Tips: JBL Live Free NC+ (nu med OMDÖME)

Diskussion i 'Hörlurar' startad av RURAL, 25 okt 2020.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    De här ser lovande ut och verkar uppfylla alla mina kriterier för en TWS-produkt.
    Konstruktionen minner mycket om Galaxy Buds som fortfarande är de skönaste pluppar jag haft i öronen, och de ska kunna användas individuellt med alla touchfunktioner jag brukar efterfråga. Plus: ANC, QI-laddning och IP7.

    JBL LIVE FREE NC+ true-wireless in-ear hörlurar (svart) - Hörlurar

    Det släpps även en "lillebror" till dessa i sportmodell, även dessa med ANC och samma vattenresistens, ser lite ut som Pixel Buds i designen.

    Nån som testat hörlurar från JBL? Brukar de vara bra? De är ju bra på högtalare.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ser rätt reko ut med hög IP-klassning. 7h batteritid var ju okej också.
     
  3. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Ja! Vill testa. Har 25% rabatt på valfri butik på JBLs hemsida men JBL vet själva inte när dessa lurar släpps. Vissa butiker listar 10:e november, vissa butiker listar 12:e december, JBL skrev själva i pressreleasen att de blir tillgängliga i oktober och när jag kontaktade JBL i frågan fick jag vet att "vi vet inte".

    Det allra, allra mesta med de Live Free NC+ lockar mer än Jabra 85t för mig. De ser helt enkelt skönare ut och jag läste i manualen till 85t att endast högra luren kan användas enskilt, den vänstra kräver sin master. Lite konstigt att de inte sett över det eftersom de fick mycket klagomål på just detta på 75t.
     
  4. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    JBL Live Free NC+ kostar 1500:- från JBL.se; 200:- billigare än Elgiganten och Power, och 500:- billigare än på Amazon.se. Dock ej ännu i lager någonstans!

    Jag kommer beställa ett par från JBL.se där jag dessutom har en rabattkod på 25%.
     
  5. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Yey, mina Live Free NC+ har skickats nu. Hoppas de sitter lika bra som Galaxy Buds i öronen. :) Förväntar mig inget superljud men ett par IP7-lurar kommer bli grymt då jag gillar att promenera i regn.

    Min totalsumma blev 1200 kr. med rabattkod. Det känns överkomligt för något som kostar 1700 - 2000 kr. i andra butiker.
     
  6. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Har nu fått mina Live Free NC+ och spenderat dagen med dem. Är överlag jättenöjd!

    Passform / design:
    De ser ut som ett par Galaxy Buds vilka fungerar strålande i mina öron. Min förväntning var då att Live Free NC+ skulle kännas lika bra.
    Och visst, de sitter fint och jag känner mig trygg i att leva normalt med dem i öronen. Silikonpluppen känns dock lite mjölig / friktionsfri men det är uppenbarligen inget som leder till att hörlurarna ramlar ur.
    De securas med en liten vinganordning - snarlik den på Galaxy Buds och den gör sitt jobb. Finns i två storlekar i förpackningen.

    Värt att notera är att dessa är något större och tyngre än Galaxy Buds och att de har en ganska skrikig logga på sig vilket jag gärna hade sluppit.

    Vad finns att säga om etuiet? Knappt nåt. Det påminner starkt om Galaxy Buds etui men är påtagligt mindre och därmed mer fickvänligt. Långt ifrån samma premiumkänsla som Pixel Buds etui dock.

    7 / 10.

    Funktioner:

    Jag värdesätter, som jag tryckt på i jättemånga trådar om diverse hörlurar redan, vissa funktioner - bland annat monoläge (använda en lur i taget), okomplicerade touchkontroller (viktigt: enkelklick för paus / play på vänster lur) och autopaus när lur/ar avlägsnas ur öronen.
    Live Free NC+ uppfyller detta, och erbjuder dessutom via JBL-appen equalizer, automatiskt avstängning efter X antal minuters idle och möjlighet att ändra lite på hur touchkontrollerna ska funka.
    Värt att notera här är att autopaus / autoupptagning vid avlägsnande / isättande känns väldigt pålitlig och och fungerar snabbt!

