Diskussion: iPhone X - Intryck efter några månaders användande

Diskussion i 'iPhone X' startad av Droid96, 20 jan 2018.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    1. Lagringsutrymmet är inget jag tänker på mer. Lätt värt att betala extra för 256GB när vi snackar dessa summor.

    2. Jag upplevde skärmen som stor och de appar jag använde var redan optimerade för X:an.

    3. Saknade också batteriprocenten men jag vet inte om jag skulle kalla det för en avgörande faktor. Ja, notchen kan fördärva film/foto.

    4. Tror jag föredrar TouchID också men FaceID var ändå helt ok.

    5. Svepgesterna känns helt rätt för mig. Så naturligt. Om man "behöver det" är ju svårt att säga. Det känns bara bra och modernt.

    6. Instämmer om blixten. Mycket märkligt. Väljer man 8 Plus går man miste om OIS i telelinsen, väljer man X:an får man röda ögon (som visserligen går att rätta till i efterhand).

    Se här vilken skillnad blixtens placering gör:

    8 Plus
    [​IMG]

    X
    [​IMG]

    Rent krasst är blixten bättre i 8 Plus.

    7. Sant, men detsamma gäller för 8:an.

    8. Förstår vad du menar men jag vet inte om det kommer påverka de som har köpt iPhone X alls.

    9. TouchID är ingen avgörande faktor för mig. Jag tycker inte Apple ska ha TouchID på baksidan om de inte kan få Apple-loggan att agera som TouchID. Annars blir det fult och inte likt Apple. Genom skärmen verkar ju bäst då.

    10. Instämmer.

    11. Tänker inte så mycket på snabbladdning men förstår vad du säger. Det stör mig nog mer att de kör lightning när alla andra inkl. de själva på deras datorer kör USB-C.
     
    Last edited by a moderator: 27 jan 2018
  2. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Har haft iPhone 8, 8 Plus och nu X. Tycker inte ens det går att jämföra.
    iPhone X andas kvalité, fräsch design och härlig mjukvara med gester.
    Skulle aldrig komma på tanken att gå tillbaka till någon 8 eller 8 plus. [emoji16]
     
    hakanv, galaxy81, Keelhauled och 1 annan gillar detta.
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Att ens överväga att ha en ”gammal” design efter att ha haft en X är en tanke som är totalt främmande. Och det gäller Galaxy S7 kontra S8 också

    Antingen vill man verkligen bara ha en X, eller ingen iPhone alls i min värld
     
    rickard81 och Keelhauled gillar detta.
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Det svåra för mig är att välja iPhone 8 framför Pixel 2. Pixel 2 har så mycket bättre kamera för samma pris. Väljer jag iPhone X får man så mycket mer än Pixel 2 XL även om Pixel 2 XL har lite vassare kamera (stillbilder).
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Svårt att få allt tyvärr.

    Jag menade i mitt inlägg att Apple med sin X är ett signum. För att citera en kollega, ”vägrar ha en 2a på ryggen”
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Förstår inte vad "vägrar ha en 2a på ryggen" betyder.

    Annars har du givetvis rätt i att det är svårt att få allt. Detta är väl priset jag får betala för vara så jävla påläst. Vanliga människor vet oftast inte allt, så de är nöjda med sina uppgraderingar. Själv vet man på tok för mycket för sitt eget bästa.
     
    kissidor gillar detta.
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Han menar bara att bara den högsta modellen duger. Alltså S8, inte A8
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    A8? Känner inte ens till. :P
     
    wmb gillar detta.
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    För mig var det enkelt iaf.

    Det var kärlek vid första ögonkastet när kopior dök upp på youtube.
    Den gamla designen får mig att undra vad Apple ens tänkt med sista två åren innan
     
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tur för dig ;)

    Jag har också undrat vad apples val av design berott på, fyra generationer med i stort sett samma utseende.

    Men jag har svårt att förlika mig med att en telefon är värd den summan apple tar för deras nya flaggskepp. Ingen telefon i världen är värd 13 tusen i min bok. Visst jag köpte den ändå. Funderar på att man var så pass ”desperat” av en ny design att det fick kosta vad som helst.

    Hursomhelst är jag inte längre så imponerad av x och det gör ju att jag inte fullt ut uppskattar den för vad den presterar extra mot tex 8/8+.

    Tycker det är bra att x inte säljer som apple hoppats på. Ja om det nu är så, man vet väl inte de siffrorna riktigt. Om x blir en säljflopp (i apples ekonomi) kanske nästa generation blir lite vettigare prissatt.

    Jag gillar också det nya innovativa på x:n, men tydligen inte tillräckligt. Annars hade jag inte funderat på att gå tillbaka till en ”vanlig” iPhone. Android är inget alternativ i nuläget.
     
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    En del verkar nästan tvingade av högre makt att köpa X trots priset. Du vet att man får avstå va? [emoji6]

    Prestanda jämtemot 8 är inte heller något jag lägger vikt vid. Till och med min 6s dög gott förutom kameran möjligtvis

    Jajja. Detta är som att tävla i musik eller konst.
    Jag föll pladask och kanske därför jag muttrat lite [emoji16]
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Pixel 2 XL är ett fint bygge men det känns som en gammal telefon när man är van X.

