Fråga: iPhone X - XR - XS - XS Max

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av kalexandergus, 3 mar 2019.

  1. kalexandergus

    kalexandergus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag må vara en tekniknörd men hur stora skillnader hinner egentligen Apple göra på sina uppdaterade telefoner egentligen?
    Som konsument vill man ju alltid ha det nyaste, man blir väl påverkad till stor del i media men hur stora skillnader brukar det egentligen vara generellt sett på dessa modeller? Ibland kan det kännas som att man inbillar sig när man köper ny telefon att ” fan, denna är ju bra mycket snabbare & bättre än min föregående”
    Men efter ett litet tag kan man komma på sig själv med att det kanske inte är sån stor skillnad trotsallt.
    Detta samtalsämne har säkert varit uppe på agendan bra mycket tidigare men hittade ingen diskussion på rak hand.
    Någon som vill dela med sig av sina tankar och funderingar?
    Självklart vet jag att det är uppdateringar och andra diverse saker som är förbättrade men frågan är om det verkligen alltid är värt priset man får betala.
     
    Last edited: 3 mar 2019
    @JjE gillar detta.
  2. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag gick från 6S till X då min 6S gick sönder, köpte sedan en XS. Hade jag haft kvar min fungerande 6S hade jag behållt den. 6S var ju redan grymt bra och X var ju så himla dyr, känner att jag borde ha väntar på XS då isåfall. XS har en del saker som imponerar. Kameran, ljudet,skärmen. Många kommer nog snacka om hur bra FaceID är men kan inte ha det på ens. Funkar utan problem på min tvillingbror (vi är väldigt lika) men hos mig som max funkade 3/10 gånger.

    Så varför köpte jag en X och sen en XS och varför 512GB är bara för att jag ville ha det senaste.
    Vad har du för mobiltelefon i nuläget och är du nöjd?
     
    kalexandergus och @JjE gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har haft både X och Xs vid olika tillfällen och X hade jag två gånger. Även en 8 Plus ett kort tag. Men sen körde jag Android ett tag istället. Men jag har alltid haft ett sug efter att ha en iPhone också för jag gillar iOS så jag gick faktiskt och köpte mig en 6s Plus för någon vecka sedan som jag är grymt nöjd med och kommer definitivt ha kvar. Den ligger skönare i handen än någon nyarea jag har haft pga dess metallbygge. Den är min favorit av alla iPhones även om den inte är den bästa idag. Kameran är det främsta jag känner att den inte hänger med på på samma sätt även om jag i många fall föredrar bilderna den ger mig än nyare iPhones. Tycker även det är skönt att ha Touch ID samt 3,5mm uttag.

    För 4.000kr kontra runt 10.000kr för de nyare är det inte värt det för mig som inte kör iOS dagligen. 6s hänger med förvånansvärt bra i dag och jag får inte alls känslan av en gammal telefon direkt. Flytet är oklanderbart och i princip lika bra som i nyare iPhones då mjukvaran är mycket väloptimerad och hårdvaran står sig än. Den är inte lika snabb men den är inte slö heller. Även som nörd är jag riktigt nöjd med den äldre 6s Plus som går ny för 4000kr på Netonnet för tillfället. Saknar inte alls en nyare iPhone för tillfället.
     
    RuffyMan och kalexandergus gillar detta.
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Har velat mellan iPhones senaste åren. Allt från iPhone 8 till 8 plus till X, XS Max och nu tillslut XS. Skillnaden på alla dessa är mest formen men såklart också skärmen mellan 8-X. Sjukt mycket bättre skärm på X-serien. Sen är det marginellt det som skiljer. Den största skillnaden jag märkt på uppgraderingar har dock varit mellan X och XS och då är det faktiskt kameran. Upplever det som mycket stor skillnad på denna mellan X och XS faktiskt.
    Men skulle jag paja min XS nu och ha en begränsad budget och ändå vilja ha en iPhone hade jag nog gjort som @dannejanne@dannejanne och köpt en beg men fräsch 6s Plus. Kameran i den är fasen bättre än iPhone 7.
     
    kalexandergus gillar detta.
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Ja,håller med ibland känns det som man inte får så mycket mer på en ny telefon
     
    kalexandergus gillar detta.
  6. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Jag fick en Iphone 8 på nya jobbet. Blev sjukt imponerad av den, har inte kört Iphone sen 4S, det har hänt mycket! :) Ios har blivit bättre också - så pass bra så jag börjar fundera på att köra Iphone privat en runda igen. Har bytt mellan Android och Iphone flera gånger, och kört båda parallellt, jag måste ju ha koll på andra sidan. :)

    I alla fall - nu har jag inte provat någon X eller XS, men det känns inte som att 8:an saknar något jag behöver. Formatet är bra också på 8:an - visst, liten skärm, men telefonen är lätt och smidig. Den känns ungefär hälften så stor som min Essential Phone, som ju är väldigt tight paketerad redan.

    Jag har ju både dator och Ipad när jag behöver större skärm. Var faktiskt lite av en aha-upplevelse när 8:an gled ner i fickan och nästan försvann. En ny 8:a får jag för 6500 kr från butik, på Tradera någon tusenlapp mindre för en ny med kvitto. Ser ingen anledning att hosta upp över 10k för XS, och XR är bara inte en fin telefon, den känns fet och klumpig. Men det är jag det...
    Det får räcka med en skitdyr "skärm" (Macbook Pro 15" för 33k). Telefonen är för mig just en mobil enhet som jag mest messar och mailar lite med.

