ROM: JellyBean till din GT-i9210

Diskussion i 'Galaxy S2 LTE' startad av Melwimans, 16 okt 2012.

  1. sredna76

    sredna76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En rotad telefon med fel mjukvara är ju dumt att skicka in....Flasha tillbaka till original först.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  2. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hejsan! Med mitt första inlägg här på swedroid så vill jag uppmärksamma er som använder CMW för att installera romen. Jag har först tänkt att ge lite bakgrunds fakta om egen erfarenhet av installation av romen. Jag rootade min telefon redan vid gingerbread 2.3.6 och om jag inte minns rätt så var det just den versionen som användes i detta forum för att roota våran LTE. Vad jag kommer ihåg så var det en äldre version av CWM recovery som jag flashade, kanske 2.0.0.0 - 3.0.0.0. Och jag lyckades roota och behålla min knappar utan problem! Körde med det ett tag och så en vacker dag så äntligen kom 4.1.2 romen och 4.0.4 stock versionen

    Jag bestämde mig för att direkt sätta igång och läsa på för att sedan "roma" min lur! Jag fick precis som er andra här en bootloop och efter 30 minuters väntan så drog jag ur batteriet och förstod inte riktigt vad jag hade gjort fel. Hade gjort allting direkt efter vad instruktionerna sade. Jag kom ingen vart men jag bestämde mig för att komma tillbaka till stockromen genom att köra den manuellt via odin. Jag var alldeles för snabb med detta och märkte inte att re-partiton var ikryssad så min lur blev svart och den gick inte efter det att starta alls.(tror att det kan vara det som andra här på forumet som har råkat gjort samma sak.)

    Jag skickade in den på service och sa att jag misslyckades med den nya 4.0.4 uppdateringen och fick moderkortet på telefonen utbytt. Jag var verkligen inte nöjd med 4.0.4 romen när det fanns en jellybean rom ute. Jag bestämde mig redan dagen efter jag fick tillbaka luren att uppdatera till 4.1.2 CM10 och jag prövade med att flasha med matte2k12s CMW recovery version 5.8.1.3 jag la över alla filer på mitt interna minne i telefonen efter jag flashat CMW med odin. Jag bootar upp i recovery denna gång i touch versionen för att se om jag har lyckats och det hade jag. Jag rebootar min telefon och upptäcker att mina knappar är borta så jag kör *#*#2663#*#* Och uppdaterar knapparna och bootar om.

    Det fungerade inte så jag kör samma igen bara att denna gång bootar jag upp i recovery. När jag kommer fram till recoveryn så fungerar inte touchen där så jag bootar upp telefonen som vanligt och tror att all touch har försvunnit helt. Men när jag bootar upp så fungerar touchen och mina soft keys! Gör en till backup med mina fungerande knappar och försöker att roma CM10. Mina knappar försvann i CM10 och irriterad blev jag... Jag drar in min backup igen och får tillbaka knapparna men denna gång flashar jag in TWRP recovery och drar en ny backup och rommar och allt fungerar som det ska. (jag har dock inte testat 4G då jag inte har ett sådant abonemang och använder det inte ironiskt nog.)

    Jag skulle kasta CMW åt fanders, och om jag vore er och köra med TWRP som i alla fall kan hålla knapparna på plats.

    Hur jag lyckades utan några problem.

    kopiera Gapps och CM9/cm10 till telefonen interna minne
    flasha TWRP Recovery via Odin som PDA
    boota till Recovery (hem knappen + volume up och ner
    wipa både data och cache (factory reseta)
    Installera CM9/CM10 Zip
    Installera Gapps för ICS/jellyBean
    wipa både data och cache/factory reseta igen (mycket viktigt)

    Är ledsen för min biografi men jag hoppas att den kan hjälpa er att inte göra samma misstag som jag gjorde. Jag hoppas att ni som inte lyckats vågar testa med denna metod och kanske får tillbaka era knappar genom att göra som jag gjorde!

    I Romen ligger SD-kortet under: mnt/external_sd
    Kan vara bra att känna till att interna minnet ligger i mnt eller mnt/sdcard för att hitta Romen och Gapps!

    Keep Romin!
     
    Last edited: 15 dec 2012
    Tetsujin gillar detta.
  3. matte2k12

    matte2k12 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    TILLÄGG

    Det var ju inte min CWM Recovery utan den jag hittade som fungerade och *# och det man ringer har jag bara fått att fungera i originalFW fast nu har jag klantat mig med odin så min 9210 är brickad totalt så det blev en note II LTe istället
     
  4. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER


    Reboot efter det? Försvinner inte romen om man rensar allt? :ehm:
     
  5. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @matte2k12 Ursäkta min formulering jo jag menade ju såklart den cmw versionen som du använde för att roma/roota! Tråkigt att höra om bricken! Men Note 2:an verkar inte så tråkig ändå!

