jämförelse mellan Xperia Go och föregångaren Active

Diskussion i 'Xperia active' startad av Isengard, 9 jun 2012.

  1. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

  2. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag är faktiskt nöjd med min active (förutom de problem som jag påtalat i andra trådar med laddningen och att den tappar kontakt med mobilnätet). Jag upplever inte att batteritiden är ett stort problem. Den håller en dag flitigt användande med mycket surf/strömmad musik via spotify till BT-headset. Stänger man av datatrafiken (säg att man vill vara ute i naturen och ha en tålig telefon med sig) drar telefonen ca 0,5%/h

    Det största problemet jag upplever är mängden tillgängligt minne både för att installera appar men också RAM-minne och som jag kan se kommer Xperia Go precis som Active ha 512 mb RAM men där emot ha betydligt mer onboard-storage, dock oklart hur stor del av de 4gb som kommer vara tillgängligt för appar, men troligen betydligt mer än actives 340 mb...

    Med det sagt är det klart att en ny telefon inte hade varit fel :D

    Edit: är det någon som vet hur dom gör för att telefonerna ska hålla 300h eller mer i standby-läge?
     
    Last edited: 11 jun 2012
  3. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    vi får se hur Activen beter sig efter ICS-uppdateringen då om den blir knas då är det ännu större anledning till att byta :) för mig är batteritiden ganska jobbig. vi säger om jag vaknar klockan 8 på morgonen och använder telefonen genom att lyssna på musik i nån timma och surfar, spelar lite spel kanske då är den oftast död vid 17-tiden, Xperia go har ju ett batteri med mer kapacitet,

    den har 8 GB minne och det är 4 GB som är tillgängligt för appar, asså många gånger mer än det är på Active
     
    Last edited: 11 jun 2012
  4. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Längtar efter att testa ^^ annars blir det att roota :P

    Hoppas att dom har gjort något åt den batterislukande skärmen... Batteriet på Go är ca 9% större... undrar hur det går med en dual core och större skärm *nyfiken*

    Ok, då vet jag. Tackar :D (men jag är fortfarande orolig för RAM-minnet)
     
  5. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    hur kommer du roota då? vad kommer du att lägga in i den ? :P

    Jag har läst något om ett "battery-save mode" på telefonen det låter spännande, men jag är också orolig för RAM-minnet även när det Activen.. men
    har nästan bestämt mig för att jag ska ha en GO :d
     
  6. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Först ska jag se hur den beter sig med ICS... Sen får vi se, hade oxygen funnits till active så hade det varit givet ;)

    Min nästa telefon måste ha minst 2gb för appar och 1gb ram eller mer. Den måste vara vatten- och dammsäker. Och den måste ha en bra digitalizer. Gärna en skärm som är 3,5-4" men inte större. Så när allt kommer omkring är Go inte så illa, förutom när det kommer till RAM-minnet. Dvs. jag kommer hålla i min Active i minst ett år till innan det kommer något som jag kommer acceptera ;)
     
  7. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Acro S låter som rätt telefon för dig förrutom att den är 0,3" för stor hahah
     
  8. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

  9. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    ...och att den inte är lika vattentät... som sagt, ge det ett år till så tror jag att min telefon finns ;)
     
  10. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    okej :) det ska bli spännande och se vad som händer inom Vattentäta och dammtåliga mobiler inom dem närmsta månaderna/året
     
  11. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Är Go stöttålig? Hajar inte riktigt det. Vill använda den vid träning, bla Mtb i skogen. Är active bättre då?
     
  12. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Go är också stöttålig. :) Go är en bättre version utav Active
     
  13. Dahlbäck

    Dahlbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tror det när jag ser ett test av den där galne italienaren (han med kulhammaren, vattenpölarna och jeepen).
     
  14. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    haha det hoppas jag med på!
     
  15. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Har Go Ant+?
     
  16. p5795

    p5795 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Nexus 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 4
    ROM:
    Stock
    Finns det något dedikerat forum för GO och/eller gäller denna tråd både ACTIVE och GO?
     
  17. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

  18. limpandahlbom

    limpandahlbom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kört ics på min active sedan igår och den är snabbare och batteriet verkar vara som vanligt dvs sådär....

    Skickat från min Black/White active via Tapatalk 2
     
  19. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    min Active blev långsammare och började hänga sig.. :/ och så tog det några extra sekunder när man tryckte på knappen för att tända skärmen
     
  20. Dahlbäck

    Dahlbäck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Efter mina dammproblem med Actives kamera och nu slutligen ICS-uppdateringen som kvaddade Facebook (kunde då lika gärna ha brickat luren...) gav jag mig idag ut på jakt efter en ersättare.

    Beställde en GUL (!) Xperia Go från Cyberphoto idag (de hade kampanj på den) efter att ha klämt och känt lite i butik (so sue me). Var egentligen ute efter en Acro S men de fanns bara i vitt eller för dyrt (på Telia-butiken) och efter att ha lekt med Xperia Go så konstaterade jag att den borde vara finemang för mina ändamål och bedömt lättare att släpa runt på än Acro S.

    Några punkter som gjorde att jag tyckte att de relativt små förbättringarna på Go är värda uppgraderingen:

    -Den större skärmen är trots allt... större. Även om bibehållen pixelstorlek och medföljande lägre upplösning känns som ett halvt steg ner (jag kan liksom se allt tydligt redan på Actives lilla skärm...) så innebär skärmstorleken att det nu är meningsfullt med QWERTY-tangentbord i porträttläge, dvs. man slipper vända på luren så fort man ska skriva en liten anteckning i Catch eller i kalendern.

    -Kameran är, även med pekskärmsavtryckaren, relativt rapp (jämfört med Actives svampiga tvåstegsavtryckare). Dessutom sitter linsen mer lättputsat till...

    -Mer minne för appar.

    -Materialet och formen känns stabil(t) och lätt att hålla i. Inte alls som Actives hala vita skal.

    -Avsaknaden av aluminiumramen. Hur en i grunden svensk mobiltillverkare kan sätta en metallram där man håller fingrarna eller örat, på en mobil som är tänkt för friluftsfolk, övergår mitt förstånd. Active är värdelös som vintermobil!

    -Tjockleken. Eller tunnheten.

    -Färgen! Den var ju hur läcker som helst. Det här är förmodligen mitt mest "kvinnliga" inköpsbeslut ever... ;) Jag funderar dock på att försöka få tag i ett svart bakstycke till den. Borde kunna bli rätt fräckt...

    Men jag hoppas att de kommer med en bättre specad lur (typ RAM och skärm) i lite drygt Go-storlek som alternativ till Acro S.