Iphone 8 plus eller Samsung galaxy s8+)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jenny88, 25 dec 2017.

  1. Jenny88

    Jenny88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har galaxy s8 men fundera på att byta och mamma får ta min mobil. Men vilken hade ni valt iphone 8 plus eller galaxy s8+?
     
  2. drewN

    drewN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    451
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Nothing Phone (1)
    Telefon 3:
    LG G4
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Används enbart för utveckling
    Beror ju lite på vad man är ute efter, men jag personligen skulle inte ta en iPhone 8 om jag skulle välja iPhone här. Känns mer värt med en iPhone 7 isåfall.

    Min rekommendation är att gå med Samsung S8/S8+ här, den är i mitt tycke överlägsen iPhone på det mesta just nu.

    God fortsättning & Lycka till! :)
     
  3. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Va är poängen med att byta S8 mot S8+?
    Är ju exakt samma lur sånär på skärmstorlek
     
  4. Jenny88

    Jenny88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag vill ha en större mobil
     
  5. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Är du nöjd annars på S8?
     
  6. Jenny88

    Jenny88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo det är jag nog men vet inte om tex iphone 8 är bättre
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    De två kandidater du har valt är verkligen ytterligheter. Det går inte att svara på om den ena är bättre än den andra rent generellt utan möjligen på specifika parametrar. Jag hade S8+ och iPhone 7 Plus parallellt i ett halvår så jag har ganska bra koll.

    Här är de största skillnaderna:

    * iPhone 8 har bättre prestanda och laggar inte
    * Galaxy S8+ har fler funktioner
    * iPhone 8 har längre livslängd rent mjukvarumässigt med kontinuerliga uppdateringar och nya iOS-versioner
    * Galaxy S8+ har större och skarpare skärm och bättre ergonomi
    * iPhone 8 har bättre ljud i högtalarna
    * Galaxy S8+ laddar snabbare
     
  8. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 357
    Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vad tror du den är bättre på?

    Att en tlf är bättre i ett test betyder inte att den är bättre för dig.

    På din S8 vad är du inte nöjd med där? Nåt du saknar?
     
    jnsson gillar detta.
  9. 4official

    4official Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    tror inte direkt att det är någon av dom mobilerna som är bättre än den andra, beror på vad du mest prioriterar. Frågan är mest om du vill ha kvar Android eller byta över till IOS.

    Du får göra en lista och jämföra mobilerna styrkor och välja den du tycker om mest
     
    katho och jnsson gillar detta.
  10. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Tror dom är egentligen lika bra fast från två olika världar..

    Och då börjar det ju handla om vilket ekosystem du föredrar :)
     
  11. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Värt att tänka på är iPhone livslängd är endast 1 år vad gäller batteri och sen är man tvungen byta ut batteriet mot kostnad varje år! Eftersom Apple erkänner själv att dom medvetet throttlar cpu hastighet beroende på batteriet kapacitet. Om man laddar batteriet varje dag, speciellt under natten och iPhone batteriet kommer tappa kapacitet snabbare. Då är det batteri byte varje år som gäller om man vill få ut maximal prestanda på iPhone.
    Skulle inte rekommendera iPhone alls i nuläget. Tills Apple tar sig i kragen och erbjuder hög kvalité batterier som verkligen håller 500mladdnjjngs cykler, samt tar bort det som dom kallar för bullshit feature som throttlar med över 50% av CPUn.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    I praktiken är detta inte ett problem. Jag bytte batteri på min tre år gamla iPhone 6 Plus i somras och jag märkte ingen skillnad i prestanda före och efter. 6 Plusen har verkligen åldrats på ett bra sätt, i princip lika snabb som när den var ny. Livslängden är iPhonens starkaste fördel.
     
    Finskpinne gillar detta.
  13. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har inte heller märkt att iPhone har så uselt batteri. Dottern fick sin iPhone 6 utbytt mot en iPhone 8 nyligen och hennes 6:a var hårt använd och laddad varje dag och visst var batteriet något sämre än när den var ny. Men jag var ändå förvånad att det var så pass bra som det var. Och den yngre dotterns iPhone SE som är sen SE lanserades har inga problem med batteriet eller prestandan så jag tror det något uppblåst som det alltid blir när det gäller apple. Alla älskar att gnälla och klaga över apple

    Men om jag gillar Samsung och dess UI och generellt gillar Android så skulle nog inte valet stå mellan en S8+ och en iPhone. Kanske kika på Mate 10 PRO eller en S8+ istället om du är ute efter en Android med stor skärm
     
    Timpppa gillar detta.
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Inte konstigt att iphone har lång livslängd när dom lurar medvetet folk att köpa ny iPhone varje år. Sen har Apple också redan erkänt detta. Att ett batteri tappar kapacitet orsakar inte throttling av cpu. Finns ingen anledning att medvetet slöa ner telefonen p.g.a det och ingen anledning heller att hålla detta i tysthet om dom menade väl.

