Diskussion: Jelly Bean 4.1.2 Spain

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Ruotria, 2 feb 2013.

  1. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Eftersom det inte finns en tråd där vi diskuterar de nya funktionerna för Jelly Bean 4.1.2 så tänkte jag att vi kunde köra det här.

    Installerade själv den spanska versionen idag och såg till att köra återställning + wipe cache både innan och efter installeringen.

    Sedan är det bara välja svenska, engelska eller vilket språk man använder.

    De nya funktioner jag märkt är:

    * Blockeringläge - Ni kanske känner igen att man kan blockera vissa personer från att nå en, nu kan man blockera en majoritet enkelt. Vad jag förstår så kan ställa in telefonen i blockeringsläge så att ingen kan nå dig medan du sover och du slipper stänga av/köra ljudlöst på telefonen. Under det läget då så kan du tillåta vissa personer som kan nå dig. Inställningen har en egen kategori och du kan ställa in vilka tider det ska gälla mm.

    * Låsa upp skärmen med rörelse - Tryck på skärmen och vänd telefonen uppåt

    * Smart Stay - Håller skärmen vaken medan du kollar på den

    * Snabbare Kamera - Kameran sluter på samma sätt som i s3:an och även om den inte är lika snabb så känns det som den går snabbare

    * Redigera/flytta appar i applistan - Förrutom nya gränssnittet och allt vad det innebär så har de även ändrat hur man flyttar runt apparna i applistan. Innan så kunde du hålla in en app för att sedan flytta till höger eller vänster mellan de olika "skärmsidorna". Nu kan man bara flytta åt vänster tills man kommer till den skärm som låg till höger från ursprungsskärmen.

    * Lite nya program så som: ChatOn, Allshare Play, Google video play samt någon till..

    * WiFi Direkt - Vad jag kunde se så finns den inte i inställningar längre utan ligger som en egen app med samma funktion.

    * Låsskärm - Egen rad för Låsskärm på inställningar. Du kan både ställa in hur du låser upp samt vad som ska synas medan skärmen är låst. Så som genvägar till kamera eller sms

    * Video - Den berömda videofunktionen som gör att du kan se på videoklippet medan du surfar på nätet, sms:ar, bläddrar i applistan. Har inte provar men kanske även funkar när man ringer till någon?

    * Notifikationsfältet - Ändra ljusstyrka, genväg till inställningar samt fler inställningar där du har WiFi, bluetooth etc...

    * Galleri - Kanske beror på vilka inställningar man har men jag tyckte den såg annorlunda ut när man öppna. Påminde om Gb versionen.

    * Spåra stulen telefon - Inställningen för att aktivera samsungs spårningssystem syns tydligare och den nämner även Samsung Dive sidan.

    * Inbyggd Webbläsare - Funktion där du enkelt kan surfa privat, vet inte om den fanns där innan men när du trycker för att se fler webbsidor så kan trycka längst upp till höger för att surfa privat.

    --Du kan inte längre stänga webbläsaren genom att stänga ned den sista webbläsarsidan. Du kommer bara till startsidan igen. Mer som att starta om hela webbläsaren.

    Tycker även om batteriet drar mer än innan uppdateringen men det kan ju även bero på att JB versionen är anpassad för spanien och att det då drar mer för att hitta nätet i Sverige och liknande.

    Har inte hunnit märka så mycket mer på denna korta tid, har heller inte använt alla funktioner och ej heller prövat Play Store.
    Men kanske kan fler som flashat in JB hjälpa till och fylla tråden med nya funktioner samt positiva/negativa inslag. Hur går era tankar, flyter det bättre/sämre?

    Hade själv tänkt vänta tills den svenska kom ut men när man hörde ryktet att det kanske dröjer till mars så orka man inte vänta längre...
     
    Last edited: 2 feb 2013
    Lennux gillar detta.
  2. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    På min Note II kan jag nu väcka den med hemknappen och den ta mig till appen som var "live" när den somnade. Innan 4.1.2 om jag tryckte på hemknappen för att väcka den så togs jag till hemskärmen. Skit störande!
     
