Diskussion: iPhone 7 / 7+

Diskussion i 'iPhone 7-serien' startad av Droid55, 18 jul 2016.

  1. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 771
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag är fortfarande grymt nöjd, den fungerar över förväntan och iOS har jag inga problem med [emoji4]
     
    iterva gillar detta.
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kul att höra! Jag testade en OP5 i drygt 1 dygn..Men batteritiden på 7+ och flytet/stabiliteten i IOS är svårslaget. Men nu blev det uppenbart att 7+ är ganska tung att hantera. Men kompromisser får man alltid göra så. :)
     
    220volt gillar detta.
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 771
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja den är allt lite bulkig jämfört med många andra telefoner men man vänjer sig ganska snabbt ändå [emoji4] Ska bli intressant att se i höst hur iPhone 8 blir.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    I och med att det är kineserna som ligger i framkant och är villiga att ta risker samt experimentera så står jag fast vad jag sagt tidgidare att det blir en kinnesisk tillverkare som blir först med detta.
    Jag säger inte att Kinesiska smartphone tillverkarna är perfekta på något sätt men det är åtminstonde där vi ser störst utveckling, vad jag menar är att apple har för långsamt tempo för att på sikt kunna konkurrera med de kinesiska företagen, dom går mot en långsam död. Detsamma kan sägas om hela landet usa som teknologiskt land, där även där kina kommer springa om usa .

    Appel är inte först med något längre utan de tar befintliga koncept och förfinar dom.
    Tex force touch, huawei mate S var igentligen först med detta.. men det fick dom ju ingen cred för..
    Iphone fick det några månader senare.

    De läckta bilderna på nya iphone påminner väldigt mkt om Andy Rubins telefon som koncept.

    Apple kan fortfarande konkurrera, jag säger bara att deras tempo inte räcker på sikt för att kunna klara av konkurrensen detta pågrund av att det är mer hälsosam konkurrens i Kina, vilket tvingar fram innovation, i usa är det ett fåtal företag i monopol , apple samsung, och LG, några få Sony telefoner säljs också.

    Jag kan förstå varför folk håller apple varmt om hjärtat, men ni ser nog inte vad jag ser, dvs att apple igentligen har en mörk framtid. Då hela deras företag hänger på deras Iphone produkt så räcker det med en flopp för att allt ska gå åt helvete igentligen.. dom hänger på en kör tråd..men framförallt beror det på android konkurrensen, om de lyckas ta fram en perfekta telefonen kan man nog även få över de värsta apple snobbarna till android.. mkt av de pinsamma sakerna med android håller nig på väg att försvinna med Android O också.

    Jag håller hellre på de företagen som har en framtid, än de gammla gubbarna på apple som dör en långsam död. Som sagt än har apple båda fötterna på jorden och dom har kontroll på läget men återstår att se hur länge dom klarar av att behålla marknadsandelarna.. apple är medveta om den köra tråd de går på därför de är väldigt fega med uppdateringarna och de gör mindre förändringar från föregående modell.

    Den nya modell med ryktas även bara säljas i begränsad upplaga, detta har att göra med begränsad tillgång på skärmarna, jag gissar att det inte är skärmar från samsung som kommer användas på X versionen utan paneler från sharp. Alla bezeless modeller, mi mix, andy rubins telefon och all de andra som har liknande koncept har sannolikt skärmar från sharp, mi mix vet jag har från sharp, och andy rubins telefon och sharps egna bezeless telefon är nästan identiska på framsidan kameran på samma plats osv, och sharp har nog en begränsad kapacitet att prodcucera amoled skärmar till mobiler.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är ju helt självklart.

    Om du säljer hundra tusen telefoner är det mycket enklare att vara "villig" att ta risker och ligga i teknikens absoluta framkant. Om man däremot ska sälja ett par hundra miljoner telefoner som inte får strula så kan man oftast inte vara först. Med Note 7-skandalen i färskt minne så vet vi hur illa det kan gå. Om det hade varit en liten kinesisk tillverkare som släppte en telefon med exploderande batterier hade vi inte ens hört om det.

