Diskussion: Kaffemaskin - Alternativ till kaffebryggare

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 19 dec 2018.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Skapar en tråd då det säkert finns många kaffedrickare här (Sverige dricker ju tydligen näst mest kaffe i hela världen).

    Kaffebryggaren dog i början av veckan och min plan är att inte ersätta den med en ny kaffebryggare. Främsta orsaken är att de är så plastiga och jag försöker plastbanta köket. Jag vill inte att kokande vatten ska komma i kontakt med plast.

    Vad finns det då för alternativ?

    Manuell bryggning är det jag först tänkte på och fortfarande överväger. Metallfilter + termoskanna. Sen kan man använda vattenkokare eller vattenkittel/kastrull.

    Sen fick jag höra om kaffe-/tepress och perkolator. Kaffe- och tepress gick bort då den tydligen ger ett mer grynigt kaffe samt är lite omständligt för någon som är van vid en traditionell kaffebryggare. Tydligen något för de som har lite tid, gillar starkt och smakrikt - men som inte är känslig för sump.

    Perkolator verkar bättre än kaffepress då den också värmer vattnet. Till rätt temperatur. Dock är jag osäker på om det blir sump i denna eller grynigt? För när man läser beskrivning av perkolator så rekommenderas presskaffe precis som det gör till kaffepress. Så då är frågan, blir kaffet från en perkolator likvärdigt kaffet från en kaffebryggare? Annars känns ju detta som det bästa alternativet för någon som vill ha något självgående precis som kaffebryggaren (om man väljer en elektrisk).

    Presskanna har jag inte hunnit sätta mig in i. Ser ut som kaffepress?

    Jag eller vi är inga snobbiga kaffedrickare, så inga tips från någon som maler bönor och lägger ner omsorg på sitt kaffe. Det ska vara enkelt men framför allt ska det vara fritt från sump och jag ska kunna använda vanligt bryggkaffe från Zoegas, Arvid Nordqvist osv.

    Just nu står det mellan manuell bryggning och perkolator. Jag har sett min faster brygga manuellt och jag gör det just nu med en gammal filterhållare. Inte alls bökigt men det finns risk att min pappa tycker det. Så då tänker jag att en perkolator kanske är bättre, men detta förutsätter att det finmalda kaffet vi köper t.ex. Zoegas Skånerost och Mollbergs faktiskt inte lämnar sump efter sig. Om det gör det så får jag övertyga pappa om att brygga manuellt.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Manuell bryggning är både mycket enkelt och ger mycket bra kaffe. För bästa resultat ska det inte vara kokande vatten utan cirka 95-gradigt.
    Perkulator ger också mycket gott kaffe men jag tycker det är meckigarr med en perkulator än manuell bryggning.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur ofta brygger ni kaffe under en dag?

    Om ni brygger kaffe oftare än en gång om dagen skulle jag inte rekommendera presskanna, men om ni däremot gör det endast på morgonen, så är det utmärkt.

    Nackdelen med presskanna är att det är lite jobb att städa ur den efteråt. Efter någon månads bruk gör man det helst inte mer än en gång om dagen.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Hur kontrollerar du temperaturen på vattnet, är det innan det börjar storkoka d.v.s. när man börjar se små bubblor eller använder du en termometer?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte mätt själv, men runt 10-15 sekunder brukar räcka för tempen att skall gå ned till 95C enligt de flesta bryggarguider på nätet.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Vi brygger ju främst på morgonen men det sker absolut fler gånger under dagen (ibland på natten). Vi vill absolut inte ha något som är för omständligt men självklart vill vi ha så gott kaffe som möjligt. Jag tror inte att vi är några finsmakare dock då vi köper färdigmalet i affären. Dock ratar vi eller jag vissa kaffesorter så lite smak har vi trots allt. ;)
     
    bernard gillar detta.
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Så det ska räcka att ta bort det kokande vattnet från spisen och låta det stå i 10-15 sek för att få ner temperaturen till 95 grader?
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Undrar hur man gör med en vattenkokare. När den stänger av, vänta 10-15 sek där med?
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag föredrar perkolator jag tycker att det blir klart godast kaffe i en sån. Mycket godare än med vanlig bryggare. Dock så blir det ju ibland lite sump i perkolator som hamnar i botten och gärna följer med om man tar det allra sista. I alla fall om man har väldigt finkornigt kaffe. Man använder med fördel sånt som har lite grövre korn.
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Brygger man mycket så blir det trots allt enklast med en kaffebryggare. Även om man inte gillar plast så är alla plaster inte samma. Vissa är testade och tål värme utan att släppa ifrån sig gifter.

