Jag kan skicka mms utan internet påslaget!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Hillz, 29 sept 2022.

  1. Hillz

    Hillz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Hej!

    Som rubriken säger, så kan jag både skicka och ta emot mms utan att varken internet eller wifi är påslaget. Har en S21 plus och det var samma med min gamla Huawei P10!

    Ska det vara så? Fler än jag som har så?

    Har Tre abonnemang!
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    SMS och MMS går via mobilnätet och behöver ingen anslutning till internet, om du däremot aktiverar flygplansläge så går det inte att skicka och ta emot. Det har ingenting med vilket abonnemang som du har, däremot är både SMS och MMS beroende av ett aktivt abonnemang!
     
    Kristy gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Hillz och Kristy gillar detta.
  4. Hillz

    Hillz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har en kompis som också en S21 plus men han kan inte ta emot eller skicka mms utan att slänga på internet (mobildata) Han kan inte skicka mms via wifi heller. Tycker det är konstigt att vissa kan skicka mms utan någonting, men inte andra? Vad beror det på?
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Internet och mobildata är inte riktigt samma sak.

    Mobildata är kopplat till telefonnumret och används för att skicka och ta emot data, du kan inte surfa den vägen med enbart mobildata men du behöver mobildata för att komma åt internet (om du inte kopplar upp dig mot internet på något annat sätt så som wifi).
     
    trjberg, Hillz och Kristy gillar detta.
  6. Hillz

    Hillz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Okej, tack för info...blev lite klokare, men inte helt ;)
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    För att skicka och ta emot MMS så behövs någon form av internetuppkoppling, dvs en datakanal till operatören (vanligtvis via mobilnätet men ibland via Wifi). För SMS behövs ingen internetuppkoppling alls.
    Har du VoLTE aktiverat så brukar den funktionen även göra det möjligt att skicka SMS/MMS via Wifi, vilket annars inte är möjligt.

    Jag tolkar det som att du stängt av mobildata i telefonens inställningar, plus avaktiverat Wifi. Då borde MMS inte kunna skickas, men däremot ska SMS funka. Tolkar jag rätt, kan du skicka MMS trots att mobildata och wifi är avstängt? Är du säker på att det är MMS, har du bifogat en bild eller liknande i meddelandet?
    Jag trodde inte det skulle fungera, men om det trots allt fungerar så får min gissning bli att telefonen använder GPRS eller liknande äldre teknik, som isf är aktiv och fungerar trots avstängd mobildata, och då kan bära datan som krävs för ett MMS.

    Något annat:
    Jag märkte nyligen att USSD-koder inte kan köras över 4G. Istället kopplar telefonen ner sig till GSM, Edge eller ibland, 3G, för att kunna köra en sån kod. Ska det vara så?