Recension: Iphone 6S+ *SLUTFÖRD 2017-09-15*

Diskussion i 'iPhone 6S-serien' startad av Psicosis, 19 jul 2017.

  1. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Bara för det så bläddrade jag igenom massa videos på Instagram nu på min 7 Plus...drar tillbaka mitt förra påstående!

    @Psicosis@Psicosis vill du testa Snapchat så är det video som gäller! Bilder klarar dom flesta av :)
     
    dannejanne gillar detta.
  2. P.F

    P.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag föredrar Instagram på iOS framför Android. Swipe för att gå tillbaka är mycket mer ergonomiskt än backknappen och appen känns snabbare överlag.

    (S8+/iPhone 7 Plus)
     
    inact_0018 gillar detta.
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Sådärja. Då var första dygnet med Iphone till ända för mn del [emoji4] Har använt telefonen minst sagt flitigt med mina mått mätt sedan första fulladdningen igår eftermiddag. I skrivandes stund ligger laddningen på 41%, vilket får anses minst sagt respektabelt med tanke på att det allt som allt blev cirka 5 timmars aktivt användande igår. Glatt överraskad av denna första laddning då telefonen köptes begagnad. Ska bli intressant att se om det håller i sig under kommande veckor.

    Det kan ha varit en smula överambitiöst från min sida att sätta en månad som arbiträr tidsperiod vad gäller telefonens utvärdering, men jag lovar att jag kommer fortsätta uppdatera tråden så länge jag känner att det finns något relevant att presentera.

    Nu till saken. Dagens inlägg fokuserar på att packa upp och göra i ordning telefonen. Batteritiden tog jag upp direkt då den var det första som slog mig, men i övrigt då? Let's dive in shall we.

    Uppackning och intryck av telefonen *innan faktisk användning*

    Jag har alltid uppskattat Apples sätt att utforma sina förpackningar. Att bara se kartongen gör på något märkligt sätt mig extra nyfiken på vad som lurar (hehe) innanför den. Ja, det syns på bilden men det är inte samma sak som att faktiskt hålla vad det än är frågan om i handen. Som bekant har jag haft Iphones, ipods och Ipads i handen tidigare. Men att bara stå i en butik och väga en telefon i näven som hastigast gör den knappast rättvisa oavsett märke.

    När jag för cirka tre månader sedan stod i den lokala elektronikbutiken och fick chansen att hålla både en S8+ och en Iphone 7+ i vardera hand minns jag tydligt hur *klumpig* Iphonen kändes, den var bred, tung och upplevdes spontant som fruktansvärt otymplig. Vilket tedde sig en smula märkligt då jag varit van lurar med skärmstorlek på 5.5" under bra många år. S8:an o andra sidan kändes... Avlång, ja. Men betydligt mer smäcker, närmast graciös. Så här i efterhand förstår jag givetvis att det än så länge nya formatet som bl.a S8:an utnyttjar kändes *bättre* just för att det var nytt, och därigenom spännande för mig som vid den här tidpunkten ännu inte bestämt mig för vilken min nästa enhet skulle bli. Jag pratade en stund med grabbarna i butiken och vi sa nästan i unison "Wow, vilken snygg telefon". Så valet föll på S8:an i första hand, för att det var Android och det var vad jag var van vid ja. Men också för att den på något vis kändes *fräschare*.

    När jag igår eftermiddag plockade upp min 6S+ slogs jag genast av att den inte alls var så klumpig som jag mindes den, vilket säkerligen berodde på att jag mentalt förberett mig på att jag skulle avsky formatet på den i kontrast till vad jag varit van vid fram tills igår. Men nej, jag hade inga direkta problem med formatet. Den är praktiskt taget omöjlig att använda med en hand trots att jag har riktiga "pianofingrar". Bredden gör det svårt att nå överallt utan lite extra stöd. Ett problem som inte är lika vanligt förekommande på S8:an för min del trots att skärmen är större. Jag var skeptisk initialt, men att vänja sig tog ett par minuter på sin höjd. Så fort jag slutade tänka på det var all oro över storleken/formatet som bortblåst, skönt!

