Justera upplösningen på HDMI kontakten

Diskussion i 'ASUS' startad av Falkens, 15 jun 2011.

  1. Falkens

    Falkens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Går det på något sätt att ställa in upplösningen på HDMI ut kontakten, ja ställa den manuellt? Jag har ingen justerings möjlighet på TV:n och som det är nu så blir bilden lite stor i förhållande till vad som visas på Transformern... vad kallas det? Overscan.

    Lite n00b kanske men men... ;)
     
  2. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Jag har samma problem med min LG-TV, Tror inte Transformern skickar ut korrekt 720p
     
  3. Falkens

    Falkens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kanske ASUS Swe vet?
     
  4. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej!

    Det är svårt att säga vad som exakt sker vid utmatningen av HDMI-signalen från EeePad Transformer till en specifik TV-modell.

    Däremot så skickar EeePad ut bilden i 720p och mirroring i homescreen - dvs bild kommer visas på TVn samt på plattan. Vad som sker är att bilden som skickas ut över HDMI inte är allt du ser på plattan - Android skalar bort menyraden längst ned.

    När en filmer spelas upp så visas bilden endast på TVn - men du ser fortfarande menyraden på plattan. Vilken upplösning som skickas ut beror på videoklippet (720 eller 1080, 60hz).

    Vi har testat med ett par bildskärmar samt några TV-apparater och då har det fungerat. T.ex. med just en LG så har vi valt läget 'just scan' för att få det rätt.

    Tyvärr kanske inte en lösning på problemet ni upplever men förhoppningsvis lite förklaring till hur plattan gör iaf.

    Mvh
    Asus Sverige
     
  5. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Asus.Sverige har helt rätt. Signalen som går ut från en enhet bestämmer inte om den ska visas med overscan eller inte. Det bestämmer den enheten som tar emot signalen och visar det på sin bildpanel. Detta skulle jag tro är ett gammalt arv från den analoga bildsignalens tid. Det går att stänga av på de flesta nyare apparater. Hos LG heter funktionen 'just scan'.
     
  6. Falkens

    Falkens Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok, det var i alla fall en förklaring... tyvärr har jag ingen LG så jag kan kolla. Har en Samsung PS50A656 men jag får se om jag kan lista ut om det går att göra någon inställning som löser det här. Jag har inte hittat någon inställning tidigare men å andra sidan har jag inte vettat vad jag letat efter.

    Thanks
     
  7. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    på många tv apparater måste man ändra pixelmappningen till "full" eller "full pixel". Denna inställning fanns på min LG från 2004 och min sony från 2009, med olika namn.

    Skilladen mellan vad min sony kallar "normal" och "full pixel" är just det ni beskriver, bilden hamnar en bit utanför. Detta är inte unikt för transformen utan med alla enheter som skickar digitalt, tex dator och BD spelare. Detta syns dock inte lika uppenbart på dvd/bd spelare, men är lik fullt där.

    Leta efter en sådan inställning under digital, hdmi eller computer på era settings. Kan tyvär inte vara mer specifik men ni kan säkert hitta. Tro mig, detta är inte en inställning ni kan köra på transformen utan handlar helt om hur er tv hanterar signalen in.

    Det kallas även 1:1 pixel mapping.