iPhone vs. HTC

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by wiztor, Jan 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wiztor

wiztor Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej alla!

Jag är ny här på forumet så jag vet inte ifall det redan finns hundra liknande trådar....

Jag är idag ägare av en gammal, trött iPhone 3G. Jag har beslutat mig för att det är dax att uppgradera.

Jag har fått smak för HTC, och framför allt då HTC Desire HD. HTC har ju allt som iPhone har (förutom en utomordentligt bra app-store). Men utöver alla iPhones funktioner så kan ju HTC t.ex ha WiFi-Tethering, stöd för DLNA, man slipper krånglet med iTunes då man skall lägga in nya filmer, et.c

Så jag behöver lite hjälp här. Har vi någon här på forumet som tidigare haft en iPhone och senare gått och köpt en HTC? Varför tycker ni att jag skall köpa en HTC istället för en iPhone?

Tacksam för all hjälp!!:P

2. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har gått mellan Iphone 3G > 3GS > Desire > Galaxy S > Desire HD det senaste året.

Galaxy S och DHD krossar alla andra så det står härliga till.
    Dessutom har Android bättre "appstore" än iPhonen.
    Visst, finns fler program till iphonen, men det finns 1000 program som gör varje sak överallt.

Det ENDA jag kan se som är till fördel för iphonen är att det finns bättre spel, och att applikationerna FÖR TILLFÄLLET kommer snabbare till iphone.
    Nu sitter vi ju inte här och leker försäljare för att få dig att skaffa dig en Androidlur, utan du ska helt enkelt köpa det som är bäst för dig.

Vill du ha

* Användarvänlighet
    * Låst och tråkig mobil
    * Stabil

Välj en iPhone.

Vill du ha allting annat, skaffa en Androidlur.

Spaderess and wiztor like this.
  3. wiztor

MINA ENHETER

Ja, du verkar ju sannerligen ha testat på alla möjliga modeller. Tack för ditt snabba svar. Skall nog ta en närmare titt på DHD i helgen!

Men hur e de med uppdateringar? Till iPhone så kommer det nya uppdateringar ca. 1 gång per kvartal. Dessa brukar medföra nya roliga funktioner som hela tiden gör att telefonen känns lite fräschare.
    Är det samma på Android?

En annan fråga. Nu kommer ju Windows Phone 7. Är detta ett helt nytt OS eller är det en uppdatering på Android? Skall man ha HTC Desire HD med Android eller Win7?

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle nog rekommendera att du väntade en liten stund för att se om HTC släpper någon ny mobil runt slutet på mars/början på april. Om du inte vill vänta så är DHD en fantastisk mobil ändå! :)

Uppdatering har HTC varit duktiga på den senaste tiden. Google släpper en ny Androidversion ca 2 ggr per år. Sen så är det helt upp till varje Telefontillverkare att släppa uppdateringar. Detta har HTC gjort och iaf en uppdatering om året kan du räkna med. (Apple är fortfarande bäst på detta ska man väl egentligen säga)

Windows Phone 7 är Microsofts mobilsatsning och har ingenting att göra med Googles Android. Du kan inte köra en Desire HD med WP7. WP7 är som att gå in i ett helt nytt system, där kan man verkligen prata om enn app-store som är nyfödd :) Kör på Android!

5. wiztor

MINA ENHETER

6. Vitroid

Vitroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja det är det väl ungefär, men det är också en helt separat produkt, lägg märke till att denna heter HD7 och androiden heter Desire HD

7. wiztor

MINA ENHETER

ok.

Jag vet inte ifall detta är rätt ställe att ta denna fråga på men men

Vad tror man om Windows phone 7? Tror man att det kommer bli en flopp eller kommer det att vara lika stort som Android inom ett år?

8. erlend

erlend Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

tror möjligtvis wp7 kommer bli ett bra os. men inte lika stort som android eftersom det når till en större kundgrupp. har aldrig testat det men det verkar riktigt lovande

9. pleom

pleom Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har haft vanliga HTC Desire, HTC Desire HD och Samsung Galaxy S kan säga att Desire HD & Samsung Galaxy S är klart bästa telefonerna jag testat. Bror min har Iphone 4 o även han vill gärna ha en Samsung Galaxy S istället. Hade Desire HD i 2 månader men sålde den och fixade Samsung galaxy s istället eftersom batteritiden var sämst på Desire HD och jämförde skärmen med min desire hd med en kompis galaxy s och kom fram till att Desire hds skärm var typ urvattnad.

10. Everwhite

Everwhite Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag postade följande inlägg i en tråd på Desire HD forumsdelen, men kör det här också då det har med att gå ifrån iOS till Android att göra.

Jag har bytt till Android (inte fått min telefon än) för att jag tröttnat på iPhone så mycket.
    Jag är en gammal 3GS ägare och köpte iPhone 4 i Oktober. Till en början var jag nöjd med telefonen men jag kände med tiden att den blev så himla tråkig, det var förjävligt att vara så låst trotts att man använder jailbreak.

Jag har aldrig riktigt gillat Android tidigare (Kan vara därför jag aldrig gav det en riktig chans, så ni som har iPhone och håller sig starkt till sitt iOS, klandra inte ner på Android för än ni har prövat det på riktigt).