    @opazo Nej, när du gör en wipe och factory reset så tas inget bort förutom gamla inställningar och liknande. Du får den "fabriksåterställd" Alltså så som den var när du köpte telefonen. "komma igång" "ansluta ett google konto" Hmm rätta mig om jag har fel.
     
  6. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Hehe!

    Fan vad gött!! Äntligen 4.1.2!

    Felet måste ha berott på att jag inte körde en wipe efter att jag flashade ROMen. Trodde det skulle ta bort allt...

    Men nu har jag det i alla fall efter många om och men!!

    Hoppas att man slipper omstarter nu!

    Tack för hjälpen!

    Skickat från min GT-I9210T via Tapatalk 2
     
  7. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kör standard kernel och har absolut inga omstarts problem. Det som är ett minus är batteri tiden och att den är lite buggig med vissa appar och liknande, men annars är jag väldigt nöjd med ROMen! :)
     
  8. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jao... Batteriet är på 56% nu sen imorse. Det känns som att det var bättre innan bytet av romen. Ska kolla igenom loggen och kanske installera juicedefender igen.

    Är det möjligt att Flasha kernel i efterhand för att se om det hjälper?

    Skickat från min GT-I9210T via Tapatalk 2
     
  9. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag vet faktiskt inte om det går att göra i efterhand. Jag är inte så insatt i dreamkernel, då jag inte har haft någon användning av det men jag ska läsa på lite och kolla i xda forumet om ROMen och se om det går att lösa! :)
     
  10. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Tack!

    Hörde att det var någon här som körde med dreamkernel och hade inte haft en omstart på 2 veckor. Därför jag undrade.

    Jag är så nöjd att jag äntligen lyckades Flasha senaste CM10.

    Ics har aldrig varit ett alternativ för mig :-)

    Skickat från min GT-I9210T via Tapatalk 2
     
  11. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej jag vill inte heller ha ics. Jag har vant mig så mycket vid den här ROMen! :)
    Jag är osäker på om jag ska flasha dreamkernel men jag vet inte om jag ska nöja mig med batteritiden eller om jag ska underklocka telefonen. Jag är nog inte säker på om ni två syftar på samma sak. Utan som tidigare skribent skrev random reboots. jag har haft det någon gång då någon app fröstill och så restartade telefonen men jag sänkte energi förbrukningen och har nu inte märkt av någon reboot. Men jag är väldigt förvånad om han har haft sin telefon igång i 2 veckor i streck och har använt den. alltså att ringa,smsa,spela,lyssna på musik med!
     
  12. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Använder luren i jobbet ganska mycket och efter många samtal och sms så fryser den och startar om sig. Har jag fått erfara även med senaste CM10.

    Btw.. SwiftKey flow beta hänger sig väldigt ofta också. Fungerar galant på min N7a men inte på min lur med CM10.

    Skickat från min GT-I9210T via Tapatalk 2
     
  13. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har faktiskt inte varit med om att min har fryst eller ens laggat vid samtal eller sms. Pröva med att ändra max cpun till 1458mhz eller under den som är över 1500mhz.

    Min batteritid är bättre men jag ska kika imorgon för att se hur mycket bättre den verkligen är! Ot jag vet inte varför din swiftkey inte fungerar som den ska dock. Pröva att under klocka och se om det hjälper. Men var försiktigt när du klockar :)
     
  14. M3ta

    M3ta Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Telefon batteriet

    Jag har ingen statistik angående detta men jag kör med juicedefender. För jag har märkt att det är en bugg så det inte går att underklocka telefonen överhuvudtaget. Batteriet håller i ungefär en arbetsdag för mig. När jag kommer hem så måste jag ladda den. Men nu ringer jag inte så mycket så jag vet inte hur dem delen ser ut.
     
  15. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag vet bara att CM10 från den 10e oktober drar betydligt mer batteri än den från 26e september.

    Skickat från min GT-I9210T via Tapatalk 2
     
  16. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Ny version från den 13e februari.

    Någon som testat?
     
  17. Tetsujin

    Tetsujin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade att dra in cm10.1 för Skyrocket, och det fungerade fint. Dock så får man klara sig utan knapparna då DreamKernel inte finns för 10.1 (för vår modell) än vad jag vet. 10.1 var jävligt läckert, så hoppas på ny DK snart.
     
  18. Tetsujin

    Tetsujin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Finns också 10.1 för i9210t här, om man nu vill testa det.
     
  19. Heltfri

    Heltfri Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    :( brickat min lur. klantigt värre. men så blir det när man inte är uppmärksam på vad man gör.
     
  20. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Vad gjorde du då?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2