    Som "bonus" har hörlurarna aktiv brusreducering men denna är totalt värdelös. Nästan så att jag tror att den inte fungerar över huvudtaget och att den kommer aktiveras via en kommande mjukvaruuppdatering. Dock så hade jag ingen förväntning på bra ANC så jag lägger faktiskt ingen värdering i att den är värdelös.
    Ambient aware-läget gör det det ska dock.

    9 / 10.

    Ljudkvalitet:

    Jag kommer främst använda Live Free NC+ vid promenad och föredrar då att lyssna på podcast. Därför var ljudkvaliteten inget jag hade nån vidare förväntning på. Jag är dock positivt överraskad av hur starkt ljud de faktiskt pressar ur sig. Inte i klass med Huawei Freebuds Pro men absolut bättre än både Galaxy Buds och Google Pixel Buds (som tidigare var mina promenadlurar).
    De håller vind ute på ett härligt sätt, så inga obehagliga swooshljud.
    Ren och klar akustik, helt OK bas, klarar hög volym utan att börja låta skrälla.

    7 / 10.

    Batteri:
    Här finns inte så mycket att säga. JBL talar om 7 timmars batteritid med ANC avslagen (det finns ju ingen anledning att ha ANC på ändå så), det är väldigt bra. Snabbladdning, 10 minuters ladd ger 1 timmas batteritid. Etuiet i sig kan ge lurarna 2 hela laddningar. Etuiet har stöd för QI vilket funkar fint.
    Värt att notera är att du i förpackningen får med en USB-C i underbar orange färg.

    9 / 10.

    Övrigt:
    Även om jag inte testat detta på något sätt så känns det enormt fint att veta att de är IPX7-klassade, speciellt då med tanke på att jag kommer använda dem vid promenad / cykling. Regn, även så en rejäl skur, är alltså inget att oroa sig för.

    Prisvärdhet:
    För 1200 kronor (med rabattkod) har jag fått väldigt mycket hörlur som ger mig allt det jag önskat och lite till.
    Normalpriset 1500 kronor (direkt via JBL) hade också känts också som ett lyckat köp. Jag hade även känt mig relativt nöjd om jag hade köpt dem för 1700 kronor (som de kostar via de flesta återförsäljare).

    9 / 10.


    Vilka borde köpa?
    Folk som vill ha en pålitlig hörlur att använda vid fysisk aktivitet utan att vara rädda för att tappa lurarna eller svettas sönder dem, eller folk som bara vill ha en skön och välljudande produkt.
    Är du audiofil som sätter större värde vid perfekt ljudkvalitet och ANC finns det bättre produkter i samma prisklass (åter igen, Live Free NC+ låter BRA men körs över av Huawei Freebuds Pro flera gånger om - jag gillar dock inte att utöva fysisk aktivitet med Freebuds Pro då de inte känns lika säkra och saknar IP-klassifiering).
    Jag har också gjort ett kuddtest och de funkar att ligga i sängen med med även med hörluren mot kudden - men det finns skönare alternativ för detta ändamål t.ex. Galaxy Buds Live och även Google Pixel Buds.
     
    Last edited: 7 nov 2020
    bernard gillar detta.
  7. Fatfreddy

    Fatfreddy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjena,

    Jag fick mina igår och valde emellan dom och Sony och Jabra som är Black Friday rea på.

    Var mest för att jag gillar JBL ljudet men en chansning eftersom det fanns noll recensioner förutom ovan.

    Mina första intryck och jag jämför emot JBL reflect flow som jag även har:

    +

    Suveränt ljud och detaljer i hela registret

    Touch kontroller funkar mycket bra och är ett lyft jämfört med Flow där knapparna var så tröga så man tryckte in plugg i örat varje gång man skulle pausa.

    Uppkoppling/synk funkar snabbt och bra på båda lurar

    Bra EQ och inställningar i app om du vill ha specifik ljudbild

    Sitter skönt och lättare än Flow dock oklart hur dom skulle sitta vid jogg

    Talk through är smidigt och funkar bra

    -

    NC är obegripligt då jag inte märker någon effekt. Har provat att sätta pluggar i olika vinkel och olika volymer men kan inte påstå att jag märker någon skillnad. NC för mig är inte att musik överröstar omkringliggande ljud.