Det är viktigt att kontrollera var uppgifterna kommer från. Nästan alla som sprider ryktet om iPhones usla batterier och den hemska throttlingen har själva ingen egen erfarenhet.
Jag använder dagligen tre iPhones. 5, 6 och X. 5an är över fem år gammal och har aldrig fått batteriet utbytt. Trots det rullar den på hur bra som helst och jag använder den som cykeltelefon för att spela ett augumented reality-spel (Ingress) som är känt för att dra mycket CPU och minne. Visst, batteriet laddar ur på en halv dag men i övrigt fungerar det hur bra som helst.
Min iPhone 6 Plus fick som sagt nytt batteri i somras och det gjorde ingen som helst skillnad för prestandan, annat än just batteritiden då.
Det är mina EGNA erfarenheter. Inget jag säger för att jag skulle vara lojal mot Apple eller ha något intresse att försvara dem.
De handlar inte om att hålla saker hemligt. Det handlar om att man väljer vad man tycker att man ska besvära användaren med. Apple har en stor kundkategori som inte bryr sig om sånt här. Om CPUn rullar på 80% istället för 100% så märker de inget och ett felmeddelande som säger att det är dags att byta batteri skulle bara irritera mer än det skulle göra någon nytta. De flesta Apple-kunder är nöjda med att Apple tar besluten åt dem istället för att besvära med dialogrutor och felmeddelanden. De användare som inte kan acceptera denna "filosofi" utan själv vill trimma allt och ha 100% kontroll över sin enhet ska inte välja en Apple-produkt.
Det mest löjliga argumentet av alla är att Apple skulle göra detta för att sälja fler telefoner. Man säljer inte fler telefoner för att man gör befintliga produkter dåliga. Det är tvärtom en taktik som skulle skapa missnöje och få folk att välja ett annat märke. Apple har gjort detta för att de vill öka livslängden på sina produkter.
Last edited by a moderator: 25 dec 2017