    Jag skulle nog inte köpa den. Då skulle jag istället välja en Pixel gen 1 eller Nexus 6P som är i princip identisk förutom kameran. Men i all ärlighet är skillnaden i kamerankvalitet inte så stor att det rättfärdigar priset.
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Var inne på att skaffa en X men ansåg inte att den var värd summan. Blev en Iphone 8 plus istället och jag gillar den verkligen. Har även en S8 plus och en S7 edge. Har märkt hur mycket jag gillar att ha hemknappen och fingeravtrycksläsaren på framsidan. S 8 som den sitter på baksidan använder jag inget lås på då jag stör mig så på placeringen. Visst är Iphone 8 en klump till telefon men den fungerar att ha i fickan och det är det viktigaste för mig.

    Ångrar inte att jag gick på den gamla modellen alls, den motsvarar mina förväntningar och har så grym batteritid att det är helt galet
     
    Rockson gillar detta.
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    En iPhone 8+ får ju knappt plats i fickan. Den är ju gigantisk ;)

    X fördel är ju att den är ganska nätt trots allt.

    Det enormt tråkiga är när man redan har ägt en iPhone 6, iPhone 7+, iPhone 7 är att 8an ser identisk ut.

    Livet är svårt för oss som gillar teknikprylar. Finns alltid något annat i horisonten.
     
  15. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har du så tighta byxor? :) Har haft alla Plus modeller och har alltid haft dem i fickan. Har en X nu då jag gav min 8 Plus till frugan men saknar den ibland. Skärmen på X är lite för smal för mig - annars älskar jag den
     
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Ja, jag tyckte likadant när plus modellerna kom men jag har väl växt antar jag [emoji1], eller vant mig vid större telefoner[emoji848].

    Ja, design mässigt revolutionerar ju inte en 8 plus direkt men det är en grym telefon och jag gillar skärmformatet på den trots att den är stor.
     
  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Nja inte så tighta brallor. Men skämt o sido så tycker jag att + modellen känns som en tegelsten.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Plus-modellen ÄR stor. Byxfickor kan jag glömma (gillar dock inte att ha telefoner i byfickan) men även jackfickor blir extremt trånga. Dessutom har jag små tjejhänder så det är svårt att hålla ett stadigt grepp runt telefonen.

    Jag förstår att de finns de som har stora händer eller kan rättfärdiga storleken men Plus-modellen är inget för mig. Jag hade S7 edge tidigare och den hade perfekt storlek trots samma skärmstorlek. X:an har också jättebra storlek, tänkte inte ens på att den skulle vara stor eller klumpig när jag hade den. Perfekt storlek.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har aldrig sett Pixel 2 XL i verkligheten men jag tycker inte den ser ut som en gammal telefon alls. Däremot ser ju lilla Pixel 2 utdaterad ut (precis som iPhone 8/8 Plus).

    Nu skrev jag att Pixel 2 XL aldrig har varit ett alternativ (eller nån gång var den kanske). Om jag köper en Pixel så skulle jag köpa Pixel 2 som jag tycker är prisvärd. Visst, lite omodern design men helt ärligt inget jag stör mig på så mycket. Den är ju billigare än 2 XL och jag får samma kamera och bättre skärm.

    Om jag inte köper iPhone X och ska köpa iPhone 8 istället, DÅ känns Pixel 2 som en svår frestelse för samma pris. Det står inte mellan Pixel 2 XL och iPhone X.

    Nu blir detta lite OT känner jag, eller är inte alla senaste inläggen OT? Dessa passar kanske bättre i iPhone-tråden än under rubriken "Apple skrotar iPhone X redan i år"? :P
     
    galaxy81 och dannejanne gillar detta.
  20. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    256

    MINA ENHETER

    Min iPhone X åkte tillbaka till butiken. Jag var nöjd med telefonen i det stora hela men det var jag också med min 8 Plus som jag återgick till. Jag var nöjd men inte tillräckligt för att berättiga de pengar den kostade. Utöver formatet var nog svepgesterna det bästa med X. Himla mycket snabbare att navigera jämfört med hemknappen, stänga appar undantaget.

    Face ID tyckte jag fungerade bra till en början men efter att ha använt det mer i vardagliga situationer var det definitivt långsammare än Touch ID.
    En annan sak jag reagerade på - och detta är något jag inte hört någon klaga på förut - var att skärmen upplevdes lite långsam, och då menar jag respons vid input. Skärmen kändes inte lika responsiv som de iPhone-skärmar jag är van vid. Det var lite av en fördröjning innan skärmen reagerade när jag rörde den. Tydligast var det i webbläsaren där jag upplevde lite släpeffekter. Jag är ju van vid att allt känns som klistrat vid fingret när man rör skärmen. Nu pratar jag mycket små skillnader men jag jämförde med 8 Plus sida vid sida och skillnaden fanns definitivt där.

    Nu tänker jag behålla min 8 Plus och se vad som presenteras framöver, men jag betalar sannolikt aldrig så här mycket för en telefon igen. Man ska inte behöva betala 50% mer för en X jämfört med en exempelvis en S8 bara för att Apple äntligen kommit in i matchen designmässigt.