Hej! Köpte en julby men den drivs bara med batteri, 3st AA. Hur kan man göra om den till nät(el) drift? Affärer brukar göra detta så så svårt kan det inte vara. Snöglob LED | Spelar julmusik | EKVIP | Jula
För länge sedan (20+ år) så fanns det nätadaptrar där du kunde ställa in önskade värden via vridpotentiometrar, vet inte om det konceptet finns kvar?
3xAA batterier är lika med 4,5V. Det borde inte vara några problem att driva Julbyn med valfri USB-laddare som lämnar 5V. Problemet blir att få till det rent mekaniskat med kablar och anslutningar samt att hålla reda på polariteten så man inte bränner ev. elektronik i Julbyn. Tyvärr är det väl ont om färdiga lösningar för att koppla in fast spänning istället för batterier. Är man lite "elektronik-savvy" så är det som sagt inga större problem att fixa själv. Men man bör ju veta vad man gör så man inte orsakar några kortisar eller vänder polariteten fel.
Vill man inte bygga nåt med en överbliven USB-laddare så kan man använda ett spänningsaggregat typ detta som man ställer in på 4,5V: Luxorparts Ställbar nätadapter 3-12 V (DC) 3,6 W - Ställbar utspänning Och sedan fixa till en kabel med hjälp av en sådan här kontakt: Terminalblock med DC-hona 5,5x2,1 mm - DC-kontakter Andra änden på kabeln ansluter man sedan på något lämpligt sätt till batterianslutningarna. Observera att det gäller att få polariteten rätt så man inte bränner upp något.
Det enklaste alternativet för att ansluta till batteranslutningarna skulle kunna vara att köpa dessa testkablar: Mätsladdar 60 V 10-pack - Mätsladdar Ta sedan två av kablarna och klipp av krokodilkontakterna i ena änden. Skruva sedan in den avklippta änden i kontakten jag listade i förra inlägget. Enklare kan det nog inte bli men fortfarande gäller att hålla reda på polariteten och det är inte säkert att det går att ansluta en krokodilklämma på batterianslutningarna beroende på hur det ser ut. Ena batterianslutningen brukar vara en fjäder så där är det inga problem. Den andra brukar vara en liten "knopp" där kan det bli svårare. Men har man tur finns där något lödöra eller liknande som man kan fästa krokodilklämman på.
Du kanske skulle tänka den lite smidigare tanken att börja använda uppladdningsbara batterier i ditt hem
Det finns också sådana här lösningar om man vill ha något mer "plug 'n play"/inte känner sig bekväm med att löda och skarva: Amazon.se
Ja, den var smidig! Jag har faktiskt aldrig sett något liknande men den verkar perfekt för ändamålet.
Tack för bra tips, men jag köper gärna ett sånt där batteri med sladd. Kör med bara laddbara batterier men då går julby 24-7 vill koppla den till hue uttaget så den går på vid solnedgången och stängs av automatiskt vid 02
Köpte den, 3st på en gång så jag kan köpa fler julbyar: Batterieliminator Star Trading 3xAAA 3utg hos Byggshop.se