Jämföra operatörers typ av uppkoppling

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Danne W, 11 jan 2011.

  1. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis bytt från Tre till Telia på grund av ett nytt jobb. Den allmänna uppfattningen är väl att det är Telia som är bäst på flest platser i landet när det gäller telefoni.

    Jag har dock upptäckt att skillnaderna i uppkoppling mellan dessa två operatörer är förvånansvärt stor att jag blir rent ut sagt, ja, uppröd.

    Jag hade Tre den första månaden med min nya DHD och internet var märkbart snabbare jämfört med Telia.

    Nu till mina frågor:

    Är det någon som vet om man kan få koll på fördelningen mellan olika uppkopplingar och operatörer - dvs - hur mycket under en dag kan vara H, 3G, EDGE, GPRS?

    I förlängningen skulle man kunna "crowdsourca" mer information olika uppkopplingar hos operatörerna för att på så sätt få mer konsument-makt.

    Finns det överhuvudtaget någon begränsning i fördelningen?

    Finns det någon app som mäter vilken typ av uppkoppling jag har under en dag?

    Syftet är att diskutera med Telia om de verkligen kan ta betalt för "internet+" när jag i själva verket har Edge 20-40% av tiden under en dag.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Det finns ett försök i form av CoverageMapper som loggar anslutningen och visar på karta. Fast det visar alltså geografisk status, inte hur mycket tid du spenderar i olika nät.
     
  3. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju egentligen inte det jag vill ha. Visst hade det varit bra om jag visste var det är vilken typ av uppkoppling, men i grund och botten handlar det ju om att få bekräftat att jag de facto har tillgång till ett 3G-nät större delen av dagen.
     
  4. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Tyvärr är Telias och Tele2s gemensamma 3G-nät inte vidare bra.

    Att det vinner gång på gång i tester säger mer om testerna än nätet om du frågar mig. Man åker runt på olika orter, mäter hastigheten med tptest och den med högst värde vinner. Att svenska umts 3g-nät (Telia och Tele2) är fullt av täckningshål är inget man tar hänsyn till när man utser en vinnare.

    Telia och Tele2 bara har satsat på att uppfylla licenskraven för 3G-nätet d.v.s. täcka en viss andel av befolkningens bostadsadresser. Man har satt upp sina basstationer högt och glest för att göra detta så billigt som möjligt.

    Kort sagt så blir det hål/dålig täckning på många ställen även där folk ofta vistas. Så länge det inte bor någon i området så säger kraven att man inte behöver bygga 3G-täckning där. Så smarta har PTS varit då de utformat kraven.

    Tre och Telenor har istället byggt sitt 3G-nät så att man ska kunna vara konstant uppkopplad. Att man har fler basstationer men täcker en mindre yta än Telia och Tele2 säger lite om vilka som satsat på kvalité.

    Så tyvärr finns nog ingen annan lösning än att byta till Tre eller Telenor.
     
    Danne W gillar detta.
  5. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Nu vet jag iofs inte exakt hur Tre fungerar, men vad jag förstår så är det praktiskt taget bara 3G-nätet som gäller om man är kund hos Tre.

    Telia kör ju både 2G och 3G, och om man då inte har telefonen "tvingad" till 3G så kommer den ju att slå om till 2G med jämna mellanrum, och då går det segt... Fördelen är ju dock att det fungerar att surfa på en del ställen där det saknas 3G-täckning.

    Vid vilka tillfällen som telefonen slår om mellan 3G och 2G upplever i alla fall jag inte som särskilt vettig (Desire). I centrala Göteborg så pendlar telefonen alltid mellan 3G och 2G, även om det 99,9% av tiden faktiskt finns 3G-täckning.

    Jag kör på "tvingad" 3G i stan. Men slår på "Auto" om jag ska utanför Göteborg av någon anledning.
     
  6. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar som jag dels har svårt att förklara mig och dels den enda som skulle tycka att det var ett bra slagträ att slå i huvudet på operatören. Det är inte tillfällena om när den byter uppkoppling jag bryr mig om. Det jag bryr mig är att få veta hur mycket av min uppkopplade tid jag har 3G, Edge Hi3G eller t.o.m. 4G. Med tanke på att min telefons tjänster bygger på hur snabb uppkoppling jag har så är det relevant att veta hur det fördelar sig mellan olika operatörer.

    I min värld skulle det spela roll när jag valde abonnemang till en Android eller iPhone. För om nu till exempel 3 erbjuder världens snabbaste internet så spelar det liksom ingen roll om 95% av tiden går uppkopplingen på Edge. Nu har 3 inte edge men det är ett exempel Helge.

    Om du exempelvis pendlar 2-3 timmar om dagen samma sträcka, 220 dagar om året så tror jag att det spelar roll vilken datauppkoppling som erbjuder högst snitthastighet under just den sträckan.
     
  7. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Jag skulle också tycka det vore intressant men det verkar inte finnas någon sådan app (än). För att mäta hastigheten rätt skulle det behövas en server i operatörens nät.