    Min poäng är att ingen är förvånad över att en kinesisk tillverkare var först med att släppa en integrerad fingeravtrycksläsare i skärmen. Inte ens den mest hängivna av Apples fanboys tror på allvar att Apple kan sprinta mot de små kinesiska tillverkarna.

    Men det spelar inte så stor roll. I slutändan är det inte vem som var först med att sätta tekniken i en telefon som gemene man kommer ihåg. Det är den tillverkare som förfinar och paketerar tekniken i en lösning som alla kan använda. Där är Apple svåra att slå.

    Jag tror din analys om att Apple är "döende" är helt felaktig, med anledning av ovanstående.

    1) Nämn gärna en Android som har en lika bra implementation av force touch som iPhone.
    2) Hur många tror du minns den tillverkare som släppte den första pekskärmsmobilen (innan iPhone kom ut 2007)?

    Mvh
    Jacob
     
    Kvarn gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    1. force touch blev väl en total flopp ? därför har väl inget annat brytt sig om att implentera gimmicken.
    typiskt en sådan sak som steve jobs förmodligen ej hade accepterat. Säger bara at Huawei Mate S var först med det för telefoner. Nej tack till force touch, nej tack till kramper i fingrarna då man måste trycka för hårt, går säkert bra några få gånger men om man sitter med mobilen intensivt som jag i 8 timmar kan det nog bli jobbigt, då vill man applicera så lite tryck på skärmen som möjligt annars blir det jobbigt för fingrarna. Då tycker jag den klassisa "doube tap" som vi har i windows och andra system känns mer tilltalande.

    2. Ja som sagt..Apple tar gärna på sig äran av andra tillverkas teknologier.

    Vivo säljer i miljonbelopp dom är en av de största tillverkarna.

     
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Forde touch är ingenting man behöver använda sig av, sen kan man under Inställningar bestämma själv hur hårt/löst man ska trycka. :)
     
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 771
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Inget man får kramp i tummen av oavsett vilken inställning man väljer, såvida man inte är väldigt klen i fingrarna :) Jag finner 3D-touch ganska smidigt i vissa moment i OS men kan inte säga att jag använder det speciellt mycket.
     
    Englund81 gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Sitta och tryck hårt en hel arbetsdag så lär du nog finna det jobbigt.
    Jag vill bara smeksa skärmen löst vill inte trycka hårt... det känns inte ergonomiskt.
     
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 771
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Men man behöver ju inte ens trycka hårt, har du ens provat 3D-touch på en iPhone?
     
    Kvarn gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hårt är nog relativt :)
    Vill inte ens tänka tanken hur hårt eller löst jag ska trycka som sagt det är bra man kan stänga av de och vad jag vet så blev det hela inte någon hitt heller..då det knappast är något alla använder..
     
  12. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 771
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Japp det går som sagt stänga av och det är faktiskt inte många moment som kräver att måste använda 3D-touch även om man har det påslaget :)
     
  13. hickan

    hickan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    685
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Får verkligen känslan av att du aldrig har testat det? Jag har haft 3D-touch aktiverat sen 6S kom men det finns absolut inga som helst krav på att använda det?
     
    maxin, dannejanne, Englund81 och 1 annan gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Snarare så att många inte ens känner till det vill jag säga. Flera på jobbet har fått "what the fuck" blick när jag visat dem vad deras telefoner är kapabla till med 3D Touch och blivit grymt imponerade. Det är iPhone ägare sedan flera år tillbaka. De har helt enkelt ingen aning om att funktionen finns överhuvudtaget.
     
    hickan gillar detta.
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    3D touch är grymt smidigt och användbart när man väl lär sig hur det fungerar. Att sitta och påstå att man kommer få ont i fingrarna är bara löjligt bortförklarande.

