Diskussion: iPhone 7 / 7+

Diskussion i 'iPhone 7-serien' startad av Droid55, 18 jul 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Har man bättre eller sämre batteritid med 7an + batteriskalet än med 7 Plus?
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Men dessa jämförelser är alltid svåra då iPhone visar användningstiden helt annorlunda.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Batteriskalet till iPhone 7 är en styggelse och försämrar handhavandet mer än att gå upp till Plus-varianten.
     
  4. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ja, ungefär alla gånger jag bytt ut dem men det måste vara ren otur för mig..
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Har hört olika här. Utseendemässigt kan man ju tycka vad man vill (tycker också den ser konstig ut) men hört flera som menar att den trots det ligger bra i handen. Rent av bättre grepp.

    Enda problemet jag har med batteriskalet efter närmare efterforskning är att den laddar telefonen hela tiden. Man kan inte välja när man vill ladda telefonens batteri. Problemet jag har med detta är att det sliter på telefonens batteri. Att låta ett batteri vara konstant fulladdat förminskar batteriets livslängd. Så nu känns batteriskalet från Apple inte som ett bra alternativ.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Oj, kan man inte slå av batteriet? Det är verkligen kass. Ytterligare ett skäl att hoppa över det där :)
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Nope, tydligen inte. Blev också lite förvånad. Ok om Apple hade gjort något inbyggt system som gjorde att telefonen laddade i intervaller eller nått och inte konstant höll telefonen på 100% så hade det varit super.

    Ja, antingen väljer man 7 Plus eller så får man stödladda istället eller testa något helt annat batteriskal eller köra något batteripack.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

  9. Droid96

    Droid96 Guest

  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Har inga pengar. :( Hjälper inte att sälja S7 edge heller. :P

    Fast jag gillar inte den röda färgen men fint att man bidrar till välgörenhet. Hade den varit helröd hade det sett bättre ut.

    Jag föredrar rosa guld. Mattsvart är fin också men jag har famlat i mörkret för länge. :P
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tycker den röda färgen är fin men jag hade föredragit svart framsida.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    MKBHD Edition ;) Helröd hade varit läckrast dock.
     
  13. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Gällande batteritid:

    Användarmönstet är HELT avgörande. Men jag har märkt, att om man slår av push för epost samt stänger av bakgrundsuppdatering så är batteritiden okej på iPhone 7. 7 Plus (som jag har, rose gold) levererar inte alltid en hel dag heller. Jag har lyckats tömma batteriet redan vid 20-21 ibland. Sen använder jag min telefon sjuuukt mycket.

    Npgot som dock är oroande just nu med Apple, är att iOS 10.3 som släpptes publikt i början av veckan bidrar till en bättre prestanda. Båda flyt & energihantering.

    Men igår släppte man iOS 10.3.2 Beta 1 (man hoppade då över iOS 10.3.1...vilket är märkligt...

    Anledningen till att iOS 10.3 är bättre, är att dom uppdaterar hela filsystemet till APFS (Apple File System)

    Men att dom backade modemet från 1.03.21 på iOS 10.3 ner till 1.03.20 på 10.3.2 Beta 1...


    Finns misstankar om att Apple har stött på en del allvarliga problem, samt att man i och med iOS 10.3.2 börjar avveckla stödet för 32-bitars enheter!
     
  14. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det låter som om du är väldigt bitter :)

    Har själv en iPhone 7 Plus, en iPad PRO 9,7, Apple TV4 och en MacBook PRO och är inte missnöjd med någon av dem.
    Vad är det som är så pinsamt med en iPhone 7 Plus och vad är det för fel på en Apple TV4?
     
  15. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Håller med!

    Har en iPhone 7 Plus (strulade lite i början men verkar funka nu), Apple Watch Sport, iPad Pro 12.9" och MacBook Pro och är nöjd med alla. :)
     
  16. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Just det glömde att jag har en Apple Watch Stainless steel series 2 med som jag också är nöjd med :)

    Och visst har det varit lite småbuggar med iPhone 7 plus när den kom men ändå mycket mindre än alla Androidtelefoner jag haft under samma tid.
     
    Last edited: 2 apr 2017
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Går i köptankar men kan inte riktigt bestämma mig för modell. Velar mellan allt från iPhone SE, iPhone 7 och iPhone 7 Plus. Har endast råd med iPhone SE nu men det gör inget, väntar hellre och köper den jag vill ha.