Jag fick iaf runt November känna på Android lite mera på riktigt och jag satt mycket med min polare Nexus One och en annan polares HTC Desire (inte HD) och jag gillade det skarpt. Kändes riktigt skönt att man kunde ändra så mycket med det personliga utan att ens roota och faktiskt göra det ifrån grunden. (Tänk er på iPhone 3GS, där kunde man ju inte ens byta bakgrund by default).

Hur som helst så började jag fundera lite löst på om jag skulle göra mig av med min iPhone 4 och faktiskt ta steget till Android jag också eftersom jag inte var helt fullt nöjd med telefonen. Kände att jag ville vara säker på min sak eftersom att jag fick löst min iPhone 4 såpass billigt som jag fick (begagnad).
    Hur som helst så köpte en till vän till mig en HTC Desire HD och jag satt och kände på den en dag och jag fastnade verkligen för den telefonen direkt jag fick den i handen, gillade greppet på den (absolut mer än iPhone 4 som faktiskt är välldigt hal i handen och välldigt lätt att tappa). Jag gillade även designen över telefonen och jag kände mig runt på systemet (Jag är ingen Android expert eftersom jag bara känt på operativet ganska löst än så länge) men jag är välldigt insatt på hur iOS fungerar så jag kunde ganska snabbt känna skillnader.

Förra månaden (December) så slog jag näven i bordet och sålde min iPhone 4 (jag har ett abonnemang sedan tidigare som jag använder) och tänkte att nu köper jag mig fan en Desire HD. Julklappar och diverse annat har kommit i vägen på vägen så att har inte kunnat köpa loss den än men det gör jag nu om 1-2 veckor. Jag kan knappt bärga mig, längtar avsevärt, känner fortfarande på polarens Desire HD och längtar ännu mer till att få mig en riktig telefon.

Nu blev det visst en stor Wall-Of-Text här, ursäkta för det.
    Men där är anledningarna till varför jag kör mig in på Android istället för iOS, och jag tror garanterat att jag kommer stanna inom operativets gränser.

/ T.

11. fireon

MINA ENHETER

Kul att höra! Välkommen i gänget! :)

12. fireon

MINA ENHETER

WP7 är ett mycket kompetent operativsystem. Något annat kan man inte säga. Det jag frågar mig är om det behövs ett till idag?! Snart kommer ju Nokia med sitt MeeGo också, jisses blir många olika system och massor med app-stores.

Android är den stora utmanaren till iPhone. Framförallt på privatmarknaden. WP7 kommer nog att vara uppskattat av företag, Windows Mobile har alltid haft en stark ställning där.

Och som tidigare sagt så är ju inte HTC HD7 och Desire HD samma telefon....

13. Everwhite

Everwhite Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Man tackar och bockar, roligt att vara här! ;)

14. swiftier

swiftier Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har haft en legend, men bytte nyss till iphone 4 och jag ångrar mig inte! android är inte för alla, samma ios. prova en android telefon före du bestämmer dig. Annars kanske du kommer och ångra dig! kan inte hålla med om att android har bättre market än apple.

15. exore

exore Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill bara flika in att många nya Android lurar kommer att presenteras under Mobile World Congress (MWC) mellan den 14-17 nästa månad. Så om du inte har speciellt brottom att köpa din telefon så skulle jag avvakta tills dess.

16. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    En reflektion om WP7.....

Är ett mycket kompetent system som säkert har en plats på marknaden. Min gissning är dock att det kommer att vara ett mer kommersiellt system än vad Android är. Vad jag menar med kommersiellt är att det kommer att vara mer affärsfolk som använder det. Typ sådana som behöver exchange system, CRM, Officepaket och liknande. Systemet är om ännu hårdare styrt och stängt än Appstore.

Vad jag förstått är att MS har siktat in sig på kvalitetsappar i större mån än Appstore och Market. WP7 är identisk och telefonerna får anpassas efter operativet snarare än operativet efter telefonen som på Android. Detta är en fördel för företag som har krav på enhetlighet men tråkigt för oss android människor

Helt enkelt olika målgrupper....

17. fireon

MINA ENHETER

bra inlägg! håller med :)

18. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Vad gäller appar så skulle jag hellre se 1000 bra än 99000 dåliga, men utan censur. Dvs man får skriva android i en iOS-app osv.

Tror Win7 kommer att bli rätt så stort, bara dom får ett år på sig att rätta till en del saker såsom copy/paste osv

19. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag väntar själv till 13 Feb, då Samsung tillkännager nya Samsung Galaxy S (2?) som förövrigt är min Födelsedag, då skaffar jag en sådan förhoppningsvis.

20. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

OnT: HTC :) även om jag gick till samsung igen.

OffT: tror faktiskt att android tappar "snart" om de inte inför en mer jämn användarupplevelse.
    det finns på tok för mycket prestanda spridningar som det är nu.
    en del program/spel fungerar långt ifrån på alla modeller.

hört en del som provat android och de har lämnat tillbaka telefonerna på ångertiden.
    gamla enkelkärniga processorer måste ha ett minimum på 800mhz (enligt mig) samt 512mb ram vore inte helt fel till att börja med.
    även 1gb internt minne för spel/program borde vara minimum och självklart möjlighet till minneskort.

inte helt orimliga kram nu år 2011 enligt mig.

Thread Status:
Not open for further replies.