Diskussion: Kaffemaskin - Alternativ till kaffebryggare

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 19 dec 2018.

  1. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
  2. Droid55

    Droid55 Guest

  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Spanat in flera videos och läst mer om perkolator nu. Nu lutar det mer åt en perkolator än manuell bryggning.

    Såg i en video att det fanns filter även för perkolator (vet att det inte är meningen). Självklart vill jag inte ha filter, men om kaffet jag har hemma nu skulle bli för sumpigt så kanske man kan köpa filter för "övergångsperioden". Sen köper jag mer grovmalet kaffe eller vem vem, jag kanske börjar mala också. [emoji23]

    Gillar dock hur vattnet cirkulerar i kannan, det lär ju verkligen smaka mer än om vattnet bara får passera en gång. Ungefär som att låta en tepåse bara dippa en gång istället för ligga kvar eller åka runt. I en video sas det också att det går att göra te (löst te). Nu dricker jag tyvärr inget löst te men det är aldrig för sent att börja.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Yes det blir mycket stor skillnad i smak till det bättre. Mycket mer fyllighet och smakrikt. Älskart!
     
  5. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Jag lever kvar på 1900 talet .
    Rostfri Kaffepanna och kokkaffe. En tesil för sumpen för jag har svårt vänta på att det ska klarna, sen är kaffets malning inte lika optimal som förr i tiden.
    Sumpen används som jordförbättrare eller komposteras i bokashi hinken så småning om hamnar det i grönsaks pallkragarna. Dvs gödsla morötter, potatis, salat mm.
    Jag hatar bryggkaffe, perculator osv. Närmaste jag kan tänka mig är en press. Äkta kaffe är kokat!
    Enda som magen stoppar för mig.
    6 dl vatten och 3 stora skopor kaffe börjar jag dagen med, nån timma senare blir det en panna till.
    Inget plast eller blekta filter, jo det finns alltid lite rester av blekmedel i filter.

    DSC_0018.JPG
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Dricker man mer än en kopp om dagen och traditionell bryggare är uteslutet finns bara ett alternativ enligt mig, perkulator som @dannejanne@dannejanne nämner. Brukar plocka fram min under vintern just för att varmhållningen är så god utan att kaffe börjar smaka bränt som i en vanlig bryggare. Sump är in yttersta få fall och då endast i absolut sista skvätten.

    Annars kan jag varmt rekommendera Moccamaster, dock "vanlig" bryggare.

    Presskaffe smakar enligt mig syrligt och sumpigt så undvik det i allra högsta grad.
     
  7. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    En pekulator har metall filter! Som man sätter på ett stigrör för vattnet sedan bryggs kaffet i behållaren.
     
  8. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Nu blev man ju nyfiken på perkulator, vilken rekommenderas av alla perkulator-älskare här?
     
  9. Gorgeous

    Gorgeous Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    906
    Mottagna gillanden:
    329
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Offtop:
    Idag är blekta kaffefilter inget problem alls. De bleks med mycket mer miljövänliga blekmedel än förr, då klordioxid.
    Oblekta kaffefilter kan tvärtemot innehålla en hel del extraktivämnen som löses ut vid höga temperaturer och som smakar illa.
     
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Dessutom innehåller kaffet kolesterol som fastnar i filtret istället för våra blodkärl.
     
  11. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Perkulatar har jag hemma. tycker det blir riktigt bra kaffe.

    Plus
    Riktigt varmt kaffe
    Slipper kaffe filter

    Inte Plus
    Större risk för lite sump i kaffet

    har även bryggare men tycker inte det blir lika gott. samt en Tasimo maskin som är perfekt om man ska ha kaffe snabbt, nackdelen är att kapslarna kostar bra mycket emot vanligt kaffe.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Det här med sump förstår jag nu. Finmalet bör nog undvikas men jag kanske kan klippa ett hål i våra kaffefilter och använda under övergångsperioden.

    Något som gör mig mer tveksam är varmhållningen. Förstår att C3 modellen (som är den perkolatorn jag överväger) har automatiskt avstängning efter 40 min. Vissa skriver att kaffet blir riktigt varmt, men andra skriver också att kaffet svalna efter kort tid.