    Alltså - lite beroende på hur du använder din telefon så går du inte miste om alltför mycket genom att välja exempelvis en 8:a. Sen har jag full förståelse för om du vill ha det senaste, och då ser 8:an gammal och tråkig ut, det går inte att komma ifrån. Men rask å fin är den!
     
    kalexandergus gillar detta.
  7. kalexandergus

    kalexandergus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag håller helt och håller med er förgående talare, det låter som att alla resonerar på ett för mig ganska liknande sett.
    Man vill gärna ha det nya, och uppskattar givetvis dess funktioner, exempelvis skillnaden på kamera m.m.
    Men sedan inser man oftast efter ett tag att man kanske ändå trotsallt hade klarat sig med den tidigare versionen.
    På tal om vilken telefon jag för tillfället har, jadu, jag har väl dem flesta iPhones, tyvärr.
    Eller rättare sagt dem senaste versionerna som släppts.
    Sitter på en IPhone 6s, en iPhone 8 plus, en iPhone XR samt en IPhone XS.
    Dock har jag ingen iPhone XS max, där kände jag att gränsen gick.
    Sen har jag samtidigt haft svårt för att släppa de gamla modellerna då jag inbillar mig att dem säkert kommer komma till användning någon vacker dag, men så blir ju dessvärre aldrig fallet, utan dem samlas oftast i byrålådan. Seperationsångest? Ja kanske.

    Har aldrig riktigt varit på samma plan när det kommer till androids, hade en Samsung Galaxy s8 på mitt föregående arbete men vet inte varför jag aldrig riktigt vågat mig på någon av de värsta versionerna.
    Har väl kanske inte riktigt gett det en chans.

    Kort och gott, jag kan väl säga att jag är en av dem personerna som lätt blir påverkad i sociala medier, så fort det kommer på tal om att en ny version skall släppas.
    Samtidigt är det ett intresse och något jag har valt själv, så ligger inte och gråter på kvällarna för det:)
     
    polar590 gillar detta.
  8. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Igår ”fyndade” jag en oöppnad X med kvitto och lite garanti kvar. Hade tänkt köpa en 8:a, men nu var prisskillnaden så liten så jag slog till. Med tanke på hur rapp jag tycker min 8:a är så är nog X bra nog för mig, jag är ingen power user på mobilen, lite Pokemon Go med sonen är väl det mest krävande. Annars är det mest slösurf, Whatsapp och ringa då så klart. Räknar med att telefonen är duglig i två år åtminstone för mig.

    Jag betalar gärna inte mer än max 7000 kr för en telefon, så en ny XS är helt uteslutet. Kollat en del Youtube på skillnaderna mellan X och XS, och det verkar inte vara alltför stor. Jag är ingen storfotograf heller med telefonen. :) Har jag klarat mig med kameran i min Essential Phone så blir det säkert bra med den i X. :D
     
    kalexandergus gillar detta.
  9. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Gick från 6S+ till XS Max i höstas.
    Prestandaskillnaden har jag knappt märkt av, men kameran och skärmen var ett stort lyft.
    FaceID är väldigt trevligt med.
     
  10. kalexandergus

    kalexandergus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Json_81
    Jo man kan ju tycka att det kanske borde vara mer skillnad än vad det är.
    Men håller med dig, kameran och skärmen är något utöver det vanliga, iallafall gentemot dem gamla modellerna.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    iOS är så fruktansvärt väloptimerat så det rullar på fint som fan även på äldre generationer. Har själv en 6S+ och jag märker ingen skillnad i flyt mot nyaste generationen har haft Xs också. Föredrar till många delar min 6S+ dock. Visst den är inte riktig lika snabb och kameran är inte lika bra men flytet finns där. Gillar även känslan i handen mycket bättre. Tycker de nya känns klumpigare. Gillar metallen i handen.
     
  12. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Prestandan mellan de modeller du nämner är ju i princip jämförbar, skiljer kanske några FPS i något krävande spel, men jag kan inte tänka mig man märker någon större skillnad i vardagliga sammanhang.
    XR - Om man kan leva utan porträttfunktionen på bakre kameran.
    X - Prisvärd som begagnat alternativ idag givet att modellen funnits ute ett tag men nog inte prisvärd som ny?
    XS - Vidareutvecklad HDR-funktion vs. X, även stöd för e-sim, men endast Tre (?) har i dagsläget stöd för det i Sverige. Telia kommer senare i år.
    XS Max - Bäst batteritid och störst skärm, det senare är väl ren och skär smaksak (ger split-view möjlighet i vissa appar).

    Alla modeller har även optisk bildstabilisering vilket är ett väldigt lyft vid videoinspelning vs. iPhone 8 och tidigare.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tele2 har också stöd för eSIM-kort för iPhone med stöd för dubbla SIM
     
  14. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Jaha! Är det relativt nytt? Har bara för mig jag läst om Tre men jag har inte heller sökt infon aktivt så. Tack för uppdateringen :)
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I slutet av Januari kom det till Tele2
     
  16. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Nu sitter jag här med min nya X. Den känns väldigt rapp och fin, räknar med att den lever ett par år innan det är dags för ny lur. Betalade drygt halva priset mot vad den kostade när den kom, eller vad en XS kostar idag. Känns vettigt på något sätt!

    Men jag måste fortfarande hylla iPhone 8. Den LCD:n är grymt bra, skämmer inte ut sig alls vid sidan av X:ens skärm. Vill man prompt köra iOS och vill ha fin prestanda utan att betala XS-pengar är den klockren.

    Frugan kör iPhone 6 eller 6S, och klagar inte över prestandan. Däremot är det hög tid för batteribyte.

    Så jag kan åtminstone konstatera att man inte måste ha årets eller ens förra årets telefon för att ha det fint. Min Essential Phone är det inget fel på heller!