iphone 6s och bankid

Diskussion i 'iPhone 6S-serien' startad av torbjorn, 21 dec 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du kontaktat din bank och kollat med dem något? För som sagt, jag kan aktivera bank-id på en iPhone som inte har NFC överhuvudtaget.
     
  2. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Från datorns försök till installation (efter att ha testat alternativet Avlasta i mobilen, och nytt av allt):

    Ett fel inträffade

    Ett fel med felkoden E149 inträffade vid utgivningen. Vänligen kontrollera att BankID-appen är uppdaterad och försök igen. Om det ändå inte fungerar, kontakta BankID-supporten hos din bank och uppge felkoden. Du hittar kontaktinformation på support.bankid.com (länk öppnas i nytt fönster).

    Till kvällen ska jag testa Länsförsäkringars bank (min hustrus). Håll tummarna.
     
  3. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Läs tråden.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då har antingen din bank det kravet, eller så är det något annat, för det är i alla fall inte bank-id som satt krav på NFC. Jag har också läst tråden, men missade att du skrev att du pratat med banken. Jag skulle dock kontakta banken igen nu när du har fått bilder där man kan se att en iPhone 5S kan ha bank-id och den har inte NFC
     
  5. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Så vansinnigt irriterande!

    Jag loggade in på ICAbanken, raderade ett av mina två BankID som är maxmängden. Gjorde sedan en ny ansökan och siktade med min Iphone 6s på dataskärmen. "Grattis, du har ett nytt bankID", sade banken.

    Okey, problemet ligger hos SEB. Jag ska kedjeröka mina Camel och klaga hos supporten.

    Tack alla för er hjälp, och tack jnsson för att du igår installerade BankID på en NFC-lös iphone. Det hjälpte mycket i mitt sökande efter svar.
     
    Buzz gillar detta.
  6. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Mycket riktigt går det inte att installera BankID från SEB på min Huawei utan NFC.

    Så synd.
     
  7. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Av någon anledning så verkar SEB kräva att du styrker din identitet för att utfärda ett BankID. Och för att du ska kunna göra det direkt på telefonen så krävs NFC, annars måste man kontakta banken.
    Framgår ganska tydligt på BankID's supportsida:
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    På någon vänster känns det ändå tryggt så att bedragare inte kan med två verifikationer med BankID kan skapa ett nytt BankID och ta över dina konton.
     
    chhans gillar detta.
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag kan inte låta bli att kommentera detta igen då supporten uppenbarligen inte vet så mycket som de tror när de inte kommer på det som jag hittade som första resultat vid en enkel Googling på "Bank ID NFC". Känns som de missat något internt PM...
     
  10. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Avslutande kommentar:

    Enligt SEBanken är det BankID själva som gör stickprov och kräver NFC-legitimering, inte banken som sådan. Däremot kunde ingen supportmänniska från banken upplysa mig om ifall jag MÅSTE ha en NFC-mobil för att kunna få ett BankID från SEB.

    Nå, Icabanken krävde inte NFC, men det gör tydligen inte heller SEB (trots att ingen varken kan bekräfta eller förneka detta).

    Med min hustrus Samsung S5 från 2014 och mitt pass i andra handen, loggade jag in på SEB, följde instruktionerna för att aktivera BankID, och hamnade i NFC-dialogen (som var på engelska, utan val till andra språk). Där fick jag veta att jag skulle glida mobilen över passet och se till att allt var stadigt och stilla. Nej, Try Again. Okey, jag försöker igen. Reading, sade rutan och sedan Try Again.

    Femton försök (ungefär, det gick ganska snabbt) utan resultat. Jag stängde av mobilen, startade den och loggade in på nytt, begärde BankID, aktiverade (inget om NFC) och vips var jag godkänd.

    Jag tog mina tre NFC-lösa mobiler (två Iphone) och tog emot tre BankID från SEB, utan gnäll.

    Nu kan jag således avsluta min ICAbank och slipper skaffa någon NFC-mobil den närmaste tiden. Tack hustrun min.
     
    Heleg och Buzz gillar detta.