Iphone, vilka har haft den?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av zippiz, 25 feb 2010.

  1. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej

    Vilka här har tidigare kört på Iphone och bytt till Nexus och vad tycker ni isf är för/nackdelarna med bytet?

    Skriv gärna om ni ägde 2G, 3G, eller 3GS också. :)
     
  2. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har haft en 3g. Tycker att allt är bättre på nexus, finns inget på telefonen som jag tycker är sämre (touchen kunde varit bättre ioförsig, men inget jag märker direkt heller) Saknaden av program är det som talar emot, har ioförsig inte hittat något program som jag saknar men visst, appstore har ett bättre utbud.

    Största fördelarna är att jag nu kan ställa in ALLT som jag vill ha det. Nummeruppslag vid nummer som inte finns i telefonboken, kunna köra program i bakgrunden mm gör att jag nu i efterhand tycker att iphone är ganska värdelös (för mig personligen) som telefon/leksak :)
     
  3. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    hade iphone 3g innan nexus.

    Skillnaden är enorm! nexusen gör som man vill och inte som apple vill. Dra mp3or till SDkort.
    Slå upp nummer via hitta.se osv... program i bakgrunden...
     
  4. stab

    stab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Jag vill gärna smita in med en fråga. Har inte haft nån Iphone själv men pillat lite på den då och då.

    Blir alltid lika förvånad över hur enkelt och smärtfritt tangentbordet fungerar. Multi-touch i tangentbordet är faktiskt en av de få saker som snart kommer att få mej att köpa en Iphone då jag snart ruttnar på min Magic.

    Hur står sej N1 mot Iphone om man endast jämför enkelheten att skriva mail/sms?
    Har N1 multi-touch i tangentbordet?

    Och kommer Google att uppdatera N1 i samma utsträckning som Apple har gjort med Iphone?
     
  5. Remuz

    Remuz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    58
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 12”
    Jag hade iPhone 2G innan min Nexus och det finns för- och nackdelar med båda, dock är ju Nexus bättre på nästan allt (men annat var ju inte att vänta mot en 2 år gammal telefon).

    iPhones fördelar:
    Bättre tangentbord - jag vet att jag kommer få mothugg här, men det var helt klart bättre för mina tjocka fingrar
    Tryckkänsligheten i skärmen gick inte ända ut i kanterna - Nexus har tryckkänslig skärm även där det inte är bild vilket gör att när man håller telefonen i ena handen och skriver med den andra så reagerar den ibland inte då man "multitouchar" med en del av andra handen av misstag.
    AppStore - Nu kommer jag bli hatad, men jag tycker kvaliteten på Apple AppStore är bättre än Android Market, dock är ju Market yngre och lär mogna till sig med tiden

    Nexus fördelar:
    Flera program samtidigt
    Integrationen med gApps - Antar att många inte gillar det, men jag kör min egen domän under google och det passar mig perfekt
    Inget j**la iTunes för att synka - Skickar bara upp kontakter etc på gApps, musik lägger man in på SD-kortet så indexerar Android det själv
    Snabbare - Tjejen har en 3Gs och den är mer likvärdig med Nexus i snabbhetskänsla
    Riktig bluetooth - Man kan använda bluetooth så som jag vill, nämligen flytta filer etc

    Jag har säkert glömt massor, men fyller kanske på om jag kommer på mer saker.
     
  6. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Har en 3gs,fördelar med Android är att man kan köra annat i bakgrunden.Allt som jag måste jailbreaka för,kan jag köra på Android utan att gjöra något speciellt.
     
  7. phoneist

    phoneist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har haft alla 3 iphone men har tröttnat på apple helt enkelt !Tycker Nexusen väl motsvarat mina förväntningar efter ca 3 v användning.
     
  8. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag har fortfarande kvar min iPhone 3Gs. När det kommer till allt utom spel så vinner Nexusen, men iPhonen ersatte min PSP rätt bra (jag reser en del) vilket Nexuses för tillfället inte kan göra. Jag tror dock detta kommer ändra sig.

    Ska nog ge iPhonen till flickvännen.
     
  9. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag hade en 3G ett bra tag.

    Jag ångrar inte alls att jag bytte och gillar som många andra här saker som möjligheten att köra flera program samtidigt (Spotify samtidigt som jag jobbar i ett annat program, Eniro nummersök när någon ringer etc.).

    Samtidigt så tycker jag fortfarande att iPhone är lite överlag smidigare och polerat. Visst, jag kör lite specialrom's på min Nexus för att få uppfarten och annat godis men jag har till och från problem med Forced Close eller att något hickar till i telefonen så att den inte reagerar på nån sekund (oftast när jag tar ur den ur sovläge från dockan).

    Appstore är trots sina begränsningar fortfarande enormt mkt bättre än Android Market (bara det att jag slipper roota för att handla ..). Det är inte nödvändigtvis utbudet som jag pratar om utan hur Appstore funkar. Man kan hata iTunes hur mkt man vill men dess gränssnitt, trots att det ibland även var segt, slår ändå AndroidLib eller någon annan site där jag ska förska bläddra bland program/spel. Samma gäller för Market/Appstore på telefonen. Jag tycker fortfarande AppStore funkar bättre på telefonen när det gäller att hitta program och spel.

