Diskussion: iPhone X - Intryck efter några månaders användande

Diskussion i 'iPhone X' startad av Droid96, 20 jan 2018.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Det har nu gått tre månader sedan iPhone X började landa hos de första kunderna och det kan vara kul att samla alla "Vad tycker jag några månader senare"-intryck i en tråd.

    Jag kommer flytta in en hel del inlägg från andra trådar hit, så det kan bli lite rörigt i början, men fyll gärna på med era egna intryck.

    Jag har ju varit ganska tydlig med vad jag tycker om iPhone X. Det är min favorittelefon och den första riktigt innovativa produkten som släppts på mobilmarknaden sedan iPhonen såg dagens ljus 2007. Innovation? kanske vissa av er tänker. Jag talar absolut inte om den heltäckande skärmen. Jag talar inte om Face ID. Jag talar inte om trådlös laddning. Jag talar inte om Siri. Jag talar inte om AMOLED. Jag talar inte om pratande bajskorvar. Jag syftar på svepgesterna. Det påminner mig om när jag använde en smartphone första gången, med virtuellt tangentbord på skärmen istället för ett fysiskt dito. Det var omöjligt att gå tillbaka till den gamla tekniken. Likadant känner jag nu.

    Som med alla telefoner finns det en lista på sånt som jag inte gillar.
    • Ingen Touch ID. Vid det här laget hoppas jag att det är tydligt att jag inte är en bakåtsträvare som vill ha Touch ID för "vanans skull". Det handlar helt enkelt om att det finns situationer när Face ID inte fungerar pålitligt, vilket blir ett irritationsmoment. Jag hade föredragit att ha båda upplåsningsmetoderna under en övergångsperiod tills Face ID fungerar med 99.9% pålitlighet (vilket den inte gör nu).
    • Något för liten. iPhone X känns påtagligt mindre än 8 Plus, vilket blir en nedgradering för oss som gillar stora skärmar. Visserligen älskar jag ergonomin i X, men för min del hade den gärna kunnat få vara typ 6" så att skärmen når samma area som den på 8 Plus. Ergonomin hade fortfarande varit bättre än 8 Plus tack vare de tunna kanterna.
    • Notchen. Visst slutar man tänka på den efter ett tag, men telefonen hade varit vackrare utan den. Den stör mest vid filmtittning eller spel i fullskärm.
    • Litet batteri. Visserligen är batteritiden bra, men Apple envisas fortfarande med att använda avsevärt mindre batterier än konkurrenterna.
    • Känslig konstruktion. Glas och stål är inte de mest reptåliga materialen. Jag hade föredragit om X hade samma aluminumram som 8/8 Plus istället för stålramen. Glasbaksidan möjliggör trådlös laddning vilket är grymt men hela konstruktionen är väldigt känslig. X är första telefonen jag alltid har skal på.
    • Priset. Över 10000 för en produkt med relativt begränsad livstid är helt enkelt för mycket pengar. Om man vill åt unika funktioner som svepgesterna så har man i dagsläget inget alternativ vilket ger Apple en möjlighet att mjölka kunderna lite extra. En chans de inte missar. Och de har även mage att slänga med en standardladdare i lådan vilket innebär ytterligare hundralappar för att kunna utnyttja telefonens fulla potential. :(
    Annars är listan på vad jag gillar längre
    • Svepgesterna. Hela grejen med X. Ett mycket snabbt och intuitivt sätt att navigera interfacet och det känns riktigt konstigt när man återgår till en mobil med knappar. Det är bara en tidsfråga innan detta blir standard på alla plattformar.
    • Face ID. Inte perfekt, men den bästa ansiktsupplåsningen som jag testat. När det funkar, vilket är i 49 av 50 fall, märker man inte ens att telefonen är låst. Man tar liksom för givet att det bara är att svepa för att öppna telefonen. Det är dessutom säkrare än Touch ID, vilket de konkurrerande lösningarna inte är. Detta möjliggör Apple Pay med ansiktsupplåsning vilket är den smidigaste kombinationen för snabba betalningar.
