Diskussion: iPhone X - Första intryck

Diskussion i 'iPhone X' startad av Droid96, 3 nov 2017.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Droid55 gillar detta.
  2. Droid55

Droid55 Guest

Varför bor man inte i Sthlm. :( Tog de extra betalt för det?

Edit: Upptäckte att Apple Store finns på Väla i Helsingborg också. :)

Last edited by a moderator: 4 nov 2017
  3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 233
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag säger faktiskt X, mest. I UK har den ju kallats "The X" till exempel. Tror många uttalar X istället för 10 faktiskt.

4. Droid55

Droid55 Guest

Säger både iPhone X och iPhone 10 men försöker faktiskt säga iPhone 10. Det är ju 10an, deras jubileumstelefon. :)

5. 10cent

10cent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Z Fold6
    Detta är ta mig fan en av dom skönaste mobilerna jag använt på bra länge.
    Gillar att den är så kompakt och har en riktigt fet display. Definitivt i klass med Samsungs top mobiler.
    Face id funkar väldigt bra och kan ärligt säga att jag ej saknar Touch ID.
    Snabb som sjutton i mjukvaran och alla dom här gesterna som man använder sig av i mjukvaran känns faktiskt efter några timmar väldigt naturliga.
    Stereo högtalarna är grymma.
    Kameran är bland det bästa du kan få.

Det ända som är mindre positivt är det skyhöga priset, notchen kan vara störande speciellt när man kollar på videos och att det sedan finns appar som ännu ej anpassats efter den avlånga displayen.

Självklart finns det ingen perfekt mobil oavsett pris men jag har testat mer eller mindre alla dom senaste top mobilerna såsom Oneplus 5, iPhone 8 och 8 plus, S8 plus, Note 8, HTC U11.
    iPhone X är den som definitivt har tilltalat mig mest.

I grund och botten handlar det om man klarar av iOS.
    Men om man som jag gillar iOS så är iPhone X definitivt den Apple lur man ska satsa på!

andyman11, Trino och Droid96 gillar detta.
  6. Droid96

Droid96 Guest

Ja, X har bättre ljud över bluetooth än alla lurar jag testat. Skitskumt, digitalt som digitalt kan man ju tycka.

7. annorz

annorz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Hej Rebecka
    Apple store på Väla sätter på till dig jag var där idag och hämta x och satt på skydd direkt

Droid55 gillar detta.
  8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag kan säga att jag fortsatt idag är riktigt nöjd! Inga problem har uppstått. Face ID fungerar faktiskt smidigare än vad jag trodde att det skulle göra. Krånglade mer med Touch ID för mig. Gillar telefonen skarpt. Definitivt värd pengarna.

Kostade inget extra, men definitivt värt det - trots att jag inte fick dra av plasten själv :P

Droid96 och Droid55 gillar detta.
  9. apw1975

apw1975 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Jag är supernöjd med min X.
    Enda jag kan komma på för tillfället är att den var oväntat tung jämtemot 6:an... trots den minimala storleksökningen.
    Sen nu när apptillverkarna börjar komma med updates så skärmens storlek anpassas så blir det ännu bättre.

10. Droid55

Droid55 Guest

Kan man komma in när man redan har köpt en iPhone X eller måste man köpa den där? Kan ju låta plasten sitta kvar. Skyddet får man ju givetvis köpa där men vet inget annat ställe som säljer Belkin ändå.

11. Trino

Trino Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Kan inte säga mer än att detta är den bästa mobiltelefon jag haft.

Bifogade filer:

12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 267
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu intar jag rollen av djävulens advokat här, men ge det i alla fall ett par veckor innan du drar den slutsatsen. Det är svårt att testa alla aspekter av en telefon på knappt 48h.

jabbeboy, MultiMan, jnsson och 2 andra gillar detta.
  13. Droid55

Droid55 Guest

Nyförälskelse. Vänta bara tills smekmånaden är slut. ;)

jabbeboy, Droid96, Fridensliljor och 2 andra gillar detta.
  14. bigbandit

bigbandit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 512gb
    Platta:
    iPad Pro 12.9 M1
    Ni som har fått era Iphone x, uppdatera gärna med info om batteritiden.

15. Droid96

Droid96 Guest

Bästa batteritiden på en iPhone hittills. Är nog mycket AMOLED-skärmens förtjänst. Batteriet är väl större än i en 8 Plus också.

Håller ganska precis en dag. Ligger på 11% nu och drog ur den ur laddaren vid 10 i morse.

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Batteriet i en 8 Plus upplever jag som bättre. Men detta är sjukt bra också, räckt hela dagen hittills. Är inte orolig för att det ska ta slut :)

17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 233
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Haft min i precis 24 timmar nu i princip. Så jag har hunnit fått mig en uppfattning om denna lur. Om jag på något sätt ska jämföra denna upplevelse med något annat jag har haft när det gäller telefoner så får jag nog titta tillbaka så långt som när jag hade min Nokia N9. Det svepande upplägget påminner väldigt mycket om upplägget i MeeGo/Harmattan. Detta är givetvis välkommet då jag har saknat det upplägget i flera år. Först nu känns det som någon rullar vidare den bollen på allvar om man bortser från BBOS10 som det aldrig blev mycket utav. Tog någon timme att anpassa sig helt till hur allt svepande fungerar optimalt men det är jag redan van vid nu efter ett dygn.