  3. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Märkte en skillnad mellan den tidiga JB-leaken o den spanska. I webläsaren på leaken så kunde man zooma genom att dra fingret upp o ner längs vänsterkanten..o scrollen var längre in på skärmen. Det saknas tyvärr i den spanska.
    För övrigt märker jag inga större skillnader mellan leaken o spanska.
     
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Om man har mönsterlås på, kommer det fortfarande att visas genvägar? Eller fungerar inte den kombinationen?
     
  5. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Jag har provat på lite på min telefon och det verkar som jag kommer till den sida som var uppe innan den låstes, när jag trycker på hemknappen.

    Personligen tycker jag den vanliga scrollningssytemet när man drar uppifrån ned eller tvärtom är Märkbart segare. På ICS kunde jag "slänga" ned sidan eller upp och det gick snabbt. Nu verkar det mer som man får ta ett steg i taget :/
    Har dock inte provat leaken.

    Provade det nyss och genvägarna försvinner om man använder mönsterlås, kan man tro.

    MEN det finns det finns en kombination som heter säkert läge? och det är att det ser ut precis som när du låser upp genom att dra på skärmen. Men när du väl dragit så hamnar du till mönsterlåset. Men du kan alltså inte ha genvägar under själva mönstret.

    Så du har typ 2 lägen; ett mönsterlås utan genvägar och allt det, samt ett annat läge där du har. Men för att få det så måste du aktivt välja i den menyn som kommer upp efter att du väljer skärmlås.
     
  6. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Jag lägger upp screenshots på batteritiden under mina 24:a första timmar.

    Har även tagit det på de olika menyerna så man kan se ungefär vad som dragit vad. Men det känns som skärmen drar lite extra jämfört med ICS. Jag har väl använt den rätt sparsamt sen igår. 7-9 timmar har den ju varit i viloläge då jag sov, så det är väl typ batteriförbrukning på 15 timmar som har gått.

    Huvudbilden har ni här. Resten av bilderna länkar jag till som album då jag antar att det blir för mycket här?
    [​IMG]


    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Om jag jämför med ICS så hade den väl efter samma användning för mig, fortfarande haft ca 80% av batteriet tror jag.
     
  7. Uggi

    Uggi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Riktigt bra batteritid måste jag säga. Själv drar jag ur laddaren 6 på morgonen och har ca 20% kvar när jag kommer hem vid 17:00. Då har jag använt telefonen en timme under dagen ungefär.
    I övrigt så har min telefon funkat mycket bättre sen jag skaffade jb. Innan så låste den sig hela tiden och startade om sig. Nu har den inte gjort det en enda gång på en vecka.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  8. DanielW

    DanielW Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att kameran ska gå att starta genom att hålla ett finger på skärmen och sedan tilta telefonen till landskapsläge, fungerar det?
     
  9. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Precis samma batteri tid har jag på min har runt 20 procent kvar när jag kommer hem från jobbet och jag använder den ungefär en timme resten av tiden ligger den i fickan.. Kan inte påstå att den funkar bättre med jb
    då mobilen för 1 dag sedan börja låsa sig helt plötsligt och vart obrukbar i 1-2 minuters tid.. Men det löste sig när jag flasha om med odin igen
     
  10. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Konstigt nog så var det samma för mig på ics. Detta bara under senaste tiden och jag misstänker damm eller något i laddarkontakten. Telefonen brukade frysa och man var tvungen att starta om. Men sen jag lade in JB så har jag inte haft några problem.
    Kan tilläggas att den för närvarande har ca 92% kvar efter 10h "körtid"
    Varje laddning verkar förbättra lite.

    Jag gick in och ställde om telefonen och det funkade. Men bara från låsskärmen och har du någon form av säkerhet så måste du lösa det innan du kommer till kamera läget. Samtidigt så kan du ju lägga genväg till kameran på låsskärmen vilket gör denna funktion överflödig. Men man säger ju inte nej till roliga finesser ;)