Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 377
    Mottagna gillanden:
    5 172
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Har också funderingar kring att binda men lutar nog åt att jag ligger kvar med rörligt och får ta de toppar som eventuellt kan uppstå under ett par månader i vinter. Gaslagren och vattenmagasinen är välfyllda.
     
    AxxT gillar detta.
  2. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Var kan man få under 120öre? Hittar bara 160öre på elskling zon 4
     
  3. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 672
    Mottagna gillanden:
    4 309

    MINA ENHETER

    Med rörligt.
     
  4. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    222
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Zon3. Där har vi 120öre att välja på.
    Ursäkta, borde skrivit det.
     
    bernard och Hazzze gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mälarenergi senaste prisprognos för deras förvaltade elfond:
    upload_2023-9-6_17-17-19.png
     
    Folketskebab gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 866
    Mottagna gillanden:
    2 325
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Blir fortsatt rörligt här också, förra året visade sig vara året man skulle haft rörligt.
     
    AxxT gillar detta.
  7. Johnnyponken87

    Johnnyponken87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    japp, elfonden visade sig vara ett riktigt bottennapp. Är glad att jag klev ur i tid och gick över till rörligt
     
    nuco gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 301
    Mottagna gillanden:
    7 077
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu har vi haft negativt elpris i SE3 två dagar i rad. Det har aldrig hänt tidigare.

    upload_2023-10-12_11-6-35.png
     
    msandstedt gillar detta.
  9. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    222
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Stämmer bra det, som tur kunde jag med dåvarande operatör byta till rörligt från elfond.
    Var inge problem alls, och bytte skedde dagen efter.
    Så själva bolaget kan jag inte säger något ont om.
    Detta året blir det rörligt hela vägen..byter nog till fast OM priset sjunker till under 50 öre.

    Så jag hade billigare när det var som dyrast, sedan ngn gång i Januari bytte jag. ;)
     
  10. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    880
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Går och dividerar kring fastpris eller ej i 6 månader mest för att känna sig lite lugn inför första vintern i en gammal villa och för att få lite bättre koll vad det kostar när det är midvinter. Har en elna från Eon som jag slaviskt brukar följa mest för att det är lite kul :) Billigaste på elskling ligger på 107 öre (mälarenergi) och eon som jag har ligger på 120 öre kanske går att få ner det så man slipper att böka med olika fakturor.
     
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 322
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Stackars de stollar som investerat i vindkraftverk. När det inte blåser ger de inte någon avkastning. När det äntligen blåser gynnsamma vindar tvingas de betala för att bli av med elen som genereras. De pengar som plöjts ned i att bygga vindkraftverk är nog borta med vinden...

    Tyvärr räknar jag mig själv till dessa stollar. För drygt 10 år sedan investerade jag ca 140 kkr i andelar i ett vindkraftverk för att få köpa en viss mängd el till ett garanterat billigt elpris på 23 öre per kwh + nätavgifter och skatter. Efter att reaktorerna lagts ned och verkligheten kommit ikapp har de varit tvungna att höja priset för andelsel eftersom de måste köpa in dyr el när det inte blåser. Genom åren har det hänt några månader att priset som man betalar för sin andelsel är högre än priset för komplementel som köps till rörligt månadspris.

    m v h Henrik
     
  12. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    880
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Nu när graderna kryper neråt här och första vintern som husägare (100 år gammal kåk på 100+44 m2) sitter jag kalkylerar på vår elförbrukning som jag ser i realtid i eons elna app. har bergvärme och noll koll på hur värmepumpen (diplomat 100, på typ autoläge) fungerar om man ska våga sig knappa runt där ifall det finns någon hemlig ”billig vintervärme” inställning som jag har missat. Googlar man på det är det mycket snack om värmekurvor hit och dit.

    Testade att höja en grad på värmepumpen under ett par dygn och förbrukningen ökade markant per dygn men samtidigt sjönk temperaturen ute så det kan vara lite missvisande. Sambon är konstant frusen och vill höja värmen ytterligare men utifrån min kalkyl så gick förbrukningen från drygt 50 till 100-110 kwh per dygn på en ynka grad varmare men samtidigt blev det några grader kallare ute. Och den graden varmare gjorde inte någon större skillnad för en frusen sambo. Jag räknade lite snabbt på det hela, vid tillfället var spotpriset 1,99 kwh och på 3300 kwh blir det en rätt saftig faktura och då är ju elpriset inte i närheten vad det var förra vintern. Kör rörligt och förstår att kwhpriset fastställs i efterhand så 1,99 är förhoppningsvis överdrivet för S3.

    men nu till frågan från villanooben. Vad är en rimlig inomhustemperatur som fortfarande är normal även om det blir tofflor och tjocktröja. Funderar på att dra ner till 18 på värmepumpen och se om det faktiskt sparar några kwh. Samtidigt ska det ju då ge något om man ska gå omkring och frysa. Vi överlever ekonomiskt utan problem men trist att pumpa in pengar i ett svart hål, och förr eller senare lär vi nog ha samma elpriser som förra året och då behöver man kunna hantera det.
     
    cobben gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 498
    Mottagna gillanden:
    3 372

    MINA ENHETER

    20 grader är väl en rimlig inomhus temperatur
     
  14. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 509
    Mottagna gillanden:
    1 183
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Föreslår punkt insatser för sambons välbefinnande.