    Jag har haft både 4-tum (3 ggr) och 5.5-tum (2 ggr) av iPhone tidigare. 4-tum var ju helt ok för sin tid och 5.5-tum är verkligen stor. Dock lockar både iPhone SE och iPhone 7 Plus pga. batteritiden. Fast det är således det enda som talar emot iPhone 7. Den känns annars som ett bra mellanting.

    Vad säger ni? Värt att välja bort iPhone 7 bara för batteritiden? Jag är rädd att iPhone SE kommer upplevas lite för liten och iPhone 7 Plus vet jag redan kommer vara stor. Kommer från S7 edge som var helt ok så det är egentligen själva måtten och inte skärmstorleken som jag har problem med. iPhone 7 Plus är så bred att jag har dåligt grepp runt telefonen.

    Ska givetvis klämma på alla i verkligheten också men när man står i butik känns iPhone 7 Plus helt ok. Det är först när man tar hem den och ska gå runt med den ute som jag inser hur opraktisk den är.
     
  18. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Mina tre senaste mobiler är just IPhone SE , IPhone 7 och just nu IPhone 7 +. Batteritiden är suverän på 7+ , mycket bra på SE och okej på 7:an.
    Med min användning så klara alla mobiler en dag förutom 7:an som behövde stödladdas vissa dagar. Men samtidigt så laddar jag alltid varje natt hur som helst vill alltid ha fullt batteri när jag vaknar.
    Hade en S7 edge jag med och den var så mycket smidigare än min 7+.
    Men som sagt du får klämma lite på alla modeller
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    @Rebecka@Rebecka

    Jag tycker inte att du ska välja SE. Den har för liten skärm och kameran är sämre än 7/7+ (vilket är en viktig parameter för dig har jag förstått).

    Jag håller med om att SE är en cool produkt (liten telefon med toppspecar) men jag tror att du är för mycket "power user" för den.

    Mellan 7 och 7+ rekommenderar jag givetvis 7+. Dels för batteritiden men också dubbelkameran (som även förbättrar bilder du tar utan zoomläget aktiverat genom att ta bilder med båda objektiven samtidigt och om det är möjligt förbättra detaljrikedomen i bildens mittdelar). Nackdelen är ju formfaktorn på 7+ men jag personligen tycker att det är helt ok att använda telefoner med två händer (vilket jag var tvungen att göra med min Nexus 6).
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Precis den uppfattningen jag har fått av andra. 7+ har mycket bra batteritid, SE har bra batteritid och 7 har okej batteritid. Samtidigt känns det fel att välja bort 7 bara pga. batteritiden om den i övrigt passar bäst.

    Får nog klämma på alla tre i butik igen men det blir svårt. Har ju faktiskt klämt på alla tidigare (iofs 6/6s och inte 7 men det är ju samma formfaktor) och sen har jag haft både 5/5s/5c och 6/6s Plus. Sålde typ båda Plus-modellerna pga. storleken... Samtidigt tyckte jag inte att S7 edge var så stor fast den hade lika stor skärm.

    Vilken använder du idag?

    SE är ju lite speciell. Vet att den är mer lik 6s än 7. Största irritationsmomentet med kameran i SE är faktiskt frontkameran som är sämre än i 6s. I övrigt är den typ identisk med 6s. Fast visst är jag precis som du skriver lite tveksam till att gå tillbaka till så liten skärm. Fast den är ju sjukt jävla praktisk.

    Vet att du rekommenderar 7 Plus men är bara livrädd att jag kommer sitta med min tredje Plus-modell och känna återigen att den är för stor. Jag bryr mig inte om zoomläget så mycket. Givetvis ett plus i kanten för Plus-modellen och det gör att den ger något extra mot vanliga 7an. Dock är jag mer än nöjd med att båda har fått OIS, det var något som betydde mycket att tidigare 6/6s inte hade och bara Plus-modellen.

    Angående använda två händer så får jag nästan använda två händer för använda vanliga 7an också. Jag har väldigt små händer kanske. Ska jag använda en hand med säkerhet så behöver jag SE. Däremot har jag ett mycket stadigare grepp runt 7an när jag håller den utan att skriva. 7 Plus har jag inte alls samma grepp runt = rädd för tappa och vill helst lägga den nånstans.

    Som sagt, det är främst batteritiden jag oroar mig över med 7. Fast jag vet inte hur den skulle stå sig under mitt användande. Samtidigt kan man ju alltid köpa nått batteriskal eller batteripack att ha med (dock inte batteriskalet från Apple pga. insåg att den laddar interna batteriet oavbrutet vilket kan påverka interna batteriets livslängd negativt).