Jag fick precis ett mail från Borderlinx med massa dhl-paper

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av beejizzle, 13 maj 2010.

  1. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Håller med dig, uppdatera gärna när du fått mer info.
     
  2. Lääny

    Lääny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Djävligt tråkigt. Men det betyder att "två" (minus den som aldrig kom fram) telefoner slunkit igenom? Om så är fallet verkar det inte som att man får efterkrav på varenda telefon och att vissa slinker igenom, om inte dom kommer i efterhand?

    Jag har inte fått något efterkrav ännu, beställde telefonen i början på februari. Alla har väl ändå haft i bakhuvudet att vi kanske kommer få betala, men då Borderlinx ändrade sina rutiner och börja lägga på VAT direkt, trodde vi att vi skulle slippa. Jag har iaf. ändrat mina uppgifter på Borderlinx och kommer det hem en räkning kommer jag att betala. Betalar dock inte nåt som är grundat på ett mail som lika gärna kan vara bedrägeri.

    Låter som att Borderlinx tar en chansning och hoppas att folk ska betala för att dom gjort ett misstag.
     
  3. Bjorn88eklund

    Bjorn88eklund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER




    Jag beställde 5 telefoner när momsen inte var inräknad. Så har fått efterkrav på 3 av telefonerna.

    Den senaste beställningen som jag fick här i veckan så var det en mobil som var snodd.

    Så ja man var ju inte munter direkt när man läste mailet.:P
     
  4. Lääny

    Lääny Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nä precis, men varför fick du då endast efterkrav på tre av fem mobiler? Du borde ju eg. fått för alla? Jag tolkar det som att vissa telefoner slinker igenom, konstigt ändå om du beställde alla fem samtidigt.
     
  5. Bjorn88eklund

    Bjorn88eklund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo tycker också att de är konstigt, alla skickades samtidigt.
    Så vissa telefoner verkar alltså slinka igenom, mina beställdes 03.02.2010 enligt borderlinx.
     
  6. Bjorn88eklund

    Bjorn88eklund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nu pratat med tullverket samt skatteverket och de har sagt att de kan inget göra i ärendet utan att man måste vända sig til england för att prata med deras skatteverk osv.

    Jag tog upp de där att jag tycker de har marknadsfört de hela på ett fult sätt. Momsen ska vara inbakad i priset när man betalar står de på tullverket, detta kan dock skilja sig i england sa det så att de mycket riktigt kan sända efterkrav.


    jag ska prata med england samt borderlinx om detta. Jag tycker dock att ett mail är inte tillräckligt nog för att kräva in pengar.
     
  7. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER



    Det enda som är äckligt är du och andra som du som tror att ni ska slippa undan att betala skatt. Det är vidrigt och jag hoppas att ni åker på en fetnit om ni vägrar att betala.
     
  8. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja vad trodde du? Det är EU, du är helt jävla rökt. Ska vidarebefordra denna tråd till Borderlinx och hjälpa dit med översättningar. Hoppas även att Swedroid hjälper till och ser till att ni åker dit om det går så långt.
     
  9. Bjorn88eklund

    Bjorn88eklund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Är du helt jävla dum i huvet eller?

    Jag har sagt att jag kommer såklart att betala efterkravet MEN jag vill ha ett papper i brevlådan då. Att jag får ett mail där det inte står någonting om att det är ifrån borderlinx är underlag nog för att bara sätta sig och betala tycker jag inte. De enda som framkommer att det är att det är ifrån borderlinx är att adressen på det bifogade kortet står borderlinx adress.

    Jag tycker också att de dem gjort är jäkligt fult och jag har fått medhåll från både skatteverket samt tullverket om att det är fult.


    Jag blev i dagarna bestulen på en nexus one av antingen dhl eller borderlinx och sen någon dag efter det kommer det att jag ska betala yttligare några tusen tycker jag personligen inte känns så vidare kul.

    Så jag försöker såklart att lösa situationen på bästa sätt.

    Jag har inte sagt att jag kommer strunta i att betala utan bara att jag inte medvilligt kommer vilja betala för att jag fått ett halv seriöst email.

    Medans vi diskuterar så kommer en liten jävla skit som dig och tycker sig vara jätte märkvärdig och ska peka på alla andra och hävda sig själv som jätte duktig. Dra ut huvudet från röven och låt och diskutera det vi vill diskutera.

    Skapa en nytråd istället där du kan sitta och skriva om hur dåliga vi andra människor är som inte blir jätte glada över att få ett efterkrav flera månader senare istället för att skriva här.
     
  10. krasenpaskaa

    krasenpaskaa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sätt Barilla på ignore bara, det har dom flesta andra redan gjort. Han håller på så här i varenda tråd som skapas i princip, har aldrig sett maken till liknande troll.

    263 poster och inte en enda av dom läsvärd, det är imponerande.
     
  11. Bjorn88eklund

    Bjorn88eklund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta skrev jag i ett tidigare inlägg barilla.

    Tror som alla sagt att vi kommer få betala till slut och visst det kommer jag göra sen när det kommer ett officielt papper i brevlådan.