    Om jag skulle göra manuell bryggning skulle jag nämligen köpa en termoskanna och brygga rakt ner i den. Ska jag först använda perkolatorn för att sen hälla över det på termos, så känns det lite onödigt.

    Egentligen bör man väl dricka kaffet ganska omgående (i varje fall inom 40 min) men vi är liksom personer som kan gå runt och dricka lite hela tiden. Ibland blir vi avbrutna som också leder till att kaffet blir stående. Med kaffebryggare lät vi den bara stå på men det blir väl lite bränt då, sen finns väl risken att man glömmer bort det, vilket inte alls är bra.
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Gillar detta, ta till vara på allt. No waste! :)
     
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har inte haft perkolator själv (men druckit mycket gott kaffe hemma hos andra) så jag vet inte hur varmhållning funkar där. Men gott kaffe blir det...
    Däremot vet jag att det är riktigt praktiskt att brygga direkt i termos. Jag skulle nog för egen del ändå vilja testa IKEA:s filter. Alla permanentfilter ger inte bra kaffe. Det gäller att kombinationen filter/tratt håller kvar kaffet länge nog för att det ska bli smak, men inte så länge så det blir bittert. (Antaglien fullständigt ointressant för er, men jag är titt som tätt ute med husvagn och saknar el. Då är manuell bryggning också väldigt praktisk.)
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Som jag förstår det är det de nya ECO-direktiven som gjort att de stänger av efter 40 min. Tycker egentligen inte att det är fel, men samtidigt får man ju dricka kaffet inom den tiden.

    Visst är det praktiskt att brygga direkt i termos! Det är främst det som gör att jag har svårt att bestämma mig för om jag ska satsa på en perkolator eller ej. Det känns ändå ganska energisparande att brygga i termos och ta när man vill under dagen, istället för som nu, låta kaffebryggaren stå på och bränna eller behöva värma i mikron hela tiden.

    Ja, det hade varit kul att höra om någon hade testat IKEA:s filter. Blir det bra utan kaffefilter i papper? Dock skulle det inte vara hela världen OM det inte blev perfekt. Då kompletterar jag helt enkelt med återanvändbara kaffefilter i ekologiskt bomull när våra engångsfilter tar slut.

    Även om jag aldrig saknar el så försöker jag bli mindre beroende av el i allt jag gör. Om jag brygger manuellt kan jag ju koka vattnet både med el eller annan värmekälla. Sen har man termos och tratten redo.

    Åh, så svårt det är! Man blir ju nyfiken hur kaffet smakar från en perkolator men samtidigt är smidigheten viktig och jag tycker om bryggkaffe, inget fel på det. Blir säkert ännu godare när all plast försvinner och man kan styra mer när det görs manuellt.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Mina föräldrar har en sån där C3 och det blir otroligt varmt kaffe i den! Me like.

    Tips medan du kör bryggare lägg några mynt mellan värmeplattan och kannan när det står så blir det inte bränt lika fort.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, att kaffet blir varmt förstår jag. Det är mer varmhållningen jag tänker på.

    Nu är ju vår bryggare sönder men tack ändå för tipset! :)
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu har jag bett pappa att köra förbi IKEA på hemvägen och köpa metallfiltret (han kommer hem framåt helgen). Hoppas han gör det, annars får vi ta en tur dit senare.

    Jag har kollat lite på andra metallfilter på YouTube, och det kanske inte blir som kaffefilter i papper, men jag får testa själv. Tror det blir bättre med grovmalet kaffe också, men återanvändbara kaffefilter i ekologisk bomull kan bli aktuellt när engångsfiltren tar slut.

    Sen ska jag köpa mig en snygg termoskanna. Det här kommer nog bli toppen!

    Dissar inte perkolatorn, tror den kan vara bra, men just nu känns detta ändå som den bästa lösningen för mig. Känns rofyllt att brygga manuellt också. Istället för att sitta och vänta på kaffet.
     
    Last edited by a moderator: 19 dec 2018
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hoppas du berättar hur IKEA-filtret funkar vad gäller smak. Nyfiken!
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Absolut! Tänk dock på att min jämförelse är en plastig kaffebryggare. :)