Min största skepsism har varit riktad mot Face-ID. Dock har det mesta av mina farhågor försvunnit då det verkligen har fungerat över förväntan. Den stora nackdelen för mig är att man fortfarande måste hålla telefonen vänd mot ansiktet relativt "rakt". Men den stora fördelen är att jag aldrig har failat med upplåsning (fuktiga händer ställde till det lätt för Touch-ID) och jag behöver heller inte "vänta" på det. Jag sätter på skärmen, sveper uppåt och vid det laget har telefonen redan känt igen mitt ansikte så det uppstår en form av illusion att telefonen inte har något lås. Fortfarande inte riktigt lika snabbt. Jag ger fortfarande en edge till Touch-ID och önskar de hade haft det på loggan på baksidan.

Vid användande så känns det här verkligen som ett modernt monster. iOS 11 på iPhone X både ser och känns väldigt modernt och min uppfattning är att det egentligen lämnar alla konkurrenter långt bakom när det gäller helhetskänslan på användarupplevelsen. iOS 11 är fruktansvärt "levande".

Puttesson, Aniquibobo, Droid96 och 1 annan gillar detta.
  18. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Var ute på Elgiganten och klämde på deras utställningsexemplar. Av den korta tid jag hade så ökade inte min köplust. Antar att jag är ”botad” vad det gäller att skaffa det senaste.

Kanske köper sen, men just nu är jag faktiskt fortfarande tillfreds med min vanliga sjua.

En sak jag upplevde var att texten blev lite blurrig när man scrollade i safari. Så illa är det inte på min sjua.

Annars tyckte jag avsaknaden av hemknappen var helt ok. Hade iof önskat en fingerläsare dock.

19. Droid96

Droid96 Guest

48h har passerat med luren och här kommer lite mer reflektioner.

Vad jag saknar från Android (S8+ specifikt)
    • Always on display. Visserligen går det numera att dubbelknacka på skärmen för att tända den vilket är väldigt trevligt men jag saknar att inte bara kunna slänga ett öga på telefonen och se tiden/notifications. Min Gear S3 löser det problemet delvis eftersom den är synkad mot iPhonen.
    • Notification LED. En petitess kan tycka men det är grymt praktiskt att kunna titta mot telefonen från långt avstånd och se om det har hänt något.
    • 3.5mm-uttaget. Bluetooth-ljud är skräp. Det är bara att inse. Det finns nu inget vettigt sätt för mig att få bra ljud i bilen utan att bära med mig dongeln och det är väldigt störande.
    • USB-C. Det var grymt praktiskt att kunna ladda telefonen med min Macbook-laddare och det gick dessutom väldigt snabbt. Nu behöver jag koppla in en USB-C till Lightning-kabel varje gång jag byter enhet som ska laddas. Dags att dumpa lightningporten!
    • Snabbare trådlös laddning. X laddar ganska långsamt på min laddplatta från Samsung. Återstår att se hur det blir med Apples egna Air power-platta.
    Vad jag gillar med X
    • Face ID. Det har fungerat 100% av alla tillfällen hittills. Har slutat titta efter hänglåsikonen för jag vet att telefonen kommer vara upplåst.
    • Svepgesterna. Att dumpa knapparna var ett bra drag.
    • Formatet. Jag trodde att jag skulle sakna 6.2"-skärmen från S8+ men det smidiga formatet väger upp för det. Har man lite större händer går X utmärkt att använda med en hand.
    • Skärmen. Den bästa mobilskärmen jag sett. AMOLED ger utmärkt svärta men det bästa är hur den är kalibrerad. Färger är korrekta utan att bli grådassiga. Skärpan är mycket bra. Fullträff.
    • Prestandan. Det här är den snabbaste och minst laggiga telefon jag använt, till och med snabbare än 8 Plus trots fler pixlar på skärmen (antagligen en iOS 11 optimeringsfråga).
    • Stereohögtalarna. Låter lika bra som iPhone 8 Plus trots en mindre enhet.
    • Kameran. OIS på teleobjektivet gör att det går att zooma även i dåligt ljus utan att bilderna blir oskarpa. Porträttfunktioner i selfiekameran gör att bilderna ser klart bättre ut.
    • Batteritiden. Klarar mig en hel dag på en laddning trots flitigt användande.
    • Animoji. Jag suckade åt den här funktionen på keynoten och undrade om "pratande bajskorvar" är innovation 2017. Jag står fast vid att det är en ganska tramsig funktion, men oj vad kul den är. Synd bara att man behöver en X för att skicka.
    Vad jag inte gillar med X
    • Priset. 11500 för en telefon?! Kom igen. Man kan få nästan lika bra upplevelse för häften så mycket.
    • Notchen. De skulle ha reserverat toppen av skärmen till statusbar med svart bakgrund så att notchen alltid var osynlig. Det hade ändå känns som en heltäckande skärm tack vare att klockan, batteriikonen och signalstyrkan visas högst upp. Men att låta appar sträcka sig runt notchen var ett dumt beslut i mina ögon.
    • Ingen USB-C. Det är dags nu Apple.
    • Icke-optimerade appar. Det dröjer säkert inte länge innan detta är fixat men just nu är det väldigt många appar som visas letterboxade och det är störande.
    • Inget 3.5mm-uttag. Dåligt beslut att ta bort det.

X är en bra telefon men den är åt helvete för dyr. Inbitna Android-användare kommer garanterat sakna många funktioner i iOS. Om du är sugen på att testa, köp på Netonnet med 90 dagars öppet köp!

Herrputte, thexps, bernard och 3 andra gillar detta.
  20. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 233
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Dubbeltrycker du verkligen @Nuortikon@Nuortikon ? Det räcker med att trycka en gång på skärmen så tänds den.