    • Prestandan. X är ett prestandamonster och världens snabbaste mobiltelefon. Så nära laggfri man kan komma. Dessutom är GPU-prestandan fenomenal och nästan alla spel jag spelar håller 60 fps kontinuerligt, något som ingen av mina Androidtelefoner gör (inte ens Pixel 2 XL).
    • Skärmen. Perfekt kalibrerad AMOLED som hanterar färgprofiler korrekt. Klarar dessutom att återge detaljer vid mörkt bildinnehåll utan black crush vilket verkligen förbättrar filmupplevelsen. Kvalitetskontrollen på skärmarna är god. I princip alla X jag sett har haft jämna och fina paneler.
    • Stereohögtalarna. X har de bästa framåtriktade stereohögtalarna just nu.
    • Kameran. Jag anser att X har den bästa mobilkameran överlag just nu. Min #2 på listan är Pixel 2 XL och den slår X på fingrarna när det kommer till skärpa och mörkerfotografering. X har en överlägsen färghantering och efterbearbetning vilket gör att bilderna ser mer realistiska ut. Dessutom är kameramjukvaran buggfri, vilket jag inte kan säga om Pixel 2 XL som ibland hängde sig och strulade när jag skulle ta bilder, vilket kan göra att man missar chansen. Brist på manuella justeringsmöjligheter löser man enkelt genom att ladda hem ProCamera eller liknande där man får full tillgång till bländare, slutare, ISO, exponering, låsbar AF/AE med mera.
    • iOS. Det mest finputsade mobila operativsystemet. Tre månader efter lanseringen så är alla mina appar perfekt optimerade för X utan scaling eller stretching. Det är imponerande.
    • Trådlös laddning. Hyggligt snabb dessutom.
    • Täckning. Alla mina iPhones fungerar felfritt när jag busspendlar från landet in till stan. Dels håller de 4G längre än de Androider jag använt på sistone, men dessutom går skiftena från 4G till 3G helt sömlöst. Både S8+ och Pixel 2 XL tappar helt anslutningen längs bussresan vid flera tillfällen och det kan ta upp till en minut innan jag återfår dataanslutningen. Det är dock inget som märks om man bara använder telefonen i stan.
    • Tillbehör. Det finns i princip obegränsat med skal och andra tillbehör till X vilket är kul om man gillar att ändra utseendet på telefonen.
    Sammanfattningsvis kan jag säga att när jag köpte X var jag helt inställd på att det skulle bli en buggig upplevelse. En helt ny design, dessutom med flera helt nya koncept och funktioner. Men så blev det inte. Det har varit tre i princip problemfria månader, vilket är imponerande. Just nu sitter jag bara och väntar ivrigt på vilken som blir den första Android-telefonen med svepgester. Chansen är rätt stor att jag beställer en sån direkt.
     
    stealth.pilot och Sweden2 gillar detta.
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det enda som fortfarande stör mig gällande iPhone x är priset. Har faktiskt funderingar på att returnera den och istället ta ut en iPhone 8. Jo det stör även att apple är så in i bomben snåla att de inte inkluderade en snabbladdare. För 13 tusen borde de skickat med en sån.

    Kan inte direkt avgöra om jag saknar Touch ID, men det hade varit trevligt med en sån på baksidan.

    De två saker jag har som krav på en telefon i nuläget är iOS och bra kamera. Kameran i iPhone 8 är närmast identisk förutom att den bara har en lins. Men jag har egentligen inte direkt använt fördelarna med dubbla linser.

    Får se hur jag gör.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Tips.

    Köp en 8 Plus på Netonnet och packa ihop din X. Om du inte saknar gestures och Face ID på två veckor - returnera X.

    Jag trodde aldrig att det skulle vara så svårt att gå tillbaka till en icke-gesture-lur.

    Ett tips i all vänmening som kan spara dig många tusenlappar.
     
    galaxy81 gillar detta.
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    En 8plus är helt uteslutet. Hade en 7plus och de är helt enkelt för stora och tunga tycker jag. iPhone 7/8 är min sweetspot när det kommer till storlek.