    Så jag har aldrig sagt att jag ska vägra och betala. Kan man undkomma att betala så är det såklart jag försöker lösa det. Men annars som jag har sagt tidigare så kommer jag såklart att betala men jag vill undersöka saken först samt ha ett brev i lådan.

    Läs tidigare inlägg innan du öppnar käften.
     
  12. Bjorn88eklund

    Bjorn88eklund Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Haha jo ska göra det nu ville bara avreagera mig lite först bara:P

    Nja finns inte nån vidare information tyvärr.

    Jag har pratat med skatteverket och de har hänvisat mig till england.

    Så jag ska ringa till england senare idag samt ta kontakt med borderlinx.
    Återkommer med information när jag pratat med dem.


    Är det någon här på tråden som har betalat in till borderlinx när de fått återkravet än?

    Är det någon som sagt till borderlinx att det inte kommer betala, va fick de för svar då?


    Någon annan som har information som kan vara av någon vikt?
     
  13. Jobilinx

    Jobilinx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tullverket i Sverige funkar inte på samma sätt som i England. Sedan så tycker du att borderlinx gjort något fult. Att dom har marknadsfört det konstigt. Jag tror inte på detta. Alla som beställt via via kompisar i UK vet att efterkraven kom 1-2 månader efter. Samma sak med borderlinx adresserna.

    Helt plötsligt började BL UK få massa av dessa brev, men vidarbefodrar inte dessa, eftersom dom bara vidarbefodrar större paket.

    Jag gissar att DHL, som redan har betalat dessa avgifter till staten i UK börjar undra vad fan som händer, eftersom inga inbetalningar sker.

    Man kontaktar Borderlinx, som genast inför att man nuförtiden måste betala tull avgiften på direkten.

    BL har fram tills nu samlat spårat beställningar som ingen tull har betalat, och nu skickat ut dessa krav. Visst, det har tagit ett bra tag och dom har gjort ett misstag.
     
  14. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Vad spelar det för roll om dom kommer dagen efter eller tre månader senare? En normal funtad människor förstod att detta skulle komma och hade reserverat pengar för det. Du har snarare tjänat på detta då du fått ett räntefritt lån på ett par tusen i några månader.
    Det är bara att betala och sluta gråt.
     
  15. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag betalar gladeligen denna struntsumma. OM det kommer ett rekommenderat brev med efterkrav. Allt annat kommer jag ignorera och misstänka för bedrägeriförsök.
     
  16. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Har en fråga till alla er som använde borderlinx varför skapade ni ett konto i uk och inte i usa. Borde både bli billigare och så hade ni troligen sluppit VAT? Hoppas det löser sig för dig Bjorn88eklund håller med om att det var lite taskigt av borderlinx men är inte direkt förvånad eftersom jag fick samma krav på min. Hoppas framför allt du får din sista telefon. Vet inte om Borderlinx har några garantier för att produkterna ska komma fram annars kanske du kan sätta lite krav på Borderlinx för att de tappade bort din telefon.

    //Reconnnn
     
  17. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Reconnnn: har du verkligen tänkt efter nu?

    Hade dom skickat till USA borderlinx så hade tullen i sverige tagit ut momsen när varan kom in hit. Precis som på ALLT man beställer UTANFÖR EU.
     
  18. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    och det från usa blev cirka 10-15% dyrare!
    5% i USA och 25% på allt i sverige jämför med 17% i uk
     
  19. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Okej var inte helt säker på hur det fungerade tack för svaret. Det var vara det att jag testade den där total cost calculatorn på borderlinx och den gav en summa på ett antal hundra lappar högre i Uk. Ställde visserligen inte in den så exakt. Jaja lycka till.
     
  20. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Postar igen det jag skrev i en annan tråd gällande detta.

    Borderlinx är faktiskt ansvarig för att betala tull och skatt baserat på de uppgifter som beställaren ger, eller värdet som står på paketet (som avsändaren anger). Skulle jag som beställare ange fel värde eller innehåll så hålls jag som beställare ansvarig. Om rätt värde och innehåll har angetts så är det Borderlinx ansvar att rätt skatt + tull betalas. I detta fall så har Borderlinx inte tagit betalt för momsen, trots att rätt värde och vara är specificerad, och får således skylla sig själv. De ska presentera alla kostnader inkl skatt och tull innan jag som beställare godkänner vidaresändning. Följande text är från Borderlinx T&C:

    30 Appointment of Borderlinx as Agent.
    You appoint Borderlinx to act as your agent to manage all export, import and customs clearance procedures and to ensure customs duties and taxes are paid to the relevant customs and tax authorities. Borderlinx will perform these functions based on the information you provide and, accordingly, Borderlinx will not be responsible or liable for any additional duties or taxes that are assessed if the information you provide to us is inaccurate or incorrect.

    Jag kommer att driva detta ganska hårt. Jag har betalat Borderlinx för sköta allt som har med skatter att göra, och de har helt klart inte utfört sin uppgift. Tycker det är kul att bråka med företag som har gjort bort sig. Staten har redan fått sina pengar så där blir det inga problem.

    Men främst ska jag bestrida detta för att Barilla ska må ännu sämre över att livet inte alltid är rättvist :D (om jag nu kommer att få något efterkrav)