Diskussion: Jämförelse mobiloperatörernas täckning (2020)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av tveireinn21, 10 aug 2020.

?

Vilken operatör tycker du har bäst täckning med sådana förhållanden? (LÄS GÄRNA TEXTEN FÖRST TACK)

  1. Telia

  2. Tele2

  3. Telenor

  4. Tre

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. tveireinn21

    tveireinn21 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 8 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia X
    Hej!

    Snart ska jag köpa ett nytt mobil [Galaxy Note 20 Ultra 5G] och starta ett familjabonnemang och dela det med andra i familjen. Jag är osäker dock vilket operatör jag bör välja för bästa nätverk/täckning: Telia, Tele2, Telenor eller Tre?

    Jag bor i Göteborg och mitt jobb innebär en del resande på tåg och mycket bilkörning runtom landet, där jag oftast hamnar på landsvägar, mindre orter på inlandet och även in i byggnader/fabriker. Jag reser inte mycket till Norrland, utan reser mest i de södra och centrala delarna av landet. En bra täckning inomhus (i städer och landet), på tågresor, samt bilvägar utanför städer är viktigast för mig. Mitt jobb kräver mycket GPS och telefon/internetsamtal.

    Jag läste lite genom många källor på google, som P3 Connect:s test från 2019 där Telia står vinnare, och samtidigt så läste jag nyligen om att Tre fick "bästa resultat" 2020 enligt ett analysföretag med namnet Tutela.



    Dessutom så läste jag också att Telia vann som bästa nätet i Europa (Maj 2020) via en test genomfört återigen av P3 Connect.

    Sist så om man går in på Tele2:s webbsida och läser om täckningen, då ser man deras påstående att de har Sveriges bästa mobilnät enligt Mobile Benchmark testet gjort av det tyska företaget Umlaut.

    Som ni ser så finns det en del motsägande mellan de källorna om vem egentligen är bäst i test.
    Och därför vänder jag mig hit till er med följande frågor:

    1. Vad tycker ni om det nya testet genomfört av Tutela där Tre står vinnare? Hur sant tycker ni är deras resultat jämfört med P3 Connect? Vad tycker ni om Tele2:s påstående och deras källa Umlaut?
    2. Vilken källa/test tycker ni är mest korrekt och verklighetsbaserad av alla?
    3. Vilken operatör tycker ni passar min livsstil och användning, d.v.s. har bästa täckningen på 3G/4G, särskilt när det gäller de nämnda platser/situationer ovan? Välja gärna ett alternativ på omröstningen där ert svar kommer ifrån egna erfarenheter + hur ni tycker rapporterna stämmer med verkligheten.
     
  2. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Ska du ut och resa riket runt och vara på landet då är Telia det enda rätta valet! Telia har familje abonnemang
     
    livinl0ud och 6150 gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är tyvärr omöjligt för oss att svara på vilken operatör som kommer att fungera bäst för dig. Allt handlar om var man rör sig. Vilken operatör har du dag? Är du nöjd?

    Tester går alltid att vinkla som man vill och det finns olika delar man kan vrida och vända så att man blir vinnare i ett test. De bör framförallt ses som generella omdömen. Testerna genomförs även på olika sätt, vilket ger olika resultat.

    Umlaut är det nya namnet för P3, så det är samma testföretag.

    1. Testresultaten stämmer till 100% och de är korrekta, utifrån den testmetod som använts.
    2. Det går inte att ge ett vettigt svar på eftersom det handlar om hur testet har genomförts och vad som har mätts.
    3. Jag svarade Telia, utifrån att de har störst täckning i Sverige och ofta täckning där andra operatörer har täckning.

    Generellt i Sverige har ju Telia, som sagt, störst täckning - men det betyder inte att det är operatören som kommer att fungera bäst för dig. Chansen kan man nog säga är störst att Telia fungerar bäst - men det går inte att ge ett säkert svar på. Hemma hos mig fungerar exempelvis Tre och Tele2/Telenor bättre än Telia - men på andra ställen är det helt annorlunda. Nedanför Gävle är operatörernas 3G/4G-täckning ofta jämförbar med regionala skillnader.

    Täckning är inte heller allt. Tele2/Telenor delar ju 2G och 4G-nät - men det är i många områden hårt belastat och bristfälligt utbyggt - så bra täckning med dem kan ge sämre användarupplevelse än vad exempelvis sämre täckning med Telia eller Tre gör.

    Väldigt generellt:
    Yttäckningsmässigt är Telia bäst, följt av Tele2/Telenor och sist Tre. Sett till kapaciteten verkar det som att Telia är bäst, följt av Tre och sist Tele2/Telenor. Men återigen - detta är generellt och säger absolut ingenting om hur de enskilda kunderna upplever det.
     
    iterva, Xomilpa, bernard och 3 andra gillar detta.
  4. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Det där skriver jag under på, så i ditt fall hade jag valt en operatör med Telias nät, dvs Telia, Halebop eller Fello.
     
    Cupcakes gillar detta.
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 975
    Mottagna gillanden:
    1 932
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Alltså alla är bra, på lite olika sätt. Men mest stabilt och jämnt och pålitliga leveranser är helt enkelt Telias nät
     
    bernard och 6150 gillar detta.
  6. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 180
    Mottagna gillanden:
    1 501
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Mitt tips är att skaffa kontantkort och testa på dom olika ställena så får du se vad du tycker är bäst för dej.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Det vore kul att ha en app som kan kartlägga täckningsförhållanden under t.ex. en bilresa eller tågresa, för den som har dual-sim (dvs två operatörer samtidigt). Jag har Netmonster, den appen kan man gå in i och kolla bl.a. signalstyrkan med jämna mellanrum, det skulle gå att göra under en resa för att skaffa sig en ungefärlig bild av vilken operatör som har bäst täckning. Men finns det någon bättre app för det användningsområdet, som automatiskt kan göra jämförelser baserat på hur telefonen presterar?

    Ett annat sätt är ju att göra hastighetstester med jämna mellanrum under en resa, med båda operatörerna man har tillgängliga.

    Tror hur som helst att Telia överlag ger bäst resultat för ditt användningsområde. Däremot finns det såklart platser på många håll i landet - främst i landsbygd - där andra operatörer kan ha bättre täckning än Telia, på grund av närhet till närmaste mast.
     
  8. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Har du inget jobbabonnemang? Begär att få det och ta ditt privata abonnemang hos annan operatör så har du fler chanser att du alltid har täckning. Jag skulle ta Telia på jobbet och Tre på det privata för Tre har ett mycket billigt familjepaket med fri data men inte bäst täckning. De har dock mest 5g i dagsläget. Det blir kul med din note!