Irriterande att 3 skala ner MMS så hårt

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av dragontrumpetare, 9 feb 2013.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Alltså, har sett någon liknande tråd någonstans. Men anser inte detta vara problem med min telefon i sig, utan tyvärr operatören. Som ni kanske alla vet har
    tillverkare och operatörer kommit överrens att ett MMS i GPRS/EDGE/3G nät inte får vara större än ca 300KB vilket jag i stort anse vara helt enkelt löjligt. Men iallafall. Min Xperia S skalar ner bilden först till till under 300KB. Så detta är helt ok för mig. Bilden är fortfarande läsbar, och helt ok om man förstora upp detta. Men nu är det så att skickar jag denna bild till någon annan, så mottar det en kraftigt nerskalad bild på ca 50KB. MIn bror klagar jämt på att om jag skicka bilder så är de helt enkelt suddiga. Jag har själv sett hur de sett ut. Bilderna är alltså riktigt illa.

Jag har hört att 3 är en av de operatörer som på något sätt skala ner tuffare än någon annan. Stämmer detta? Min bror skicka en bild ifrån sin iPhone till mig, och de uppvisar ingen som helst försämring på samma sätt som mina bilder. Han har Telenor. Visst bilderna jag får ifrån min bror är på ca 101KB. Varför är mina bilder så hårt komprimerade. Detta gör mig tokig. Bra bilder som jag tar med luren, blir så dåliga att de inte är användbara.

En annan fråga. Finns det någon app som inte komprimera bilder. Jag har testat ett flertalet. XMS, Talkbox m fl, och alla uppvisar stor komprimering, visserligen inte riktigt lika mycket... men det går alltså inte skicka fullstora bilder via någon app jag testat. Vad beror detta på? Mail är det enda sättet som funkar.

Mobilen krymper alltså bilden med ca 50%, och sedan krymper mitt nät (verkar det som) bilden ytterligare med ca 75%. Jag blir galen. Varför? Jag förstår att detta kan varit ok då lurarna inte klarade så stora filer. Men nu?

Last edited: 9 feb 2013
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 322
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag testade detta, en bild från min iPhone med 3 på 1,5MB till en gammal Nokia 7230 slutade på 74,5KB i Nokian så det är en kraftig komprimering där också. Bilden går dock att se fortfarande - men ja, det är en kraftig komprimering. Jag vet inte om det är unikt för 3 eller något annat som spelar in faktiskt.

Har du testat WhatsApp - eller du kanske redan testat den? Eller kanske Facebook Messenger?

3. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    De flesta appar komprimerar bilderna hårt. Facebook messenger vet jag inte. Kan testa.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

4. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 722
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Det enda alternativ som finns kvar är väl då att maila om man inte vill komprimera bilden?

Concha gillar detta.
  5. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    jo, men alla använder inte mail i telefonen. Det är ju därför jag använder MMS.

6. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Jag har tre, använder handcent för sms/mms och satt gränsen till 500kB. Mina komprimeras inte vad jag hört något mer än det? Ingen klagar. Bilderna från frun med samma program och operatör är ok.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

7. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har använt den appen, och bilder har komprimerat i den också. Men det kanske var en bugg på Sony lurar att den funktionen inte funkade?

Problemet är att handcent skicka vanliga Mms och dessa komprimerar alltså inte bara i luren utan även av mallar i nätet. Så även om du kan ställa in appen att inte komprimerar bilden så får mottagaren en bild som är hårt komprimerad

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

Last edited: 10 feb 2013
  8. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Testade nu med Handcent. Och visst jag kan göra så att Handcent bara skalar ner till 500KB, men när jag skickar bilden via MMS, så blir bilden fortfarande lika stor, som tidigare. Den blir runt 100KB.

9. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Tele2 & Telenor = 2 MB stora MMS
    Tre & Telia = 500 KB.

Så ifall MMS'n blir så små är det iaf inget i "nätet" som hindrar. Kan bero på telefonen eller felaktiga inställningar i operatörens MMSC.

10. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skall vad jag vet inte vara fel i min telefon. Har haft detta problem med alla Xperia lurar jag haft. Sista gången jag felanmälde detta. så erkände 3 att det var mallarna för Xperia S och ICS som mycket riktigt saknades. Och ja... det vart t o m värre då. Bilderna vart runt 20-30KB då. Men det förklarar ändå inte varför det fortfarande blir väldigt små? Som jag sa Xperia X10, Xperia arc S, X10 mini och Xperia S har alla haft detta problem, med väldigt hög komprimering. VIlket inte talar för problem med telefonen utan snarare i nätet. Något i nätet komprimera en andra gång trots detta inte skall behövas. Precis som om operatörernas system tror att bilden skickats till en gammal NOkia 6200 med liten skärm eller något.

11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 322
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kolla ditt PM från mig, som du får alldeles strax! :)

dragontrumpetare gillar detta.