Diskussion: Kär i G2an men tvekar på LG när det gäller Mjukvara!

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av eXiSto, 23 sept 2013.

  1. eXiSto

    eXiSto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag är väldigt sugen på G2an och jag lär ångra mig om jag inte köper den. Jag tycker den ser snygg ut, jag älskar skarmen och jag avgudar att den här Snapdragon 800. MEN vi alla vet hur LG är eller har varit när det gäller mjukvaran. Ni som inte vet så handlar det om att LG har pissat på sina kunder och inte skickar ut några uppdateringar alls, eller att det tar ca 1 år för de efter att exempelvis htc eller Samsung har upptaderat sina telefoner.

    Trots det är jag fett sugen på att köpa G2an och mina fråga till er är, tror ni LG skärper sig denna gången och uppdaterar Android i takt med att google gör det. Eller kommer LG göra det dom gör bäst o lansera en ny telefon o G2an glömms bort?
    Tror ni ens G2an får 4.3 innan året är slut. För jag tvekar grovt på att G2an får 4.4 innan nästa sommar, eller om alls.

    Jag är väldigt kluven o får nästan ångest att punga ut 5 000 på en mobil som inte kommer bli upptaderad. Men jag hoppas verkligen LG gör bättre för sig med G2an

    EDIT 1: Tror ni G2 mottar nån vidare stort engagemang från grabbarna på Xda?
     
    Last edited: 23 sept 2013
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    numera känns det som alla är lika kassa på att uppdatera mer eller mindre... köp lg och fundera inte... visar det sig att dom är värdelösa så sälj skiten och köp nåt annat ovh bli lika besviken där eller köp en nexus och få dina uppdateringar men bli missnöjd med hårdvaran ist ;) pick one
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Först vill jag säga att nej, jag tror inte LG kommer bli duktiga på uppdateringar, tyvärr


    MEN, jag har med åren insett, varit med sen android 1.5, att det börjar bli ganska oviktigt med versioner.
    Allt har nämligen blivit så bra att det är mer ett psykotiskt problem än vad det gäller funktioner.

    Kanske har med mina numera 31 år att göra, men så ser jag på saken

    Då har vi inte ens börjat räkna in vad grabbarna på xda ofta kan göra
     
    Tiny Turtle gillar detta.
  4. eXiSto

    eXiSto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hade vatt riktigt kul o se grabbarna på Xda välkomna G2an. Men mest roligt om LG hade hjälpt Communityt på Xda att vara med och utveckla
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Beror ju på om det roliga i livet är att pilla, eller stock ha en mycket bra mobil

    Jag föredrar efter massor av år av krånglande att det bara funkar
     
  6. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Har du ens kollat på XDA? Telefonen har funnits i runt 2 veckor i amerika, det finns root och bootloader exploit lite mods och början på stock roms. Just nu håller de på att bygga device trees och sedan kan de börja köra AOSP, igår kväll såg jag på IRC att en utav de högre utvecklarna lyckats bygga kernel från källkod till G2. Det verkar även som att den internationella G2 använder samma fil för root hack som T-Mobile och AT&T, och för bootloader/loki exploit behöver de bara en aboot och recovery image för att fixa det.

    Angående LGs uppdateringar så är de mycket bättre med buggfixar än de var för 2 år sedan. Androiduppdateringar verkar vara segare, men det verkar som att LG kommer hoppa på 4.4 (de vet ju när Nexus 5 kommer ut, så är inte allt för långsökt). Just nu är HTC de enda som uppdaterat en 2012 modell till 4.2 och jag kan gissa på att hela LGs mjukvarustyrka håller på att putsa till G2 just nu. Efter det är klart får vi se.
     
  7. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Håller med dig där. Är det verkligen så mycket oubärligt som kommer med varje ny version. Ok att det är kul att känna att man har det senaste, eller att det kan finnas en och annan finess/förbättring som hade varit nice. Men avgörande?

    Antar att jag är i minoritet med att tycka så (åtminstone om man tittar på resultatet av Swedroids undersökning om vad som var dealbreakers, där just Android-versionen hamnade väldigt högt upp.
     
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är precis som dig, är kär i G2 men är livrädd för lapptäcket dom kallar gränssnitt. Har tänkt avvakta för att se hur Nexus 5 verkar bli, blir den inte bra så ligger G2 väldigt bra till. "Plastigheten" stör mig inte för fem öre.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  9. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    För gammal är ju dåligt, man köper ju inte en ny flagskeppstelefon med 4.0 idag, skulle ju vara döfött. 4.1.2 är ju det större klivet medans 4.2 och 4.3 är lite extra godis. Så det nästa stora "måste ha" versionen blir väl 4.4. Sedan är det ju lite snedvridet när nya androidversioner kommer ut då de oftast har vissa buggar som Nexusanvändare får vara försökskaniner till :P Själv är jag nog egentligen en Nexus person som vill ha det senaste helst igår, men de flesta personer vill bara ha något som funkar, och gör det väl det så struntar de i om det finns nyare mjukvara.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    hurvida dom skickar ut uppdateringar eller inte det får ju tiden utvisa, jag vet bara att t.e.x samsung är minst lika usla när det gäller uppdateringar, bara toma löften om att dom minsann ska bli bättre på att släppa uppdateringar... detta är bara ren jävla PR.
    Uppdateringarna för min samsung galaxy note har varit en katastrof..och vi fick vänta evigheter på ICS när igentligen telefonen skulle ha det från dag ett.
     