    Och även om jag inte gillar iTunes så saknar jag lite vissa funktioner som t ex dess perfekta PodCast-funktion som gjorde att jag enkelt kunde hålla alla mina Podcasts aktuella även när jag var på jobbet och snabbt kunde synka över innan jag gick hem. Jag har inte lyckats få igång något liknande på min Nexus. Visst, jag har Google Listen och har nu mina PodCasts där via Google Reader men jag måste hämta ner dem via Wifi (som jag inte har på jobbet) eller 3G (vilket jag inte vill då jag inte har så mkt trafik/månad) så jag måste alltid komma ihåg att synka innan jag går till jobbet.

    Det bästa med Andropid är dock att allt fortfarande är ganska nytt och blir bättre och bättre. Även om iPhone/Pod har ett övertag med spel så tycker jag att det börjar dyka upp bra spel även till de snabbare Android-maskinerna. Air Control är t ex en lysande klon av Flight Controll. Och vi har också flera bra Tower Defence kloner nu.

    Jag skulle inte ha några problem att använda en iPhone eftersom jag fortfarande tycker det är en utmärkt telefon men geeken i mig föredrar Nexus/Android utan tvekan.

    urbanlarsson: jag funderar faktiskt på att skaffa en iPod Touch, dumpa PSP etc. och använda den för spel/film.
     
  10. gudas

    gudas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    @SwedBear: Du slog huvudet på spiken!

    Känner också att iPhone OS är mer polerad som helhet men att Android ger så mycket mer flexibilitet. Android känns inte riktigt moget ännu men några OS-versioner senare och med den hype som Android rider på just nu lär mycket hända detta året.
     
  11. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Har haft
    2G,3G,3GS,

    men nu har jag funnit min dröm NEXUS ONE!!!!! <3:-*
     
  12. bengtb

    bengtb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har en 3gs och skulle vilja börja använda min N1, men har två problem som jag inte hittar bekväma lösningar på:

    - Kan inte ange *140# före telefonnumret som anger att det är ett privatsamtal. Känt fel hos Google.
    - Contacts kan inte skilja mellan *140#nnnnnn och nnnnnn. Det ena använder jag att ringa till och det andra messar jag till.

    Ovanstående är alltså buggar som jag inte kan göra så mycket åt.

    Dessutom:
    - har jag inte hittat någon bekväm hantering av alla mina låter (>1200 stycken). För mig funkar iTunes väldigt bra. Dessutom måste jag konvertera en del DRM-skyddade låtar till icke-skyddade, men det vill jag nog göra ändå.
    - Jag prenumererar på ett 20-tal podcastar och har väldigt många olyssnade på listan som jag lyssnar av i datum-ordning. Hittar ingen bra lösning på det. Listen verkar inte kunna hantera det att jag vill lyssna på dem i datumordning och inte i prenumerationsordning.

    Däremot är N1 och Android väldigt trevlig att programmera. Mycker mer lättillgänglig än iPhone, men just nu behåller jag nog min iPhone en stund till tills jag kan använda N1 till att ringa med också :-)
     
  13. robot

    robot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2009
    Inlägg:
    921
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Vad använder du för app för dina podcasts? Jag tycker att Googles Listen fungerar bra.
     
  14. SwedBear

    SwedBear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag får till och från problem med att Podcasts kommer i oordning i Listen. Vet inte varför riktigt. Men funderar nu på att se om jag kan använda mig av nått som Salling Media Sync och fortfarande hämta in Podcasts i iTunes men sen skapa speciella spellistor för varje Podcast som jag synkar över till telefonen ... inte helt smidigt men ändå ...
     
  15. stab

    stab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    187
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Tack för alla tips
     
  16. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vill också tacka alla som skrivit, var väl ungefär de svaren jag trodde jag skulle få :)

    Har beslutsångest, eftersom även spel känns lite viktigt för mig (är en gamer) och där ligger ju Iphone helt klart före).
     
  17. gudas

    gudas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    Kan meddela att som iPhone-ägare sedan Sverigereleasen känns N1 bättre och bättre ju mer jag pillar med den. För mig har varit viktigt att hitta lite sköna apps och widgets samt vänja mig vid gränssnittet.
    Dock så är jag besviken på ljudkvaliteten på samtal, burkigt, låg volym och skorrar vid maxläget. Där vinner iPhonen stort.
     
  18. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hur länge tror ni Nexus One kan hålla i sig och vara så kallade: "Modern"? (dvs fortfarande bäst i test)

    Innan iPhone tar Nexus One (om de gör det) med sin nya modell som kommer efter 3Gs?
     
  19. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    då har du en trasig högtalare, skicka in på reparation o få den fixad!

    Ljudet är just den av sakerna som verkligen fått bäst i test överallt på N1 och jag håller med till 110%
     
  20. gudas

    gudas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    @jonaz: Då måste jag haft extrem otur med tanke på att detta är min andra N1 och de har vid telefonsamtal låtit på exakt samma sätt och skickats från Google med nästan tre veckors mellanrum. För att förtydliga så är det alltså inte den högtalare som sitter på baksidan som är problemet (även den heller inte är bra).