Journal / logg app

Diskussion i 'Applikationer' startad av markus39, 8 jul 2020.

  1. markus39

    markus39 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2014
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag vill ha en app som visar vilken tid en platta stängdes av.
    Appen ska vara gratis.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det loggas nog redan i systemloggen så det du behöver för att underlätta läsning är en Android logcat visare där du kan filtrera avstängningsevent. Ett problem med detta är förstås att user-mode appar inte har åtkomst till logcat filerna utan root. Så har du inte rootat plattan så kanske det är lättare att lösa med Tasker, t.ex göra en automation som skickar mail. Problemet med avstängning blir väl att Tasker ksnske inte hinner utföra uppgiften när plattan väl stängs av.
     
  3. markus39

    markus39 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2014
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Då är det fortfarande lättare att skriva ner de på papper.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Mitt tips:

    Jag använder IFTTT för att automatiskt logga när min telefon och dator kopplar upp sig mot mitt hemma-wifi, och likaså när de kopplar ifrån mitt wifi. Allting loggas i några Google Spreadsheet-dokument i mitt Google-konto. Väldigt enkel lösning, och väldigt behändigt. Detta är möjligt då jag använder OnHub/Google Wifi som router, och då de har integrerat stöd för IFTTT.

    Log every time you disconnect to OnHub in a Google Spreadsheet
    (Bör funka för alla Google Wifi-enheter, trots att det står OnHub i titeln).

    Så frågan är, vilken router har du hemma?
    Om inte Google Wifi/OnHub, så skulle du kunna undersöka ifall IFTTT även har stöd för andra routermodeller. Vet ej.

    Behövs ingen app på platta/telefon, räcker att ge IFTTT åtkomst till routern och ditt Google-konto, så sköts allt i bakgrunden.

    För att förtydliga:
    Varje gång plattan stängs av, så kommer den också kopplas bort från wifi, och därav loggas. Eftersom du använder en platta främst i hemmet (antar jag) så skulle det funka för ditt användningsområde, men inte om du använder plattan på annat ställe än ditt hem.
    Datum och klockslag då plattan stängs av, och därmed kopplar ner från wifi, kommer synas i en lång lista.
     
  5. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Antingen IFTTT som redan nämnts eller Integromat. Loggar till ex i ett Google sheet.

    Båda är gratis i grunden, integromat kostar om man behöver fler transaktioner och mängd data, men tror för enkel loggning borde det räcka fint med gratis versionen.