    Jag använder 3D touch i stort sett hela tiden när jag bla skriver (grymt att med 3D touch kunna använda tangentbordet som markör).

    Men det är väldigt enkelt att sitta och förklara bort en funktion. Jag vet inte hur Huaweis funktion är och ska därför inte säga något om det men Apples lösning är bra.
     
    Last edited: 22 jul 2017
    Englund81 och hickan gillar detta.
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har testat Huaweis funktion och den är skräp.

    Det är inget fel på tekniken i sig. Tekniken är sällan ett problem när kinesiska tillverkare kopierar funktioner från Apple. Problemet är standarder och här kommer vi till den enskilda punkt där Apple/iOS totalt krossar all konkurrens idag.

    Apple har fattat att det enda sättet att få ny teknik att lyckas är att få med sig utvecklare så tidigt som möjligt. När en ny funktion presenteras så släpps SDK/utvecklarkit flera månader innan tekniken når slutkonsumenter. När funktionen väl släpps finns det redan en uppsjö appar med stöd. Vad är poängen med att säga att man har "3D Touch" när det bara funkar på ett fåtal ställen i operativsystemet?

    En kinesisk tillverkare som Huawei kan aldrig få ett tillräckligt stort genomslag på en ny funktion eftersom det finns hundratals andra tillverkare som släpper Androidtelefoner. Det finns ingen standard. De enda funktionerna som slår är de som Google själv släpper och tittar vi på vanilla Android/Pixel så är det inte jättespännande saker som händer där direkt.

    Samma gäller tekniska detaljer i övrigt. Bildskärmsaspekten t.ex. När en Android-tillverkare går ut och ändrar från 16:9 till 18.5:9 så krävs det en massa fulhack för att få apparna att fylla hela skärmen. I vissa fall funkar det, i andra funkar det riktigt uselt. S8+ har nu funnits i flera månader och det finns fortfarande spel och appar där jag får välja mellan "black bars" eller att delar av interfacet croppas bort vid fullskärmsläge. Om Apple ändrar bildskärmsaspekten får alla utvecklare tillgång till den nya viewporten i Xcode direkt och kan anpassa sina appar att köra native. Genomslaget blir något helt annat.

    Så - i många fall är det helt meningslöst att påstå att "Android var först". Det som faktiskt spelar roll är vilken tillverkare som först får genomslag för sin teknik.
     
    Ompan, 10cent, Englund81 och 5 andra gillar detta.
  17. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag tror 3D-toutch ibland faller lite på Apples egna sätt att bygga sitt iOS.

    Jag och många med mig som hoppar fram och tillbaka mellan android och iOS älskar nya saker, man tittar hela tiden på betorna och letar nya funktioner.

    Dock har jag många runt mig som har haft iPhone sedan dem börja säljas. Deras hemskärmar ser ut precis som dom gjort i flera år. Dvs dom har väldigt svårt för att ta till sig nya funktioner. Så det är nog lika mycket målgruppen som funktionen som styr om det blir en hitt eller inte.

    Jag själv var helt såld på 3D-toutch och körde med det på allt.

    Enligt mig ett helt genialt och lättanvänd funktion som löser massvis med problem för mig.
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Precis det jag sagt länge nu, det inte relevant vem som var först. Det är enbart ett försök till kukmäteri. Det enda som spelar in är genomföringen samt implementationen.
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Eller så anser de att innovation är mer än att ändra på hur hemskärmen ser ut.

    Apple ändrar på sina produkter relativt sällan jämfört med konkurrenterna. Men när de gör det finns det oftast en större tanke bakom än att vinna ett specifikationsrace eller "vara först". Det gör Apple till en frisk fläkt i branschen. Jag personligen hoppas att de fortsätter i samma anda.
     
    Timpppa gillar detta.
  20. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag håller med . Dock tror jag det är anledningen till att många inte använder nya funktioner