Avslutad: iPhone 5s? OBS! Stöldspärrad!

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av Droid55, 29 jan 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag hade en iPhone 5s 16GB till salu på Blocket. För två dagar sedan hörde en kille av sig som ville köpa. Han skulle komma och hämta iPhonen idag vid lunch. Det slutade med att han sprang iväg med allt (iPhone 5s med tillbehör i kartong, kvitto, mobilplånbok med löstagbart skal från Merskal of Sweden, nytt/oöppnat vattentåligt fodral från Griffin). Jag skrek och sprang efter men jag hann inte ifatt honom. Stannade folk på gatan och ringde till Polisen som inom några minuter kom till platsen. Jag hoppade in i bilen och beskrev händelseförloppet. Allt är alltså polisanmält. Tyvärr hade jag tagit ut mitt SIM-kort, återställt den och inte haft Hitta min iPhone aktiverat.

    Jag vill nu varna alla som funderar på köpa en iPhone 5s 16GB att akta er. Jag har precis ringt och stöldspärrat telefonen. Det var en iPhone 5s Space Grey (rymdgrå, svart/grå). Den var i absolut nyskick så inga märken eller annat att känna igen den på.

    Stölden skedde i Halmstad, men det är inte alls omöjligt att killen inte är från Halmstad. Gärningsmannen är ca 175 cm lång, smal/mager, 20-30 år eller äldre (svårt med ålder men inte jätteung eller gammal), svensk och jag kunde inte känna igen någon dialekt (jag är hallänning). Han bad vid stöldtillfället svart jacka, svarta byxor och mörk mössa.

    Om någon vill veta hans påstådda namn, nummer, mailadress eller det stöldspärrade IMEI-numret så är det bara att kontakta mig via PM.

    Kvittot han fick med är utfärdat av Tele2 den 22 nov 2013. På kvittot står det under beställaren ett utländskt namn och Halmstad. iPhonen är alltså 2 månader gammal. Jag köpte den från början av en kille som tog ut den på Tele2 abonnemang.
     
    Last edited by a moderator: 10 feb 2014
    jgb gillar detta.
  2. bobin89

    bobin89 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2013
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Och folk undrar varför man säljer mot förskottsbetalning. Sjukt det som hänt dig hoppas polisen tar han och skickar *styrkekramar*


    Sent from my HTC One using Tapatalk
     
  3. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Förstår inte vad syftet var? En mobil är ju det sämsta man kan sno i och med att man kan stöldspärra den lätt.
     
  4. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast

    Nog många som inte känner till det fortfarande :/


    Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Självklart alltid förskottsbetalning som gäller. Jag har aldrig haft problem när jag sålt via nätet och jag har alltid haft nöjda köpare.

    Tyvärr har jag inte stora förhoppningar på att Polisen kommer hitta honom. Känns lite som en nål i en höstack. När jag var inne hos Tele2 för begära ut IMEI-numret (tyvärr stal han ju ALLT dvs. även kvittot) så frågade jag om Polisen kunde spåra telefonen med hjälp av numret. De svarade ja men att de oftast inte gör det om det inte är något mer allvarligt brott. Däremot sa de åt mig att begära ärendenumret och spärra telefonen.

    Känner mig som ett nervvrak. När killen på Tele2 frågade vad som hade hänt och jag skulle återberätta det IGEN började jag nästan gråta. Känner mig så dum av någon anledning.
     
    Last edited by a moderator: 29 jan 2014
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Så som du har kämpat med att få den sålt så är världen verkligen inte rättvis i slutändan.

    EDIT: Det är därför folk vänder sig till Swedroid för att göra affärer. Mycket säkrare här om man bortser från användarna Playstation och Sturridge.
     
    Naruto, Sweden2, TazZy och 5 andra gillar detta.
  7. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Kommer du få ut ett ny eller?
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Få ut en ny vadå?
     
  9. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Telefon mena jag.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Jobbigt när jag hade flera spekulanter (både på distans och lokalt) som verkade seriösa. Jag hade till och med gått med på sälja den till en på Swedoid men när killen hörde av sig och ville köpa allt på plats så nappade jag. Hade givetvis aldrig räknat med att han skulle komma, ta mig i hand och se mig i ögonen för sen springa sin väg med telefonen. Vid stod precis utanför min port.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Polisen sa att jag kunde kontakta Brottsofferjouren men förstår inte riktigt hur det går till. När jag läste på Brottsofferjourens hemsida så stod det att jag kan kräva ersättning från förövaren (men lite svårt så länge de inte få tag i honom) eller få ersättning från hemförsäkringen. Jag bor hemma hos min pappa så försäkringen står på honom. Sen är pappa i Danmark just nu så kan inte be honom om hjälp (eller tröst). Känns så jävla genomruttet allt. Sa till Polilsen att jag mådde bra och inte behövde prata med någon. Fast när jag började gråta på Tele2 så kände jag att jag kanske inte mådde så bra. :(
     
  12. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Vilket jävla svin.
     
  13. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    han kanske hade pajjat glaset och behövde en ny
     
  14. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Genom att sälja den fort som fan innan den blir stöldspärrad så har tjuven gjort sig en hacka... :(

    *styrkekramar Rebecka*
     
  15. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Kolla med ditt försäkringsbolag det kanske ingår något som kan hjälpa dig få en ny.
     
  16. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Inte för att skylla på dig men hur lyckas man låta killen springa iväg med både kvitto, kartong samt tillbehör? Gav du honom hela köret i handen o väntade på dina pengar eller vad? Eller ryckte han åt sig påsen från dig?

    Var köpte du telefonen ifrån? Gå till det stället begär att få ut en ny kopia av ditt kvitto, sen tar du kontakt med ditt försäkringsbolag och du kommer få en ny.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag hade lagt allt i en påse och sen plockade han upp iPhonen och satt på den. Jag tog sen upp resterande saker och förklarade snabbt var det var. Sen la jag tillbaka det i påsen. Frågade om vi skulle gå in i trappan och ställa oss för det var kallt. Han följde med in för sen stoppa tillbaks telefonen och fråga om pris. Jag sa att det var det vi hade kommit överens om. Sen gick han ut och redan då började jag undra varför han gick ut igen och så fort jag kommit ut också så började han springa.

    Dum? Ja, jag var säkert jävligt dum. Jag känner mig dum. Korkad. Sa det säkert flera ggr när jag satt i polisenbilen och när jag var inne hos Tele2. Dum.

    Jag har redan varit inne hos Tele2 och begärt ut ett nytt kvitto. På så sätt har jag stöldspärrat telefonen. Vad det gäller hemförsäkring så står min pappa på den så jag kan inte göra något just nu förrän pappa har kommit hem från Danmark.
     
  18. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Usch vad jobbigt! :(
    Försök att hålla koll på Blocket och Tradera, har du tur så kanske mobilen dyker upp där!
     
  19. Critical

    Critical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Du kan gärna skicka ett PM med de uppgifter du har på honom, även om det kan vara falska uppgifter så kan det också leda någonstans. Varesig du vet mycket eller lite om honom, så har man ju inte kontakter för ingenting. Speciellt om det gäller Halmstad, där har man massa kontakter som förhoppningsvis kan leda till någonting.
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Angående hemförsäkring. Täcker de alla som bor i hemmet eller bara den som har tecknat försäkringen? Eller skiljer det kanske rent av mellan försäkringsbolagen?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.