    Har du en bra förklaring till varför dom höll detta i hemlighet då? Deras officiella nonsens förklaring köper jag inte. Då jag vet hur ett batteri fungerar.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är viktigt att kontrollera var uppgifterna kommer från. Nästan alla som sprider ryktet om iPhones usla batterier och den hemska throttlingen har själva ingen egen erfarenhet.

    Jag använder dagligen tre iPhones. 5, 6 och X. 5an är över fem år gammal och har aldrig fått batteriet utbytt. Trots det rullar den på hur bra som helst och jag använder den som cykeltelefon för att spela ett augumented reality-spel (Ingress) som är känt för att dra mycket CPU och minne. Visst, batteriet laddar ur på en halv dag men i övrigt fungerar det hur bra som helst.

    Min iPhone 6 Plus fick som sagt nytt batteri i somras och det gjorde ingen som helst skillnad för prestandan, annat än just batteritiden då.

    Det är mina EGNA erfarenheter. Inget jag säger för att jag skulle vara lojal mot Apple eller ha något intresse att försvara dem.

    De handlar inte om att hålla saker hemligt. Det handlar om att man väljer vad man tycker att man ska besvära användaren med. Apple har en stor kundkategori som inte bryr sig om sånt här. Om CPUn rullar på 80% istället för 100% så märker de inget och ett felmeddelande som säger att det är dags att byta batteri skulle bara irritera mer än det skulle göra någon nytta. De flesta Apple-kunder är nöjda med att Apple tar besluten åt dem istället för att besvära med dialogrutor och felmeddelanden. De användare som inte kan acceptera denna "filosofi" utan själv vill trimma allt och ha 100% kontroll över sin enhet ska inte välja en Apple-produkt.

    Det mest löjliga argumentet av alla är att Apple skulle göra detta för att sälja fler telefoner. Man säljer inte fler telefoner för att man gör befintliga produkter dåliga. Det är tvärtom en taktik som skulle skapa missnöje och få folk att välja ett annat märke. Apple har gjort detta för att de vill öka livslängden på sina produkter.
     
    Last edited by a moderator: 25 dec 2017
    semlan, Mansento, easycure1974 och 1 annan gillar detta.
  16. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    148
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker du ska prova en iPhone 8 Plus för att komma underfund med om du gillar systemet eller inte, visst, det kostar men du kan få tillbaka det mesta av investeringen om du inte gillar den.
    Jag har haft mobiltelefon sen 80-talet, provat allt och jag har lagt ner stora summor på telefoner av alla det slag.
    Har haft iPhone i omgångar sen 2007, blandat med Android-lurar, Samsung, Motorola, Nokia, osv.
    Jag gillar iOS flyt, prestanda och laggfrihet, jag kan sakna Androids valfrihet och möjlighet att kustomisera telefonen efter behag.
    Det som är trist på forumet är denna ständiga pajkastning mellan Android och Apple, väldigt tråkigt då jag följer utvecklingen med spänning och är intresserad av ny teknik, inte av arga fanboys.

    Jag tror att man kanske börjar snegla på iPhone när man har tröttnat på lagg, bristande uppdateringar och ett evigt justerande av Roms och launchers, vad vet jag.
    Sneglade på en Note 8 och funderade på vilken musik-app man ska ha, hittade ett par hundra på Google Play Store, iPhone har en (1)

    Men, jag är öppen för förslag ;)
     
    thelars gillar detta.
  17. Mansento

    Mansento Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
    Så mycket ilska i detta inlägg, nu tar vi det lilla lugna va :-) Båda är bra operativsystem, jag kör både android och iOS för jag klarar inte av att bara välja ett.

    Kör just nu iPhone 7 Plus som daily driver, har en S7 edge vid sidan om. Det jag älskar med iPhone är iCloud services.

    Har en MacBook och iMac, allt syncar ihop utan problem. Har jag mobilen och laddar den en bit ifrån mig behöver jag inte oroa mig om samtal eller sms för det kommer till datorn. Behöver jag ringa ett samtal kan jag ringa direkt från datorn utan att behöva hämta mobilen som är en bit ifrån mig med laddaren i.

    Håller jag på med ett arbete, tex hemsida är allt syncat henom iCloud Drive så jag kan fortsätta direkt på mobilen eller iMac.

    Finns säkert flera alternativ på Android med men it just works, att inte behöva installera massa appar hit och dit utan allt är inbyggt i systemet.

    Beror på vad du prioriterar och söker, jag har nämnt några saker jag älskar med apples ekosystem. Hoppas det hjälper dig med ditt val :)
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    iCloud delen finns det motsvarande inbyggt i Android också, Google Drive
     
  19. Mansento

    Mansento Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
    Jo precis som jag nämnt men här är allt i ett ;)
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad är skillnaden? Google Drive syncar ju också direkt o så? Ser ingen skillnad