    Designen är densamma som man vid det här laget kommit att vänta sig av Apple. Minimalistisk och ren, faktiskt närmast *kliniskt ren*. På ren Svenska ser den (i mina ögon) tråkig ut. Men den ligger bra i handen (that's what he/she said) och mer kan man egentligen inte begära av något som man ändå ska hålla i händerna i X antal minuter/timmar per dag. Telefonens "tråkiga" utformning/estetik till trots vore det befängt av mig att säga något annat än att Apple vet hur man konstruerar en smartphone. Den känns stabil och man vet att det man har i sin hand är något av hög kvalité på alla sätt och vis.

    Uppstart och konsten att "komma i ordning med det hela"

    Setup av telefonen var varken enklare eller svårare än det är på Android. Låsa upp sim-kort, lägga till WiFi göra i ordning en säkerhetskod, lägga till Google-kontot för synkronisering av mejl, kalender, kontakter etc. Logga in på (och i mitt fall närmast damma av) sitt Apple ID och börja tanka ner och logga in på alla appar man kan tänkas behöva. Det är när nedladdning och inloggning överallt är klar som jag stöter på mitt första *problem*.

    Det är inte avsaknaden av en applåda som retar mig, nej. Det är den där biten med att man inte får sätta ikoner *var man vill* De kan ligga i vilken ordning du vill, på vilken skärm du vill. Men du kan inte sätta dom på vilken tom yta av skärmen som helst. Det blir lite Alfons Åberg av det hela: "Var sak har sin plats". Så jag spenderade några minuter med att sitta och svära för mig själv. "Det här är inte Android, go with it" säger den lilla rösten i mitt bakhuvud. Sagt och gjort, efter en överdriven mängd svordomar lyckas jag organisera mina ikoner på ett sätt som funkar. Men det finns fortfarande en uppsjö av appar med ikoner jag ALDRIG har för avsikt att använda, dessa kan givetvis inte raderas. Utan får istället förpassas till skärmen längst åt höger, och där får de förbli. Inte mycket att göra åt. Det kan tyckas vara en "liten" detalj att reta sig på, och visst är det så. Men efter sju år med Android så sitter djävulen sannerligen i detaljerna.

    I övrigt var det som sagt inga problem, det tar sin lilla tid att mata in alla lösenord, och att för femtioelfte gången skaffa ett mobilt bankID men det är sant för varje ny smartphone och inget jag kan kritisera just denna för.

    Det får räcka så för idag. Nästa uppdatering kommer (förhoppningsvis) fokusera på hur telefone presterat. Hur det hela fortlöper, vad som funkar bra, eller mindre bra under normal användning. Normal för egen del vill säga. Har ni fler förslag på vad jag ska kika på eller vill komma med tips på hur jag kan använda telefonen, tveka inte att lägga dom här i tråden!

    /Psicosis
     
    Kristy, Timpppa, Englund81 och 4 andra gillar detta.
  5. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Lättläst och ett väl flytande språk detta skrivs med!

    Tyckte att textmassan vid en första anblick kändes ganska lång, för lång nästan...

    Men när jag väl började att läsa var den nästan för kort istället! "Är det redan slut" känslan infann sig alltså snabbt!

    Om själva intrycken kan jag bara hålla med i princip det mesta, även frustrationen över att inte få bestämma själv hur MINA ikoner ska placeras och VAR och på vilket SÄTT detta ska ske.

    Där känns Android flexiblare, mer användarvänligt.

    Men jag anser också att iPhone kräver MER av användaren än vad Android gör.

    Du blir helt enkelt tvungen att se systemet ur Apples synvinkel och om du då underordnar dig fungerar det mesta med en iPhone ypperligt!

    Men om du däremot vill använda din iPhone in "The Android Way", så är du rökt!

    Där i låg också mitt problem med iPhone; det var ingen Android!

    Min största son har använt iPhone sedan 3gs dagar och ser iPhones uppträdande som helt naturligt och självklart.

    Vilket därmed sagt inte jag alltid gör...

    Slutligen vill jag bara tacka dig igen för att du tar dig tid med detta!

    Hoppas nu bara att dessa rader inte anses vara för långa och många...

