Fråga: iPhone X och Ekosystem

Diskussion i 'iPhone X' startad av PhR34k, 4 nov 2018.

  1. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Har haft många telefoner, började smartphone världen med HTC Diamond X [emoji851] och första Android var Google Nexus. Har provat en del IPhones tror den första var 3 sedan 4 och sen 5. Jag har haft Samsung S4, S5, S6E, S7E och S8 men kände för att prova iPhone igen när X kom.
    Efter att ha kört X nu i snart ett år så känner jag att fan vilken bra telefon det är. Visst den buggar ibland men allt är så genomtänkt och ”allt fungerar”. Dock känner jag att jag börjar låsa mig i Apples värld, gillar deras system med iCloud och hur det fungerar så lätt att få över all info genom telefon, dator, iPad eller klockan. Men samtidigt är jag rädd att låsa mig i deras ekosystem.
    Hur fan ska man göra
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Stanna kvar....
     
    easycure1974 gillar detta.
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Själv är jag mer eller mindre ”inlåst” i applevärlden. Alla i familjen använder iPhone, har varsin iPad, apple tv och apple watch.

    iCloud fungerar bra i synnerhet med bilder etc. Smidigt att hålla koll på ungarna med hitta vänner samt är familjedelning suveränt.

    Det var längesedan jag körde android. Hade en note 4 för många år sedan. Vet inte hur bra och smidigt det fungerar med android idag om man vill ha motsvarande system som jag har med Apple.

    Dock är det småsaker jag börjar störa mig på. Man kan inte hursomhelst välja ringsignaler, lägga till filer såsom mp3, man måste använda det helt klappruttna iTunes för sånt.

    Använder appletvn mindre o mindre och använder hellre chromecast. Hade varit smidigt om en iPhone fick stöd för tex miracast så man skulle kunna streama saker till ens smart tv, tycker det är en onödig process att ha appletvn igång.

    Spotify till apple watch funkar online, men inte en nedladdad lista. Apple Music är inte ett alternativ då jag upplever det plottrigt.

    Stör mig på fler saker, men skulle säkert störa mig på android också. Men det stora missnöjet jag har med Apple nu är deras priser och girighet. Det har gått för långt tycker jag.

    Så visst man är inlåst i deras system men jag uppskattar långt ifrån allt. I grunden gillar jag öppna plattformar utan att ha någon direkt begränsning.
     
    Kristy, Puttesson och PhR34k gillar detta.
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 165

    MINA ENHETER

    Jag känner mig inte inlåst men jag använder Iphone mer o mer efter att jag köpte en Iphone 8+. Har växlat fram o tillbaka mellan IOS och Android ganska länge men med Iphone 8+ började jag använda IOS mer. Nu har jag köpt en Max och känner att det blir svårare o svårare att gå till Android igen, har en P20 Pro liggandes i en låda som inte används längre för jag tycker att IOS är så otroligt bra.

    Batteritiden på Plus eller MAX är för mig otroligt bra, behöver inte ens fundera på om jag kommer klara mig över dagen för det gör jag med lätthet. Flytet är underbart i IOS även om vissa saker kanske tar längre tid att öppna så tänker man inte på det med mjuka o fina animationer (som döljer [emoji16]).

    Apples telefoner är inte billiga och man kan ju ställa sig frågan om dom är värda kostnaden. Men dom står sig bra, frugan har en 6S som fungerar fantastiskt bra på alla sätt och man får uppdateringar på samma gång, det är ganska bekvämt. När man läser om att Apple har släppt XX.X så finns den där när man kollar.

    Kommer säkert köpa någon av kommande Androider vart efter igen men just nu är det Apple som gäller för mig för jag tycker det fungerar så otroligt bra.
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 962
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Är du rädd att eko-systemet är för bra ? Eller vad är frågeställningen ?
     
  6. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Är rädd att den är bra men begränsad. Känns som att Google kommer vinna kapplöpning med deras AI bla och så kommer man sitta med en iPhone och förlegad Siri. Nu är inte AIn allt men det jag är rädd för är att sitta kvar för länge med iPhone och sedan inte orka flytta till android igen men samtidigt trivs jag just nu med enkelheten som Apple erbjuder.
    Riktigt i-lands problem, jag vet men vad ska man göra
     
  7. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Finner att iCloud må bara bra,
    men då man tex betalar för 200 gb eller 1 tb
    så bör det utrymmet kunna nyttjas, även om
    man vill rensa mobilen på tex bilder.
    Lite trist att enbart betala för en ”spegel”
    eller vad man ska kalla det.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 165
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Misstänker att iPhone XS och XS Max inte säljer så bra som Apple har hoppats. De ska ju sluta redovisa sålda enheter, nån orsak till det måste det vara. Men det kan vara positivt på lång sikt. Kanske de har nått taket för hur mycket de kan ta betalt för sina mobiler:

    View: https://m.youtube.com/watch?v=9AebFtWFFmc


    Inte så att de börjar göra budgetmobiler men ändå slutar vara så giriga och maxar priserna.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tror definitivt att IPhone XS inte säljer lika bra som dom förra generationens IPhones. Nån ansvarig hos Apple bör kolla över prissättningen och justera den lite grann. Men jag hoppas priserna stannar upp och helst sjunker så jag hoppas att dom har ett svagt år. Fortsätter priserna uppåt än mer så lämnar jag och går över till Android telefoner. Och jag tror många gör likadant, finns många fina och grymma Android telefoner därute till mycket bättre priser.
     
    jnsson gillar detta.
  10. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Men är det inte samma snack varje gång Apple släpper än iPhone? Missförstå mig rätt, jag tycker att deras telefoner är för dyra men likförbannat säljer dom ändå.
     
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag kan ju bara prata för mig själv men min smärtgräns börjar bli nådd vad jag vill lägga ut för en telefon.
    Dock så är jag nöjd med min XS Max. Men är inte nöjd med priset för den.
     
  12. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Börjar bli lite extremt nu, iaf här i Sverige. I USA är telefonerna inte mycket dyrare än förra årets. Jag köpte en XS, använder några veckor, sålde och gick tillbaka till X och märkte absolut ingen skillnad. Någon hade kunnat flyttat mitt sim från en XS till en X och jag hade aldrigt märkt det. Man förväntar sig mer.
     
  13. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag tror jag läste att dom inte längre ökar sin försäljning, men lösningen Apple hade på det var att helt enkelt öka priserna. Så genomsnittsinkomsten per telefon ökar istället. Folk fortsätter ju att betala oavsett bara för att det är Apple.

    Timpppa, vi får väl se... Jag gissar att du är kvar nästa gång också! Även om priset skulle gå upp ytterligare. Då är XS Max det nya normala. Har själv en XS Max för övrigt hehe.
     
    Timpppa gillar detta.
  14. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag kommer inte uppgradera min X av olika anledningar. Ena är att jag är rätt nöjd med den och samtidigt tycker inte det är så stor skillnad mellan x och XS. Däremot är jag sugen på Android igen och tittar på Xiaomi mi mix 3 som är sjukt värt pengarna men jag vet att jag kommer sakna smidigheten med iOS som tex iMessage och iCloud.
     
  15. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Som Apple-ägare själv, vad är det smidiga med iCloud? Det går ju inte att använda till något? Eller är det själva backupen du gillar? Dropbox mfl är väl mycket bättre?
     
    PhR34k gillar detta.
  16. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Tycker sycningen med iPhotos, sms osv funkar så jäkla bra. Startar man datorn så är allt syncat och funkar 100% men man kanske ska prova dropbox
     
  17. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Men det där är på både gott och ont. Man förväntar sig självklart mer när man köper en ny telefon. Men mjukvaran är så grymt fint optimerad så den rullar så otroligt bra t.o.m på gamla modeller.
     
  18. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ja den gör ju det, därför man lika gärna kan köra X, om man nu inte vill ha Maxen [emoji16]
     
  19. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Nja det går ju, jag sparar alla mina dokument jag har på min MacBook och iMac och det går via iCloud, sker automatiskt och behöver inte ens tänka på det. På så sätt kan jag alltid nå allt jag gör på datorn via min iPhone eller mina andra enheter.

    Samma sak med bilder, man behöver inte längre tänka på att överföra eller nåt, det finns på alla dina enheter att nå direkt ;)

    Om du tex tar anteckningar finns ju det att nå på alla dina enheter också, samma sak med safari genom handoff, har du en öppen hemsida på din iPhone kan du direkt fortsätta via din dator.

    Finns många fler fördelar, gillar även att alla mina sms synkas så jag kan läsa/svara på vilken enhet jag vill, samtal går att svara/ringa så länge min iPhone är i närheten.

    Som svar till op, jag har en android vid sidan om som jag förnyar då och då. På så sätt kan jag alltid byta ut sim-kortet om jag blir sugen på köra android för en dag istället eller när man laddar sin iPhone hemma, bara ta fram sin android och köra på.
     
  20. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Tips, använd garageband istället för det klappruttna programmet :)
    Fortfarande inte lika smidigt som på android, men bättre än iTunes och framför allt, du behöver inte blanda in en dator.

    Jag är väldigt inlåst i Apples ekosystem med, men jag ser inga vettiga alternativ.
     
    mange76 gillar detta.