    Jo kom på en annan sak som är störande på x. Får ofta röda ögon när jag fotat i mörker. Visst det går att redigera (ibland) men det är ändå störande.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det finns massor med saker som är störande med X. Min poäng är bara att du kanske har vant dig vid det som är bra och om du byter ner dig till en iPhone 8 med mycket sämre skärm, sämre kamera och ett ålderdomligt interface baserat på hemknapp kanske du ångrar dig.

    Då är det skönt att kunna byta tillbaka utan att förlora en krona.

    Lycka till!

    :-)
     
    galaxy81 och mange76 gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fast är det så mycket sämre kamera på en 8a? Vid vanligt fotande/filmande? Ja porträttläge saknas och lite annat lulllull. Visst skärmen är bra på x men kan inte påstå att det är som dag och natt mot sonens 7a.

    Nja, börjar bli mer och mer skeptisk till att betala så mycket pengar till apple som är snåla och giriga. Är alltså lite bitter på avsaknaden av snabbladdare :P;)
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Du kan ju byta ner dig av rent principiella skäl för att Apple är onda och giriga. Men red ut innan att du inte blir den största förloraren på det bara [emoji4]

    [emoji106]
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Men är det sån stor skillnad med kameran vid vanligt fotande/filmande?
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är en tydlig skillnad. Stor är väl kanske att ta i dock.
     
  10. Fredsvard

    Fredsvard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Förstår dem. Jag byter från x till 8, en del bra saker i x men sjukt oslipad produkt.
     
  11. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Enda skillnaden jag vet är att den endast har en kamera, dvs du får inte porträttläge samt optisk zoom. Men knäpper man vanliga bilder så är det väl ingen skillnad överhuvudtaget?
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Jo, båda kamerorna används vid vanlig fotografering.

    Utveckla gärna vad du menar med "sjukt oslipad produkt".
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Så har jag tolkat det också.

    Som det känns nu blir det en retur av min x och tar en 8a istället. Får se vad apple hittar på 2018. Kanske kommer det en ny iphone se som kan bli intressant. Annars får man hoppas att kommande iphone (x2) blir lite mer prisvärd i mitt tycke. Förhoppningsvis lite billigare, det ingår snabbladdare och förhoppningsvis 128gb lagring.
     
  14. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Aldrig hört förut att andra kameran ska ha någon inverkan på "vanliga foton".
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Exakt hur Apples algoritm fungerar är inte helt utrett men i vissa ljusförhållanden tar den bilder med båda objektiven samtidigt och använder detaljer från telebilden för att förbättra vidvinkelbilden.

    Det går att testa sig fram genom att täcka över teleobjektivet vid fotografering i bra ljus och jämföra med bilder när objektivet inte är övertäckt.
     
    Last edited by a moderator: 27 jan 2018
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag går i samma tankar som @mange76@mange76 men jag vet fortfarande inte hur jag vill göra. Plus-modellen är också utesluten för mig. Dessutom tycker jag inte det är så stor prisskillnad att jag hellre ta alla fördelar med X:an. Däremot är det ju ett betydligt större prisspann mellan 8:an och X:an.

    För mig hänger det inte direkt på pengarna eller jo, det gör det ju. Det jag menar är att jag kommer spendera summan oavsett. Köper jag 8:an kommer jag vilja köpa G7 X Mark 2 att ha som komplement, men köper jag X:an så får den duga. Givetvis förstår jag att man inte kan jämföra X:an med G7 X Mark 2 men frågan är om X:an ändå är ett bättre val? Den kanske duger, jag kan göra all redigering i telefon och har lite av en "backup dator" till min MBP. Jag tar ogärna med min MBP pga. tycker den är klumpig och den har några år på nacken. Även om det går att redigera i den så tror jag att det går minst lika bra på X:an om man bortser från lite mer pill och lite färre funktioner (i varje fall i iMovie).

