iPhone 4s, SIM not valid. Fast på aktiveringssidan.

Diskussion i 'iPhone [Modellarkiv]' startad av Koolio, 4 jun 2012.

  1. Koolio

    Koolio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Efter att jag uppdaterade min iPhone 4s till senaste iOS (5.1.1) så fick min mobil upp felmeddelandet "SIM not valid" och det gick alltså inte att aktivera den. Jag ringde till Telias support och killen jag pratade med tyckte att jag skulle återställa mobilen, så jag gjorde det. Och det gjorde bara saken ännu värre. Innan jag hade återställt mobilen så kunde jag fortfarande använda den, alltså ta kort, kolla bilder, läsa anteckningar etc. fast utan att ringa eller smsa. Efter återställningen har detta blivit omöjligt. Jag har fastnat på aktiveringssidan och kommer ingenstans. Innan jag ska påbörja aktiveringen (simkortet är instoppat) så ploppar det upp "SIM låst; Sätt i ett giltigt SIM-kort utan PIN-kodlås för att aktivera iPhone.". När jag sedan klickar "Lås upp" och skriver in min PIN-kod så kommer det upp "PIN-inmatning korrekt" och jag kan gå vidare för att sedan aktivera mobilen steg för steg. När jag har anslutit till mitt nätverk och klickar vidare och mobilen ska aktiveras får jag fortfarande upp "SIM not valid".

    Jag fick tag på ett så kallat Gevey SIM för iPhone 4s 5.1.1 och provade med det, men samma ruta kommer upp innan jag ska påbörja aktiveringen "SIM låst; Sätt i ett giltigt SIM-kort utan PIN-kodlås för att aktivera iPhone.", men denna gången fugerar inte min PIN-kod, det kommer bara upp FEL pin och sen kommer jag ingenstans.

    Det går ju att fixa om man jailbreakar mobilen men det fungerar ju inte heller, eftersom mobilen har fastnat på aktiveringssidan. Det känns ju som
    att det borde gå att komma ut från aktiveringsidan och tillbaka till iPhonenens home screen utan att behöva aktivera den på något sett. Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska fixa detta för nu känns det som att jag har provat med allt. Är det någon kunnig som har en minsta aning om hur man kan lösa detta?

    Tack på förhand.
     
  2. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Pröva att stoppa i simkortet i en annan telefon och ta bort pinkoden. Testa sedan i iPhonen igen.
    Eller låna ett simkort från någon som har ett från operatören som telefonen är låst till och lås upp telefonen med det.

    Jag tror inte du kan komma förbi det på något annat sätt.
     
    Last edited: 4 jun 2012
  3. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Du kan jailbreaka och haktivera telefonen med exempelvis Redsn0w.

    Gällande gevey-kortet så lär telefonen vara aktiverad innan man kan köra en fulupplåsning.

    Verkar som om du behöver ha ett simkort från den operatör som din iPhone är låst till.
    Går att beställa gratis (inte ens porto kostar) från de flesta operatörerna, och får det hemskickat i brevlådan.
     
  4. Koolio

    Koolio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har förstått nu att telefonen måste vara aktiverad för att gevey-kortet ska fungera, skulle tänkt på det innan jag köpte det...

    Har provat att jailbreaka telefonen med senaste versionen av redsn0w men det fungerar inte, det står att telefonen måste vara aktiverad.

    Det borde ju gå att komma ifrån aktiveringssidan på något sätt?
     
  5. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Fick en iPhone 4 idag. Telialåst. Jag var inne och roddade lite i den och ställde in trådlöst nätverk och gmailkonto och annat. Sedan kom iOS 6 uppdateringen och nu är jag också fast i aktiveringsdelen. Hur kommer jag förbi detta och låser upp luren?

    Edit. Mitt Comviq funkade inte innan heller på denna luren, men jag kom åtminstone in i telefonen.
     
  6. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Kort och gott så MÅSTE telefonen aktiveras (exempelvis efter en återställning) med ett SIM-kort från den operatören som telefonen är låst till.
     
  7. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Eller så låser du upp luren här: http://www.beijingiphonerepair.com/. Så vitt jag förstår har de kontakter på AT-T, så det är en riktig upplåsning. En kollega låste upp sin telefon där och det funkar fint.

    Edit: Fel tråd...
     
    Last edited: 15 okt 2012