    Sedan får man inte glömma att mottagningen också beror på vilken telefon du har, så hela ansvaret ligger inte på operatören (även om större delen gör det).
     
  9. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Men det borde väl gå att göra en app som tidsmäter de olika uppkopplingarna G, E, 3, H o.s.v. - för någon som kan sakerna, eller är jag helt fel på det. Det finns ju app t.ex. som mäter mängden datakommuniaktionen.

    Hastigheterna däremot skulle antagligen bli för tungt om det ens skulle gå. Men om jag förstått TS så är det inte hastigheten i första hand utan vilken nättyp(?) som är intressantast.
     
  10. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Javisst och anledningen till att nallen går över på GSM så ofta är ju Telia/Tele2s undermåliga 3G-nät. Telenor kör samma 3G-nät som Tre i större delen av Sverige och har ett GSM-nät men trots det så är det extremt sällan man blir överkopplad dit.
     
  11. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    OK, min gissning är att variansen i en sådan jämförelse till absolut största delen skulle bero på inställningar på telefonen. Alltså när telefonen tycker att det är lämpligt att slå om mellan 3G/2G/etc.

    Jag personligen skulle antagligen få en fördelning på cirka 50%-50% mellan 2G och 3G om jag hade telefonen inställd på att automatiskt välja nät om jag kör emd min Desire. PÅ min gamla Nokia hade det antagligen varit 80%-20% (baserat på personlig erfarenhet).

    Men om jag "tvingar" telefonen att köra på 3G så ligger jag givetvis konstant på 3G, i stan i alla fall...

    Saken är i alla fall den att det inte är operatören som bestämmer att man ska skickas över från 3G till 2G-nätet, om båda alternativen finns tillgängliga. Det är telefonen som bestämmer det.
     
  12. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nej, telefonen har ingen möjlighet att bestämma det. Det är nätet som beordrar telefonen att byta.
     
  13. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    OK, det är intressant eftersom jag uppenbarligen inte tappar mottagningen vid cirka 50% av tiden om jag tvingar telefonen till 3G.
    Så, varför skulle någon telefontillverkare låta operatören bestämma vilket nät man ska ligga på om det ändå är fritt fram att byta på egen hand?

    Förövrigt är det intressant att jag upplever att det var "bättre förr", med min gamla Nokia. Undra om det är jag som inbillar mig, eller om det faktiskt var bättre förr?
     
    Last edited: 17 jan 2011
  14. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    När du ställer in GSM/3G så låter du nätet bestämma. När du ställer in enbart 3G eller enbart GSM så deklarerar nallen för nätet att den bara klarar det ena eller det andra. Det är upp till operatören att bestämma hur tidigt nallen ska byta till GSM. Det är ju bra om det sker innan täckningen försvinner helt eftersom man då tappar samtalet. Sedan kan operatören välja att koppla över dig på GSM av andra skäl t.ex. att 3G nätet för tillfället är överbelastat

    Detta är spikat i standarden för mobilnät och den måste mobiltillverkarna följa.
     
    Last edited: 17 jan 2011
  15. the_slain_man

    the_slain_man Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Körde Telenor i ett halvår med min Nexus One och byte sedan till Telia.
    Jag är från Rättvik men bor i Västerås just nu för att plugga på högskolan, så det blir en hel del tåg åkande fram och tillbaka ibland.
    Anledningen till att jag bytte var att hemma hos mina föräldrar i Rättvik så gick jag omkring med endast nödsamtal och ibland GPRS. Och sen hade jag oftast inte någon stabil mobilsurf på tåget (Specielt innan man kommer in i Sala).

    Nu med Telia så har jag så jag kan ringa på de flesta ställen på gården men har EDGE istället för GPRS. På dom ställen jag hade GPRS med Telenor så kunde jag surfa iaf men långsamt, nu om jag försöker surfa på Telias EDGE på samma ställen så brukar det inte gå alls typ så det var lite jobbigt. Men har satt upp WLAN på de flesta ställen jag surfar nu så det problemet är nästan borta nu. Gränsen på 1 GB i månaden hos Telia är väll lite jobbigt, innan jag skaffade WLAN hemma så brukade jag slå i taket efter halva månaden oftast.

    Har fått en känsla av att Nexus One har rätt kass mottagning eftersom när jag hade Telenor så kunde jag ofta gå omkring med 3G med 0 eller en stapel och då gick det inte att surfa alls oftast som var väldigt irriterande.

    Med Telia så har jag oftare täckning för att ringa och surfa men ibland går det väldigt segt att surfa tycker jag.

    Summerat så upplevde jag Telenor som antingen allt eller inget och Telia känns det som det är halvdant hela tiden (Typ jag kan ringa på de flesta ställen men det går halv trögt att surfa även inne i större städer).

    Sen så har en kompis som körde Telia på sin iPhone 3G byt till Telenor samtidigt som mig när han skaffade sin iPhone 4 och han upplever inte några täcknings problem så det spelar nog väldigt stor roll vilken telefon man har.