    "Bästa kameran är den du har med dig" heter det ju. Nu är G7 X Mark 2 ganska smidig redan men det finns ju alltid en risk att den blir andrahandsvalet. Jag hade G7 X Mark 1 tidigare och den var superbra, men tror ni inte att den konkurrerade med min dåvarande iPhone 6/6s Plus (minns inte vilken det var jag hade). Inte för att 6/6s Plus var bättre, men den fanns alltid tillgänglig. Jag fick anstränga mig för att komma ihåg att ta med kameran.

    Sen har jag köpt ett par AirPods och jag tänker att kan jag bekosta så dyra hörlurar så ska jag inte köpa "billigaste" telefonen.
     
    mange76 gillar detta.
  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det var längesedan jag hade detta ”bekymmer” med ett telefonköp. Men hur jag än vrider och vänder så tycker jag inte att x är prisvärd. Jag har råd och har inte dragit ner på annat för att finansiera x:n, men det skaver i mitt lilla ekonomiska sinne.

    Plitar ner några punkter ang hur jag upplever iPhone x.

    1. Nu valde jag 256gb, dyrt som attan. Jag använder egentligen en bråkdel av det. Har både iCloud och OneDrive. Klarar mig alltså med mindre.

    2. Formfaktorn/display på x:n är egentligen perfekt. Dock så känns inte den nyttjade ytan helt optimalt. En vanlig 8 känns nästan lika stor. Visst beror det på apputvecklare i vissa avseenden. Men tex film gör sig bäst med 16:9, ett format en vanlig 8 har.

    3. Ogillar notchen. Saknar information såsom batteriprocent etc. Sen skär notchen in foton/film när man zoomar.

    4. Gillar face id men saknar ibland touch id. I vissa situationer fungerar inte face id, snäv vinkel etc. Touch id fungerar i princip till 100%, förutom om man är blöt om händerna, vilket jag sällan är.

    5. Uppskattar gesterna i x:n men inget jag egentligen känner att jag behöver. Hemknappen fungerar bra den också (och har Touch ID).

    6. Kameran är bra. Både att fota och filma. 8an gör det i princip lika bra. Förutom lite lulllull som x:n gör, men inget jag direkt nyttjar. Det jag starkt ogillar är att det väldigt ofta blir röda ögon på folk i mörker när blixten använts. Blev faktiskt riktigt förvånad att det var så. Tydligen beror det på blixtens placering.

    7. iPhone x är dyr att laga om man inte har bra försäkring.

    8. Det ryktas om att telefonen ska upphöra. Det gör inget egentligen men som användare upplever jag det som att man varit en betatestare.

    9. 2018 års lineup kommer att avgöra om Touch ID återkommer. Antingen genom displayen eller på baksidan. Hade Touch ID funnits på x:n baksida hade jag haft mindre beslutsångest om att behålla telefonen.

    10. Då jag gillar teknik i största allmänhet uppskattar jag såklart x:n. Men den känns ändå inte som en fullträff i min bok. Saknar mycket och ogillar vissa saker tex röda ögon.

    11. Upprepar att jag verkligen tycker det är snålt att inte skicka med snabbladdare som tex samsung gör.

    Det blev några punkter. Egentligen är det bara en telefon (ja en hel del annat också). Men jag har ändå betalat en ansenlig mängd pengar för något jag inte riktigt är supernöjd med.

    Ska sova på saken men det lutar åt en retur och istället köra på en 8a. Kommer verkligen se fram emot nästa generation. Hoppas att mycket av det jag upplever är löst då.
     
    Puttesson och Droid55 gillar detta.
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Köp den telefon du verkligen vill ha. Prisskillnaden är inte så stor att den väger upp den gnagande känslan av att man köpt något bara för att snåla. Det är mitt råd.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu är det stor prisskillnad mellan 8:an och X:an men inte mellan 8 Plus och X:an (enligt mig).
     
  20. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Men det är dyrare att köpa en telefon man inte är nöjd med.. ”
     
    hakanv, galaxy81, Droid96 och 1 annan gillar detta.