  11. eXiSto

    eXiSto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag kommer definitivt att köpa den! Ju mer jag tänker på den satans mobilen desstu mer sugen blir jag på den. Någon som vet vem som börjar sälja G2an först i Sverige? Jag vet att den finns billigast på Telia (utan abonnemang) men det är inte förarens den 11 oktober om jag minns rätt
     
  12. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    En fördel med att ha den nyaste versionen är att det kan finnas säkerhetshål i gammal ouppdaterad mjukvara. Google lagar ofta sådant i nya versioner.

    Man kan inte lita på någon androidtillverkare vad gäller uppdateringar. Men alla androidtillverkare är inte lika dåliga, som en del verkar tycka här. Det är bara att kolla trådarna för de olika tillverkarnas flaggskepp och jämföra.
     
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det här är min erfarenhet också. Tidigare var det betydligt viktigare, då Android fortfarade var såpass färskt att det var enormt betydelsefullt med uppdateringar.

    Numera har Android dels mognat så mycket att det knappt är någon skillnad mellan exempelvis 4.1 och 4.3 eller kanske till och med 4.4, men det som mer än något annat har gjort att behovet av uppdateringar inte är lika stort länge är att Google har flyttat en rad viktiga funktioner från systemuppdateringar till Google Play, vilket innebär att alla med en hyggligt aktuell androidversion kan ta del av de nya funktionerna.

    De påbörjade arbetet med att flytta basfunktioner/-appar till Google Play (eller Android Market som det hette då) redan i mitten av 2009 då Maps flyttades från att vara en systemkomponent i Android till att finnas tillgänglig på Android Market. Efter det följde GMail, själva Android Market-appen och Talk och så vidare.

    Versionsfragmenteringen av Android kommer alltid finnas och kommer alltid att på ytan se ut som en j-a röra, men den spelar mycket liten praktisk roll numera.

    Som SneakySneaky; är inne på här ovan så är det egentligen mest tilltäppning av eventuella säkerhetshål som är av någon större vikt numera, men nya versioner introducerar å andra sidan ofta nya hål så frågan är om det egentligen gör vare sig till eller från.

    Men, med det sagt; vi som är hardcoreanvändare kommer alltid att eftersträva den senaste mjukvaran oavsett om den faktiska "vinsten" i Android 4.3 kontra 4.2 är stor eller liten.
     
    pmugghc gillar detta.
  14. Stormsummoning

    Stormsummoning Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Razer Phone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Razer Phone
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Telefon 3:
    Sony Z5 compact
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet LTE
    EDIT 1: Tror ni G2 mottar nån vidare stort engagemang från grabbarna på Xda?[/QUOTE]

    Precis som Optimus G var en syskonhårdvarukopia av Nexus 4, och det nu är bekräftat att LG tillverkar Nexus 5 så kan du räkna med kanonstabila nightlies från Cyanogenmod exempelvis, om du nu inte är främmande för rootning och flashning.

    Finns redan twrp och root sedan ett tag tillbaka, och med erfarenheten från Optimus G så är jag inte det minsta orolig själv. Mjukvaran är INTE ett problem i just denna modells fall.
     
  15. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Precis som Optimus G var en syskonhårdvarukopia av Nexus 4, och det nu är bekräftat att LG tillverkar Nexus 5 så kan du räkna med kanonstabila nightlies från Cyanogenmod exempelvis, om du nu inte är främmande för rootning och flashning.

    Finns redan twrp och root sedan ett tag tillbaka, och med erfarenheten från Optimus G så är jag inte det minsta orolig själv. Mjukvaran är INTE ett problem i just denna modells fall.[/QUOTE]

    Vet inte hur CM kommer funka nu och utvecklingen framåt där, men kan inte tänka mig annat än XDA skulle välkomna den förmodligen hårdvarumässigt bästa luren just nu, med vidöppna armar.
     
  16. frab

    frab Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft olika LG-telefoner sen Optimus One (P500). Dom har blivit grymt mycket bättre när det kommer till uppdateringar och mjukvara överlag. T.o.m min gamla L5 (första modellen) fick ju sig en uppdatering från ICS till JB och när dem tar sig tid att uppdatera deras "budgett-modeller" tycker jag det bådar gott för framtiden.
     
  17. kruso

    kruso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Personligen skulle jag vara nöjd om den får åtminstone 4.3 innan årsskiftet. Tror inte 4.4 är så revolutionerande att jag skulle klara mig gott på 4.3 tills nästa hösts uppgradering.