    Typ infravärme eller annan liten direkt verkande värmekälla just där sambon ofta befinner sig, som hon kan själv koppla in vid behov.

    Jag har t.ex. också ett gammalt hus där jag har valt att inte ha någon värme på konstant i köket, utan har där en pelare fläkt som jag kopplar på bara när jag är i köket.

    Den får upp temperaturen på en acceptabel nivå för köksjobb inom en halvtimme.

    Nu år jag van vid liv på landet utan bekvämligheter, första dottern föddes när vi bodde i ett gammalt torp utan el eller vatten inne.

    Så man får titta på individuella lösningar, utan att dra på max värme i hels huset, menar jag.
     
    Last edited: 30 nov 2023
    Yoko666 gillar detta.
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 091
    Mottagna gillanden:
    2 014
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det finns några saker att ta hänsyn till, utöver sambons välbefinnande

    Ett dygn är för lite för att säkerställa data för jämförelse. Det dygnet du höjer temperaturen måste värmesystemet jobba upp till en ny högre nivå, och när den nya nivån är nådd så kommer värmesystemet kunna "balansera" igen. Förvisso med en högre effektåtgång än innan höjningen.
    Exakt samma sak vi en sänkning av nuvarande temperatur. Men då tar värmesystemet lite semester och på kort sikt ser det ut som att elåtgången minskade drastiskt "bara för en grad"

    Och allt detta måste såklart kontrolleras mot utetemperatur och vind. Mycket blåst "drar" lätt ur husets värme och påverkar mer än de flesta tror. Speciellt i mindre perfekt isolerade hus
     
    Yoko666 gillar detta.
  16. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    665
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vi kör på 20-21grader inne.

    Om ni rör er mest i tex vardagsrummet så kanske en effektiv LL pump hade varit en fin investering då. Räcker ju med en 10Amps pump med då max in effekt på 2.3kwh. en riktigt effektiv pump får du ju då ut 5-6ggr det du stoppar in i den. Minskar dock med hur kallt det är ute.

    Tex; Panasonic HZ25XKE luftvärmepump - Zave Värmepumpshopen

    Blir dyrare i inköp men billigare i längden om det rör sig om någon speciell yta som ni ofta rör er på än att köra direktverkande el. Samt att lägger bergvärmepumpen av så har du ngt som kan värme upp huset en aning.
    Annars är det tilläggsisolering, nya fönster etc etc om inte det är gjort.
     
    Yoko666 och Buzz gillar detta.
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 743
    Mottagna gillanden:
    2 081

    MINA ENHETER

    Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperatur inomhus FoHMFS 2014:17 har lite råd om innetemperatur. Det nämns inte där men jag tror det är etablerat att kvinnor i allmänhet behöver lite högre temperatur än män. Men sedan beror det väldigt mycket på beteende också, sitter man still eller springer runt hela tiden påverkar förstås.
    Förutom den rena temperaturen så ska man nog titta på om det förekommer luftdrag och kallras.
     
    Yoko666 gillar detta.
  18. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    422
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Är man ung och fullt frisk klarar man 18° bra så länge man rör sig har kläder och filtar i soffan, men det är inte många som gillar det. När kroppen blir kall drar blodkärlen ihop sig. Så finns det underliggande eller ålders problem bör man ligga på minst 20°. Som någon skrev låt systemet stiga till önskad temperatur och gör mätningar under längre tid.
     
    Yoko666 gillar detta.
  19. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    880
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tusen Tack för alla tips. Höjde tempen under 4 dagar och sista dagen var förbrukningen som högst men som ni skriver så kanske vi får testa under en längre tid än så och samtidigt sjönk ju utomhus tempen ganska rejäl så blev säkert inte lättare för systemet.

    Har lite golvvärme på lägsta nivån på toan mest för att någon sa att det kan bli fuktskador och rör kan frysa om den är helt avstängd vet inte hur mycket sanning det ligger i det. Men ser inte att golvvärmen drar något märkbart i Elna appen om togglar den.

    Är lite sugen på en luftvärmepump tror det skulle vara en bra lösning för våran kåk som komplement. Syrran installerade precis en och deras kåk som alltid varit iskall är för första gången rätt varm :)

    Fönster är gamla och har bra självdrag men tycker inte att man känner att det drar överdrivet mycket. Vet inte hur vindens isolering är om det är något att titta på då vissa menar att det är bättre rent ekonomiskt mot fönsterbyte. Tycker dock att golvet drar lite där man har tagit fram gammalt trägolv, typ undergolv, och det är väl inte superbra gjort rejäla glipor och saknad "nåtning" tycker det är charmigt och misstänker att jag aldrig får igenom att lägga nytt golv för att minska drag.

    En vedspis har diskuterats men vet inte hur skicket är på murstocken så det får vi kolla upp. Tack för alla svar!
     
    Buzz gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 939
    Mottagna gillanden:
    45 008
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    AxxT gillar detta.