Problem: Jag har kört fast, kan varken flasha eller återställa

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av R530, 18 sept 2012.

  1. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej på er, tidigare idag så höll jag på att installera mina köpta appar från playstore och då rebootade telefonen in till bootloader. Förvånad som jag blev försökte jag starta den igen men då fastnade den på den första vita htc loggan och samma sak hände hur många ggr jag än försökte. Sen försökte jag gå in i recovery men det fanns ingen, fastnade på htc även där. Sen dess så har jag försökt att flasha in recovery igen utan framgång. Har även försökt att återställa telefonen men den fastnar alltid på något, försökte även att låsa bootloader och allt det o sen göra om rootningsprocessen men då får jag inte in recovery!

    Är det någon som känner igen problemet och kanske kan hjälpa mig att lösa det?
    Jag har nu lovat mig själv att när jag fixar detta så ska jag aldrig mer flasha eller leka med hoxen för det har bara varit en massa strul hela tiden sen jag rootade första gången jag skaffade den :(
     
    Last edited: 20 sept 2012
  2. mobilkungen78

    mobilkungen78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Läs guiden här för att återställa luren innan batteriet tar slut...Fick samma problem som du tidigare i dag fast av okänd orsak och då återställde jag luren igen
     
    R530 gillar detta.
  3. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Exakt den jag följer, jag vet hur man återstället men problemet är att den strejkar!
     
  4. mobilkungen78

    mobilkungen78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Förlåt om jag frågar men har du provat fastboot erase cache
     
    R530 gillar detta.
  5. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    nej det har jag faktiskt inte...jag visste att där var något jag missat! :(
     
  6. mobilkungen78

    mobilkungen78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Hoppas att det löser ditt problem
     
    R530 gillar detta.
  7. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hoppas jag med, ska låta den ladda ett par timmar nu så jag inte lämnar det åt slumpen och innan jag försöker med återställningsfilen ska jag rensa bootloadern, annars är jag doomed :/ då blir det väl att lämna in på försäkring imorn ifall ingen annan har bättre förslag :P
     
  8. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det verkar som att batteriet har tagit slut och jag kan inte ladda upp den igen, vad gör man i en sån här situation ?

    Hittade denna http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1609190
    Jag har stora föhoppningar, hoppas även att den här tråden kanske kan hjälpa någon fler i framtiden med liknande problem :)
     
    Last edited: 19 sept 2012
  9. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppdatering:

    jag har upptäck att batteriet vägrar ladda över 3670
    och när jag försökte flasha in de filerna från ruu .exe manuellt händer detta
    Jag använder hboot 0.95.0000, and 1.29.401.12 ruu
     
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Batteriet är på 3.7V och telefonen dör kring 3.3V.
    Oftast har batterierna en styrka på +/- 50mv
    Du har förlorat kring 1% styrka på batteriet. Det är inte så pass exakt, så att din telefon är nog fulladdad.

    Angående RUU, använder du fel ruu.
     
  11. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    det verkar inte riktigt stämma överens med denna:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1658084

    angående ruu, hur vet du att jag använder fel?
    jag körde fastboot getvar version-main och fick fram den versionen
     
    Last edited: 20 sept 2012
  12. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    my bad, jag glömde att räkna med mAh. Det är som det går troll i telefonerna. Till och med min tappar 70% batteri på ett par timmar och fick nyss FC på ca alla program och wifimodulen samt tjänsten som driver wifi radion.

    Men lyckas du tvinga telefonen in i USB läge? Annars kan du använda en iphone laddare. Den tycker inte HTC telefoner om och använder alltid USB laddning med en sådan.
     
  13. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    nu är jag lite osäker vad du menar med usb läge, det enda jag kommer åt är bootloader, har använt ipad adaptern till en början men gick över till original htc igen bara för att :/

    angående ruu, hur vet du att jag använder fel?
    jag körde fastboot getvar version-main och fick fram den versionen
     
    Last edited: 20 sept 2012
  14. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    En android telefon kan ladda i olika lägen. Det vanligaste är att man använder AC vilket ger en ström på mellan 700-800mA, laddar man via USB läge stryper mjukvaran i telefonen strömmen till kring 400mA, kommer inte ihåg specifikt värde. Men där kring för att skona USB kontrollern i datorer eftersom de inte kan få ut så pass höga mA som önskas ur en väggladdare.

    Eftersom du inte får igång din telefon, och batteriet verkar vara en av bovarna kan ju det vara anledning som stoppar RUU'n. Men ibland kan det även bli fel även fast man använder helt rätt RUU, prova en äldre RUU för säkerhetsskull.
     
  15. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    det där med usb och så...när jag har den i väggen så blinkar den först ett tag sen börjar de lysa, men nu har den varit ansluten till usb och avstängt typ i en timma eller så men den blinkar fortfarande.....
    det gjorde jag faktiskt, testade med ruu 1.26 för ett par timmar sedan, men fortfarande vill den inte om inte batteriet är på minst 30 %

    tror du att det kan spela någon roll vilken bootloader det är? hur vet jag isåfall om det är rätt och vilken jag ska ha? det verkar vara det absolut enda jag inte har testat ännu :P

    och en sak till, jag kan inte stänga av telefonen genom att hålla power knappen, då rebootar den bara.. det har varit så sen jag köpte den.. hur stänger jag av den på riktigt isåfall? räcker med power down via bootloader ?


    edit: jag lät telefonen ladda via usb kopplad till datorn och vad jag såg så kom den inte över 3678mV och efter ett tag verkar den tagit slut på batteriet igen (fast den är avstängd) och nu börjar den om igen alltså blinkar lampan :(
     
    Last edited: 20 sept 2012
  16. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Har du provat en annan micro-usb kabel?

    Det där med bootloader får någon annan besvara eftersom jag aldrig rört den här. Sådan stor otur har jag inte haft, eller behov av att uppdatera denna.
    Självklart skall du prova allt som det finns möjlighet till.

    Det kan inte jag heller, utan går också in i bootloadern och aktivera fastboot och trycker sen på power down.

    Om telefonen inte laddar kan jag nog inte hjälpa dig, och de som upplevt problemet har faktiskt skickat in telefonen på reparation, fått telefonen reparerad eller utbytt.
     
  17. dise

    dise Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet inte ifall du har samma problem som jag hade en gång, men jag känner igen symtomen, jag hamnade i ett läge då jag inte kunde ladda pga. gammal/paj recovery och kunde därmed inte köra ny RUU. Däremot så märke jag att batteriet laddades lite grann vid omstart så jag körde en skript hela natten för att komma upp till 30% och därmed återställa.

    Kör nedanstående script i en .cmd fil och ha den igång t.ex. över natten, fastboot.exe måste ligga i samma mapp, hoppas det hjälper.

    @echo off
    :start
    fastboot getvar battery-voltage

    fastboot reboot-bootloader

    ping /n 6 localhost >nul

    goto start
     
  18. R530

    R530 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2011
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    det gjorde jag men den vägrade ladda över 3670mV vilket motsvarar ca 9-10%

    nu har jag iallafall lämnat in den på service..