Galaxy S. Den startar jag eftersom att det verkar vara väldigt många som vill jämföra just dessa två telefoner, eller veta vilken av dem som passar för sina behov. När det till och med är så att moderatorer ibland får svårt att hålla sig till ämnet (till exempel detta inlägg av OliverG i denna tråd) tycker jag att det är hög tid att det startas ett sånt här ämne :).

Sammanfattar mina och era åsikter nedan. Jag har ingen iPhone 4 att jämföra med, men dock en 3GS. Hårdvaran kan jag därför omöjligtvis jämföra själv. Dock hur bra eller många program är (förutsatt att de fungerar på samma sätt på 4:an) kan jag jämföra.

Fördelar med Samsung Galaxy S
    Hårdvara
    - Ljusstarkare och större skärm med bättre färger
    Mjukvara
    - Widgets och snyggare UI
    - Snabbare webbläsare med fullt Flash-stöd (endast Froyo, 2.2)
    - Potentiellt överlägsen grafik i spel
    - Swype
    - Väldigt modifierbart

Fördelar med iPhone 4
    Hårdvara
    - Högre skärmupplösning
    Mjukvara
    - Många fler appar
    - Fler kvalitativa spel och appar

OBS; tråden är endast tänkt för SGS vs iPhone 4 och inte ytterligare en Android vs iOS som diskuteras här.

Last edited: 8 sept 2010
  2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Off topic, men det här bidrar inte ett dyft till att minska debatterandet i andra trådar. Det blir bara ytterligare ett ställe där folk kommer kasta skit på varandra.

3. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Bättre spel till iphone, det är väl rätt säkert i alla fall.
    Av det lilla jag sett av iphone 4:s skärm, så är min Galaxy bättre. Klarare och bättre färger.
    Iphone har inget tema eller startskärm... Det är ju bara en hög ikoner utspridda på en bunt skärmar. Precis som när du trycker på programikonen i Samsungens startskärm. Just Touchwiz eller HTC:s Sense är ju Androids starka sida. Iphone har inte nånting att hämta där. Apple är hopplöst efter i det fallet. Begriper inte varför det inte går att lägga upp Widgets på iphonens skärm.
    Jag var nyligen på tjänsteresa med en jobbarkompis som har iphone. Han satt ideligen och kollade hur det gick med hans aktier. Efter ett tag när jag sett hur han fipplade varje gång för att få fram det han ville, så la jag bara till Samsungs finanswidget och lade in hans aktier på min telefon. Hur enkelt som helst att få det på startskärmen alltså, utan att behöva knappa sig ner till nån app och starta den som han var tvungen att göra varje gång. Han förstod poängen med att ha det som på Galaxyn...

Så jag anser att det som var iphonens styrka när den kom, numera är dess svagaste punkt...gränssnittet alltså. Det har ju inte utvecklats nånting på dom här åren. Javisst ja, mappar går ju att ha numera...hurra.
    Det är bara alla dom suveräna apparna som håller liv i iphone. Fast det finns ju säkert många bra till Android också, synd att vi inte kommer åt dom här i Sverige bara.

4. Kiddy

Kiddy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Åh nej. Stäng tråd! finns samma tråd i alla forum, inte här också. Här hänger väl ändå inga iphone fanboys.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Om det vore så väl... Folk jämför med iPhone i var och varannan tråd. Se t.ex. mitt exempel ovan.

Tja, det vore inte så bra, men det är ändå värt att testa. Som det ser ut idag är i alla fall inte hållbart.

Last edited: 7 sept 2010
  6. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mkt bra skrivet! Detta är ett stort plus för SGSen faktiskt och en av huvudanledningarna när det kom till köp för mig. Jag tycker verkligen att det är ett stort plus med widgets och att det är så lätt att ha översikt på valfri information.

7. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Just gränssnittet är iphones starkaste punkt då ingen telefon slår den i touchkänslan, dvs. pinch-to-zoom och scrolling. Att surfa på webbläsaren är också en klass för sig på iphone. På min desire kom jag till en helt annan del av webbsidan när jag zoomade in då den alltid skulle hitta ett textstycke att anpassa sig för skärmen. Att man inte kunde stänga av denna dryga funktion gjorde mig vansinnig till slut.

8. Kristers Bensin

Kristers Bensin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Vet inte om det finns på Desire men på Galaxyn finns det en tab i settings som heter "Auto-fit pages" som gör ovanstående.

Jag själv gillar verkligen att android kan göra detta.

9. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja du ser.. Det är ju en fråga om tycke och smak. Jag har själv haft iphone i ett par år och trivdes inte alls med dom på slutet. Fastnade direkt för Desiren och senare Galaxyn.
    Att iphonen har aningens bättre flyt i skärmarna är väl kanske sant, men sen har den ju inget mer att komma med. Som jag skrev innan så har den ju bara en bunt ikoner på skärmarna. Hur användarvänligt är det? Det är ju bara rörigt.

Vad gäller surfningen så håller jag inte med dig alls. Jag tyckte aldrig det var speciellt roligt att surfa på iphonen, medan det är ett rent nöje på Galaxyn. Snabbare och skönare att skriva på Galaxyns tangentbord med bättre känsla. Så tyckte förresten min iphonefanatiska kollega häromdagen när han skulle skicka ett mail med bifogad fil (hans iphone klarade inte det) från min Galaxy. "Jäklar vad skön den var att skriva med", sa han.

Det är är ju vad jag tycker. Hade jag tyckt iphonen varit bättre så hade jag naturligtvis köpt en sån i stället. För nåt år sen tyckte jag iphone var bäst, så då köpte jag ju sådana. Totalt 3 blev det. Har förresten en av dom kvar fortfarande. Brukar klämma på den ibland numera och fundera vad det var jag tyckte var så fantastiskt med den.

10. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    hela iden med att flöda om texten är ju att du ska slippa sidskrolla hela tiden.

Touchkänslan är den samma på android och iphone, det är bekräftat av mig och MÅNGA fler, inkl. iFanbois.

11. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Iphone var bäst, därför köpte du tre? TRE? Varför detta överköp? Okej om man har en privat och en på jobbet, men hur var det för dig? Haha.. :P

12. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag håller med angående webbläsaren, men flödet i t.ex. musikspelaren är bättre på iPhone. Inga små superkorta lagg som jag ibland upplever på SGS.

13. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Blir säkert givande då folk säkerligen är objektiva i det här forumet.....

SGS ÄR BÄST! FTW!! ROCKS!! och allt de andra;)

Och ja, jag tycker jag ger något till debatten ;D

14. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Well, jag försöker vara objektiv, och eftersom att jag har skapat tråden kan och även jag kommer jag uppdatera den med respektive telefons fördelar. På det sättet gör jag den här tråden förhoppningsvis mer objektiv, de flesta läser ju det första inlägget först. Men, det finns ju radikala personer från båda sidorna här. Och då menar jag inte (vilket förvisso inte är någon motssättning med detta ämne) politiskt.

15. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

men att man inte kan stänga av det är idiotiskt. Många gånger vill jag inte zooma in just på den texten som min desire tror jag vill.

Sen är touchkänslan otroligt mycket bättre på en iphone. Har du dom sida vid sida är det inget snack om vilken som är bäst.

16. qwas00

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jämförelser med SGS är att föredra istället...

17. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    undra om inte det ska gå förresten? eller om det var i någon av de alternativa browsrarna. Det går ju inte att byta ut browsern i iphone så i det fallet kvittar det väl :)
    (du kan inte byta ut webkit)

- Nej det är ingen skillnad.
    - jo det är det visst
    - nej
    - jo
    - nej nej nej nej nej nej nej nej
    - jo jo jo jo jo jo jo jo jo jo
    - nej tusen gånger
    - jo tusen en gånger
    - nej en miljon gånger mer än vad du än säger

18. Kristers Bensin

Kristers Bensin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Verkar som att du missade mitt tidigare inlägg om "Auto-fit pages" som togglar denna funktion.
    Sen verkar det ju som att du skruven aldrig pillat på en SGS då du jämnt tar upp din Desire.
    Tycker både min SGS ich iPhone 4 är underbara då det gäller touch-känslan.
    Min gamla Acer Liquid har inte i närheten lika grymt glas och digitizer som SGS och iPhone 4.

EDIT:
    Fördelar med Samsung Galaxy S
    Hårdvara
    - bättre färger. Ljusstark skärm (endast froyo 2.2)
    - Snabbare processor
    - Snabbare grafikkort
    - mer/bättre knappar på framsidan.
    Mjukvara
    - Widgets och snyggare UI (UI'n är som baken)
    - Snabbare webbläsare med fullt Flash-stöd (endast Froyo, 2.2)
    - Swift keyboard
    - Bättre Multi-tasking

Fördelar med iPhone 4
    Hårdvara
    - Högre skärmupplösning, väldigt sjusstark och drar mindre ström.
    - Högre byggkvalite, hänvisar till denna video : ) Will It Blend? - iPhone 4

19. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART