Just gått från iPhone till SGS, inte helt nöjd

Diskussion i 'Galaxy S' startad av fandroid, 25 aug 2010.

1. fandroid

fandroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har här om dagen köpt en SGS och har tänkt provköra denna i en eller ett par veckor. Är jag inte helt nöjd så kommer jag sälja den igen och köpa en iPhone 4. Den telefon jag hade innan SGS var en iPhone 3GS.

Detta är mina synpunkter hittills. Allt står i relation till iPhone. En del ris kan bero på att jag ännu inte hittat lösningarna. I sådana fall får ni gärna hjälpa mig:

Plus:
    - Stor skärm med bra färger. Fint för film.
    - Lätt
    - Kan spela film i många olika format
    - Widgets
    - GPS:en är extremt exakt (1-2 m fel max hittills). Överraskande då GPS:en annars fått en del klagomål.
    - Gott om inställningar
    - Android-logon är rätt trevlig :P

Minus:
    - Telefonen är något för stor för att vara optimal med enhandsfattning, framförallt när man skriver
    - Att pixeltätheten är betydligt lägre än på iPhone 4 märks när man läser liten text då iPhone är överlägsen i skärpa
    - Segar till och från ned sig. T ex när man skrollar eller hoppar mellan program
    - Dålig batteritid
    - Dåligt utbud på appar i Market jämfört med Appstore, framförallt vad gäller spel är utbudet mycket sämre. Dessutom är de flesta apparna av lägre kvalitet på Android
    - Går inte att klippa och klistra text fritt mellan webbläsare och olika program
    - Ingen blixt eller LED till kameran
    - Ingen volymkontroll till headsetet (som f ö är rätt fult)
    - Har varken lyckats få telefonen att dyka upp som masslagringsenhet eller modem på min Mac, vilket är ett stort minus.
    - System + appar är sammantaget varken lika snyggt eller "tight" som det är på iOS. Spretar mer och samverkar sämre.
    - Många stereos o dyl har iPhone-dockor som jag inte kan utnyttja med SGS
    - Saknar gyroskop (testa N.O.V.A. på iPhone 4 så fattar ni vad grymt det är!)

Last edited: 25 aug 2010
  2. SPRAKET

SPRAKET Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Headsetet är kanske fult enligt vissa, men grymt mycket skönare än headsetet man får till iPhone.

Sen måste jag säga att du är relativt osmart som inte håller dig till iPhone då du har en Mac och stereos med iPhone-dockor :P

3. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    I princip allt du skrev på minussidan är bullshit förutom lagget, som man kan fixa med t ex lagfix. Och kanske headset då, men brukar aldrig ingå bra headset med en mobil, man får köpa ett bra.

4. NoISv

NoISv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finnes en del måter å ordne dette på i stor grad. Søk etter "one click lag fix" eller bare "lag fix" for galaxy s.

Min Galaxy S holder lengre enn min sambos iPhone 4 så det har mye med bruksmønster å gjøre. Hun skal forøvrig bytte til en Galaxy S nå :-D

Det er sånt man sjekker _før_ man kjøper telefon.

Er det ett stort minus at _du_ ikke har fått det til mener du? ;-) Du gjør det forøvrig ved å krysse av for "USB Debugging" under "Settings > Applications > Development"

Mange stereoer har ikke "dockor" i det hele tatt. Troller du i forumene til Sony, Marantz, Yamaha osv. osv også på grunn av at de ikke har "dockor" på alle modellene sine?

Selg SGS'en med en gang du. Med slike forutsetninger blir du aldri fornøyd med annet enn en iPhone 4. Se forøvrig http://bit.ly/bOetok og forstå at Android ikke er iPhone. Noe de fleste av oss forstår før vi kjøper telefon. iPhone-forum finner du via Google. Lykke til ;-)

5. andersc

andersc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hehe.. tubeklippet är klockrent. spårar ut på slutet, men inledningen är klockren..

.

6. fandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ojdå, det var visst känsligt att ha synpunkter här ;)

Det är såklart en smaksak, men för mig är snäckorna något för stora på SGS:en. Och sen saknar jag möjlighet att byta låt och ändra volym. Plus att fjärren på iPhone-lurarna även går att använda till min macbook.

Jag förutsatte att SGS skulle funka med både Mac och PC, men det borde jag såklart ha kollat upp mer noggrant. Vad gäller stereos med dockor så har jag själv en portabel från Philips, men det är ju rätt vanligt att folk man besöker har iPhone-dockor på sina nya stereos och då är det smidigt att köra in sin musik. Typ på fester o dyl.

Grymt! Ska jag testa med en gång.

Jag brukar min telefon väldigt aktivt så det kan ha med det att göra. Kanske har SGS bättre batteritid om man har mkt standbytid men det har inte jag.

Det gjorde jag också men icke desto mindre är det en nackdel. Mitt syfte här var att ställa fördelar mot nackdelar och förhoppningsvis också få lite råd hur man kan komma runt en del av nackdelarna.

Nej, ett stort minus att det inte fungerar. Jag har redan slagit på debugging-inställningen efter att ha sökt på problemet på google och hittat det tipset. Hjälper dock inte för mig.

7. fandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skönt att höra! Då kanske du kan förklara för mig t ex hur jag markerar och kopierar text i t ex webbläsaren?

Sen har jag en annan fråga. Första gången jag synkade mitt Google-konto så drog telefonen ned många hundra kontakter som jag inte vill ha (folk man mailat med genom åren). Hur kan jag rensa alla kontakter i telefonen rakt av?

8. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Ta bort dem från gmail?

9. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För att markera text: Välj sida med text, tryck på knappen längst ner till vänster, Mer, Markera text :)

Edit: Provade själv nyss och det fungerade utan problem

10. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Är det inte ännu lättare med ett långt tryck på skärmen där man ska markera, välja "markera text", markera texten och efter att man släppt fingret från skärmen kommer det automatiskt upp alternativ om vad man vill göra.

11. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Såvitt jag vet har android klarat detta längre än iOS. :P

12. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det är ju bara det att det fungerar hur bra som helst att ha telefon kopplad till en mac och få fram interna och externa minneskortet i datorn utan problem. Så du gör något fel.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

13. NoISv

NoISv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Da er det noe galt med enten telefonen eller maskinen din. Jeg er på min tredje SGS nå (min mor, og min bror har "stjålet" de andre) og de har alle fungerte _helt_ uten problemer på begge Macene mine. Da har du i alle fall ett argument for å levere tilbake telefonen.

14. davidt

davidt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kontakter -> Display options -> kryssa för "only contacts with phones".
    Kan inte löser ditt problem helt, men du slipper se massa mailkontakter.

Angående USB masslagringsproblemet, du har inte glömt att dra ner rullgardinen och välja "Mount"?... många glömmer det, om det nu är detta som är problemet.

15. fandroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mickeko och poipoi: Grymt! Tack för hjälpen.

F ö, någon som har en uppfattning om när Froyo-uppdateringen kan tänkas komma till Android?

16. NoISv

NoISv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Til SGS mener du? De snakker om slutten av September.

17. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Detta är något som Samsung har valt. Med vanliga Android (som på tex Nexus One) så dyker minneskortet upp som masslagringsenhet. Har man en Galaxy S så måste man först slå på stödet för masslagringsenhet under Settings -> About phone -> USB settings -> Mass storage mode.

http://ars.samsung.com/customer/usa...=265790&PROD_SUB_ID=0&PROD_ID=954&EMAIL_ID=40

Ingen aning varför de valt att göra så.

18. davidt

davidt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

"Skönt att höra! Då kanske du kan förklara för mig t ex hur jag markerar och kopierar text i t ex webbläsaren?"

Tryck på meny-knappen, More, Select text

19. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är för att Kies kräver en annan anslutning än masslagring...

Själv väljer jag att den ska fråga vid anslutning, det är lite smidigare eftersom jag inte alltid vill att den ska koppla upp i masslagringsläge. :)

20. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Detta va lite lättare ja :) Man krånglar alltid till de själv vet du väll :D