    /d:-)
     
    jnsson och Psicosis gillar detta.
  6. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Vilken tur att det inte blev *för långt*! Jag är rädd för att jag pladdrar för mycket, men samtidigt vill jag förmedla så mycket av mina tankar/intryck kring varje aspekt jag bara kan. Gällande dina övriga kommentarer tar du i princip orden ur huvudet på mig. Säkert att inte du vill ta över det här uppdraget? ;)
     
  7. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Din gris... Nu har jag en iPhone 7 Plus bara för att...
     
    Lias08, Timpppa, Puttesson och 3 andra gillar detta.
  8. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Hahahaha!! Förlåt.... Tror jag?[emoji57][emoji28]
     
    R3b0rn gillar detta.
  9. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Nej, för sjutton! Det är Ditt uppdrag!

    Att min erfarenhet sammanfaller med din nyvunna uppfattning om iPhone är bara desto intressantare, tycker jag.

    Jag hade en iPhone 4S under nästan ett års tid och var oerhört nöjd med den luren. Jag betraktar den fortfarande som den bästa telefonen som jag haft som var en iPhone!

    Iofs har jag bara hart en iPhone, men ändå ...

    Att skriva på den sög dock, då glaset var för hårt (!) och fingrarna blev ömma därav! För ömma.

    Där av fick dottern en iPhone helt gratis!

    Men glasets hårdhet är också en aspekt som kanske inte så många har i åtanke vid en test... För mig blev dock just det den avgörande faktorn att byta telefon...

    Så fortsätt mata intryck, tack!

    /d:-)
     
    Psicosis gillar detta.
  10. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Har fått uppfattningen att du inte gillade iPhone? [emoji33]
     
  11. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Nej då. Jag är opartisk :D

    Däremot så brukar det sluta med att jag blir galen på iOS och kommer tillbaka till android.

    Och jag hänger helt med på @Psicosis@Psicosis syn på hur Vanilla android uppfattas. Tråkig.

    På den punkten så har iOS ett äss i rock ärmen. Det är ett vackert UI.

    Men jag gillar olika tillverkares tappningar. Samsung med touch Wiz, Sony med sin enkelhet, LG med sina fyrkanter [emoji14] till och med MIUI med sin äpple liknande färgschema.
     
    Droid96, dannejanne och Psicosis gillar detta.
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Samma här jag gillar det mesta utom ren Vanilla i princip :)
     
    Psicosis och R3b0rn gillar detta.
  13. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Ooooh.. Det ska bli roligt att skriva om mjukvaran och allt det där om ett par dagar känner jag [emoji1]
     
    R3b0rn gillar detta.
  14. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Nu när jag testpilotar Honor 9 så har jag blivit lite kär i EMUI :)
     
    R3b0rn gillar detta.
  15. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Kanske flr det är så himla likt IOS UI? xD
     
    Ekman, Psicosis, dannejanne och 3 andra gillar detta.
  16. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Emui är nog en av dom bästa UI just för att det inte segar ner hela mobilen när det används. Riktigt mjukt UI.
     
    dannejanne gillar detta.
  17. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Jag har aldrig provat EMUI, har inte tidigare använt en Xiaomi lur... Är upplevelsen alltså lika smooth som iPhone?

    Att IOS är som flytande Milda margarin känner jag dock alltså till mycket väl...

    Och ändå är jag rätt nöjd med min nuvarande lur, vilken förvånar mig dagligen med sitt flyt i listor, Internet etc.

    /d:-)
     
    R3b0rn gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Usch vad ni är elaka. Gick tillbaka till min iPhone 7 Plus under förmiddagen och nu är det inte klokt vad seg S8+ känns helt plötsligt.

    Dock, första halvtimmen med iPhone 7 Plus så kändes den väldigt konstig i formen. Som en fyrkant ungefär. Man vänjer sig snabbt med den avlånga skärmen i S8+. Sen störde jag mig på att skärmen saknar tryck i färgerna. Men det tog max nån timme att vänja sig. Nu när jag gick tillbaka till S8+ så ser jag istället den rosa tinten vid vinkel. Jäklar vad uniform och välkalibrerad skärmen i iPhone är...
     
    Gurex, R3b0rn och easycure1974 gillar detta.
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej inte som iPhone men bättre än många andra Android UI's.
     
  20. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Konstiga är att jag tycker att 7 plus känns större än s8+.

    Håller helt med dig utom skärmen. Upplevde aldrig röd tint på min förra s8+.