Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Discussion in 'Bygg, renovering samt hus & hem' started by mange76, Jul 11, 2022.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Att vi lägger ner full fungerande kärnkraftverk är också en bidragande orsak.

henca, MultiMan, katho and 2 others like this.
  2. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja så är det säkert.

3. Kaleid

Kaleid Kid Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 15 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 15 Ultra
    Gamla verk som kräver underhåll och modernisering av ekonomin närmare marknaden gör faktiskt kärnkraft rätt rejält dyrt.

Det är ett universellt problem

Allvarliga lönsamhetsproblem för amerikanska reaktorer
    Av USA:s 99 reaktorer har runt hälften lönsamhetsproblem. Stängning diskuteras för 23 reaktorer. Sex reaktorer har stängt de senaste åren. USA riskerar att förlora en betydande del av sin rena elproduktion. Men politiken börjar sent om sider reagera.
    ...
    Ansträngd ekonomi på de avreglerade marknaderna

Ungefär hälften av de amerikanska reaktorerna finns på reglerade elmarknader där delstatsmyndigheter bestämmer vilket elpris som ska gälla. De här reaktorerna klarar sig förhållandevis bra. Men, resten finns på olika avreglerade marknader som liknar den nordiska elmarknaden. Priset på el bestäms där på en handelsplats. På de avreglerade marknaderna har kärnkraften rejäla problem.
    ...
    Bloomberg bedömer att 55 procent av kärnkraftsflottan i USA nu drivs med förlust. Forskare vid MIT säger att det kan röra sig om två tredjedelar av flottan.
    Allvarliga lönsamhetsproblem för amerikanska reaktorer
    __

Nuclear power is losing ground to renewables in terms of both cost and capacity as its reactors are increasingly seen as less economical and slower to reverse carbon emissions, an industry report said. In mid-2019, new wind and solar generators competed efficiently against even existing nuclear power plants in cost terms, and grew generating capacity faster than any other power type, the annual World Nuclear Industry Status Report (WNISR) showed. "Stabilizing the climate is urgent, nuclear power is slow," said Mycle Schneider, lead author of the report. "It meets no technical or operational need that low-carbon competitors cannot meet better, cheaper and faster."

The report estimates that since 2009 the average construction time for reactors worldwide was just under 10 years, well above the estimate given by industry body the World Nuclear Association (WNA) of between 5 and 8.5 years. The extra time that nuclear plants take to build has major implications for climate goals, as existing fossil-fueled plants continue to emit CO2 while awaiting substitution. "To protect the climate, we must abate the most carbon at the least cost and in the least time," Schneider said. The WNA said in an emailed statement that studies have shown that nuclear energy has a proven track record in providing new generation faster than other low-carbon options, and added that in many countries nuclear generation provides on average more low-carbon power per year than solar or wind. It said that reactor construction times can be as short as four years when several reactors are built in sequence.
    According to the report, the cost of generating solar power ranges from $36 to $44 per MWh, while onshore wind power comes in at $29-$56 per MWh. Nuclear energy costs between $112 and $189.

"Over the past decade, the WNISR estimates levelized costs -- which compare the total lifetime cost of building and running a plant to lifetime output -- for utility-scale solar have dropped by 88% and for wind by 69%," reports Reuters. "For nuclear, they have increased by 23%, it said."
    [Reuters, Nuclear Energy Too Slow, Too Expensive To Save Climate, Says Report]
    Nuclear energy too slow, too expensive to save climate: report
    __
    Vissa inom S vill satsa över 100 miljarder på nya verk, och M har talat om en siffra kring 400 miljarder. Det gör knappast systemet billigt.

Avarell_Dalton and mange76 like this.
  4. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Lönsamhet eller ej... Staten behöver ge subventioner inte straff skatter och skatta ihjäl kärnkraftverk som gjordes i Sverige... Nu sitter vi här på pottkanten som följd.
    Vi behöver mer planerbar el.

Det pratas mycket om hur billig vindkraft är, men politikerna för alla bakom ljuset, de inkluderar endast kostanden för att själva vindkraftverken de inkluderar inte nätanslutning och kabel dragning som kostar enorma summor. Många gånger behövs de byggas helt nya vägar för att ens kunna frakta dessa på vägarna.

Men ja... SMR och micronät lär väl bli framtiden som det ser ut.. När vi fått fart på SMR och ändrat lagstiftningen som innebär att man kan bygga dessa vart man vill så kommer de bli döden för vindkraft. Och micronät tror jag är en stor lösning på problemet. Gör också elnätet mindre såbart man skulle inte lika lätt med tex med cyber attacker eller terrorism kunna slå ut elnätet på nationell nivå.

https://www.nyteknik.se/opinion/mikronat-behovs-for-framtidens-elnat-7007660

henca likes this.
  5. Kaleid

Kaleid Kid Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 15 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 15 Ultra
    Är den alltså sönderskattad i en mer avreglerad marknad? Does not compute.

Är det förresten politiker som står bakom rapporten som reuters skriver om?

6. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nej, det är försenat. Synd att man missar hela sommarens produktion men det är lugnt, har 2 år kvar på avtal med fast pris 55 öre/kWh

bernard and mange76 like this.
  7. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Ja du har i princip gratis el. Måtte detta vända snart.

Har det sagt ngt från staten, ska de fortsätta med subventioner på elen som vi haft under våren?

8. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns inget sådant annonserat i alla fall. Jag antar att det kan komma att bli aktuellt igen om läget inte förändras, med än dyrare priser i vinter, så man kan ju hålla lite koll på energimyndighetens utskick.

mange76 likes this.
  9. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510

ligger mellan 950-1100 kWh / år :D
    har dock valt att behålla rörligt då mitt gamla avtal
    gick ut i samma veva som alla priser steg.

10. Avarell_Dalton

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Mm, det är lite så att man får tänka sig för innan man berättar vad man betalar, många är inte i närheten av mitt avtal

11. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ett alternativ (till orimliga elpriser eller att göra dyra på lång sikt kanske tveksam investeringar) är att flytta till någonstans där det är billigare med uppvämning och el.

T.ex. flytta till någon släkting som har råd att betala. :P

Tyskarna ska tydligen ordna värmestugor åt folk som inte har råd att värma sina bostäder.

Här i Lettland ska staten gå in och subventionera el, gas och uppvärmning för alla (inkl. företag!) med 50% av prisökningarna har de sagt. Exakt hur det ska beräknas och fungera praktiskt är inte klart än vad jag vet.

Redan i höstas gick de in med elsubventioner, min fru betalar inte mer nu (lägenhet) än för något är sedan.

Fjärrvärme i Ventspils går på skogsråvara och har inte ökat alls - än. Från i höst är det osäkert, även skogsråvara lär ha gått upp i pris.
    Sedan har inte alla lettiska städer varit lika förutseende, en del kör helt på gas och ligger väldigt illa till.

12. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det finns ett EU projekt (?) kring detta, har inte hunnit kolla upp än.

Ja, lösningen är att fimpa det svenska elnätet helt på riksnivå och bygga lokalt.

Community-led initiatives play an important part in the transition towards a 100% renewable and just energy future. Success stories of community energy projects can be found all over Europe. At REScoop.eu we want to highlight these stories to further accelerate the movement towards a cleaner and democratic system.

Oceanic likes this.
  13. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Jag gillar inte läget. Flyttade i December, precis när det gick upp och inte ens elbolagen trodde på detta.
    Han jag pratade med på Skelefteå Kraft som jag hade då, trodde det skulle vara högt tills kanske Maj innan det skulle gå ner. De trodde aldrig vi skulle nå det jag hade (tecknade 46 öre inkl allt Maj 2021 på 3 år) men kanske ner mot 65-70 öre.

Inte kul nu när man har rörligt eftersom det var så dyrt i vintras... Skulle ha tecknat då helt klart på 105 öre när en hade chansen.
    I dag snittar jag på räkningen runt 145-180 öre beroende på månad (Stockholm).
    Jag klarar det men är ju inte kul att betala 4ggr mer för samma el varje månad :(

14. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    det blir ännu värre i vinter när kyla kommer, nu är det åtminstone varmt ute men ändå sjuka elpriser, tänk då när det blir minusgrader i landet...

henca and Oceanic like this.
  15. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    2020 tecknade jag 12 månaders avtal med Stockholms elbolag. Helt sjukt hur det ser ut nu :(

E749B71C-7098-46E9-91F6-79814709EB1B.jpeg

16. Avarell_Dalton

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    skapliga priser idag och imorgon för er med rörligt pris

2022-07-15 (2).png

Skinksallad and bernard like this.
  17. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Är helt kass på detta med timpriser etc. Men om det är så billigt nu borde inte månadspriserna på rörligt gå ner då?

18. Tomaro

Tomaro Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Elpriset är som boräntor. De som är över längre tid är baserade på en prognos på vad elpriset kommer vara på sikt, precis som längre boräntor är en prognos på kommande ränteläge.

Att det kommer dagar som dessa, med mycket vind, med låga priser, finns med i deras prognos. Dvs någon sänkning av månadspriset kommer inte ske.

Kristy likes this.
  19. Avarell_Dalton

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Följ spotpriserna så får du se att detta är engångshändelser, precis som topparna är mer sällsynta än de som skrivs om i media. Det är höga priser nu sen årsskiftet det är det absolut.
    Oavsett vilken leverantör du har kan Mälarenergis Historiska Elpriser , exempelvis kan man enkelt se att bundet elpris i 3 år i augusti 2021 var 61.13 öre/kWh och idag 204.17 öre. sidan jag print screenade Spotpriser på el för området SE3 - Stockholm | Elbruk.se är också väldigt tydlig
    Jag kollar dem varje dag, hade jag haft rörligt hade jag inte gjort det tror jag :cry:

Som kuriosa kan man nämna att det faktiskt varit minuspriser på el vid något tillfälle

Kristy likes this.
  20. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Tack för era inputs. Frågan är ju då hur man ska tänka nu när man är avtalslös? Sjukt att binda 3 år för en femdubbling av priset sedan 2021.