    Har föregångaren till denna Braun:
    Braun KF560 Caféhouse Kaffebryggare

    Rätt hög effekt på 1100 w så vattentemperaturen blir rätt.
    Vilket det kanske inte blir med en bryggare med en effekt på 800 w.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Tyvärr inte aktuellt med en ny kaffebryggare. Vet inte hur många vi har haft ens. De går alltid sönder tillslut. Satsar hellre på manuell bryggning då. Vi kanske kokar mycket eller ofta men vi är trots allt bara två personer så det funkar nog. Tycker personligen det är mysigt att brygga manuellt. Pappa får vänja sig helt enkelt eller så gör vi varsitt för jag är övertygad om att plast ger bismak.

    Sen vill jag gärna slippa kaffefilter.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Beror vad det är för sorts plast. En glasslåda som många har mat i och sätter i mikron avger ifrån sig gifter.
    Eftersom den plasten inte är avsedd för ändamålet och gjord för att tåla värme.

    Men om man inte vill ha en bryggare så är perkulator av metall ett bra alternativ.
    Använd då ett lite grövre kaffe:
    Gevalia - El-brygg mellanrost
     
    Last edited: 19 dec 2018
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Så det blir ingen sump om du väljer grövre korn eller blir det bara mindre?

    Ja, det står mellan manuell bryggning och perkolator. Bara det att vi har 4-5 paket kvar av Zoegas Mollbergs blandning. Både den och Skånerost räknas väl som finmalet?

    Angående malningen, var kan man läsa hur fin- eller grovmalt något är? Kan inte läsa mig till det på länken. Det enda man vet är väl att presskaffe ska vara grovmalt eftersom det är till för kaffepress.

    Dock tråkigt att behöva byta kaffesort eller vi har fastnat för just Zoegas, Arvid Nordqvist funkar också. Upplever det som smakfullt och drygt i jämförelse med Gevalia. Inget fel på Gevalia men kräver högre dos.
     
  14. frisedel

    frisedel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Dock har de flesta märken sorter som passar till Perkulator:
    Sortiment

    Så man är inte låst till Gevalia.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Om man maler själv till exempel så blir det ingen sump pga grovleken på det man maler vanligtvis. I min erfarenhet så blir det ingen sump att tala om när man använder köpkaffe som är lite grövre och inte så fint som en del kan vara. Även om något korn kanske kan hitta ut ur behållaren. Men för mig är det ändå ett ickeproblem i princip då det endast lägger sig i botten och följer med om man tar det allra sista ur bryggaren. Men smaken är så mycket bättre så det blir lätt värt det för mig personligen.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    På tok för dyrt. Tänkte redan innan jag skapade tråden att någon säkert skulle länka en svindyr kaffebryggare. :P

    Ser ut att ta stor plats också.

    Ja, eller Arvid Nordqvist hade lite variation. Zoegas hade bara en sort dock.

    Ok, tack för input. Svårt att föreställa säg smakskillnaden då jag aldrig har druckit kaffe från en perkolator, vad jag vet åtminstone.

    Den är inte lite svår att rengöra eller nått sånt?
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har en vattenkokare som jag kan välja temperatur på.
    Men innan jag hade det så kontrollerade jag med termometer hur länge det var lagom att vänta. Kollade ett par gånger och sedan höll jag mig till det (några år sen så jag minns inte hur länge det var).
     
    bernard gillar detta.
  19. frisedel

    frisedel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
    Ja jag inser att det är lite pengar, jag hävdar att det är värt det ändå. Jag har visserligen fått min begagnad och bara betalat för renovering av den, men jag skulle idag köpa en ny om den helt havererade. De har en livslängd på långt över 20 år om man sköter den. Reservdelar finns det gott om, ur en investeringsvinkel är detta en bra sådan.
    men ja, instegskostnaden är inte liten alla gånger.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nejdå bara man gör rent den emellanåt innan det fastnar för mycket kafferester på delarna. Det är inte svårt att komma åt någonstans. Lite missfärgningar får man räkna med i längden dock framförallt på pinnen som går igenom allting.