Kamera - Bilder, tips och tricks - Nexus 6P

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av knudsen777, 18 nov 2015.

  1. knudsen777

    knudsen777 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    CMD12.1
    Telefon 2:
    Samsung S4+
    Telefon 3:
    Lg g2
    WOW vilka kort, knappt nödvändigt att släpa runt på DSLR kamera längre, bilderna Nexusen producerar är ju helt sannolikt bra, vilka kort och skärpa fast dåligt ljus!

    Imponerande bra!!!
     
  2. Dreadl0ck

    Dreadl0ck Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    29
    Hittar ingen bättre tråd - har ni koll på handhållna gimbals som typ Z1-Smooth, Lanparte osv?
     
  3. BigF

    BigF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    485
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Norge... Landet som glömde lunchen...
     
    Last edited: 28 nov 2015
    2l8 och MagnaWolf gillar detta.
  4. hasse77

    hasse77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    HighonAndroid på Youtube hade ett litet test med Lanparte & Nexus 6P:
     
    mr_tompe och tpalsson gillar detta.
  5. Dreadl0ck

    Dreadl0ck Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    29
    Såg den - dock verkar det som om just lanparte har ett gäng defekta enheter och varken amazon eller någon av de andra handlarna kan tala om vilken modell det är de har i lager (man ser skillnaden på hur motvikten är fäst mot huvudet)

    Så jag hittade en blackfriday deal på en Z1-smooth

    http://www.amazon.com/dp/B00UBLT108/?tag=swedroid-20

    179 dollares inklusive DHL frakt hit. Lovar att prova vilt när jag drar på jul-semester och posta här.
     
    hasse77 gillar detta.
  6. mr_tompe

    mr_tompe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Jag har en Lanparte liggandes, dock inte testat om telefonen är för stor. Ska kolla detta.
     
  7. Dreadl0ck

    Dreadl0ck Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2015
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    29
    Kolla hur motvikten är fäst mot huvudet. Om det L-formade fästet för motvikten är skruvat direkt mot huvudet har du den äldre modellen. Om det ligger en justeringsskena mellan är det den nya. Hur upplevde du Lanparten annars?
     
  8. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    RNB och chraist gillar detta.
  9. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Sanslöst bra bilder alltså. Tom jämfört med en ovanligt high-end pocketkamera som matar ut råformatsbilder i det övre skiktet. Förvånas stort över kvaliten bara i bilden på vävstolen.. att en mobilkamera kan ta en så sanslöst ren och extremt detaljerad bild i den miljön och det ljuset.. mind blown! :D Grymma bilder! Om du har möjlighet vore det även jättekul att för första gången ta del av en orörd 4k-sample från 6P. De enda jag sett är via youtube, där tuben fullkomligt komprimerar sönder kvaliten. Så jättegärna ett längre 4k-klipp ute i natur eller i de här scenarierna du varit i så man på riktigt kan se hur 4k från kameran ser ut :) Filen blir ju massiv, så gärna om det går att tanka via dropbox-länk. Gör absolut inget för egen del om det blir en download på någon eller några GB, så man kan bilda sig en uppfattning om 4k-läget från 6P!
     
  10. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Tacks ska du ha:) Jag ska försöka komma ihåg och filma någon dag. Jag har dock bara 1mbit/s upp här i skogen :)

    Jag har hållt på med naturfoto under 5-10 år med objektiv för 50 000kr och jag förvånas över hur pass bra mobilkamerorna har blivit.
     
    RNB gillar detta.
  11. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    [​IMG]
     
    knudsen777, 2l8, KJE81 och 2 andra gillar detta.
  12. adast

    adast Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om ni skulle jämföra 6P's bilder med en billigare systemkamera tex, Canon eos-1200. hur står sig nexusen? Och hur mycket skillnad på bilderna går det att få till via FV-5-appen jämfört med stock Google - kameraapp? Tycker bilderna ser väldigt detaljrika och skarpa ut på 6Pn.
     
    Last edited: 28 nov 2015
  13. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det finns en liten detalj som gör det omöjligt att jämföra telefonen vs systemkamera. För systemkameran blir bättre eller sämre beroende på vilken glugg som sitter på. Det går inte att byta glugg på nexus och därav är jämförelsen att jämföras med flygplan och ubåtar.

    Dock går det jämföra sensorer och utan att ha läst på verkar dom ha gjort ett gott jobb, men av förklarliga skäl går det knappast att trycka in så mycket premiumglas framför sensorn att det kommer att börja konkurrera på allvar mot systemkameror eller dyrare kompaktkameror.

    Jag har tagit både en och annan bild med mina telefoner som lätt har varit värda mycket kärlek i LR eller PS efteråt av den enkla anledningen att det gått att få ut något bra i slutänden så med det sagt är jag inte en av dessa fotografer som snäser åt ny teknik och vägrar erkänna att det är bra grejer som kommer ut på marknaden, men när det ska börja jämföras med systemkameror så kan jag inte hålla fingrarna i styr ;)

    Förresten, går det att plåta i raw-format med n6p?
     
  14. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Ja med en app som tex FV-5 där du kan spara bilden i dng. Jag provade appen idag och där fanns många fina manuella inställingsmöjligheter men jag fick inte fokusen att fungera. Den bara stod och snurrade utan att fungera.
     
  15. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag testade FV-5 idag och det verkar som appen dras med buggar när det gäller autofokusen. Jag fick inte autofokusen att fungera mer än vid ett tillfälle. Annars stod den bara och snurrade utan att fokusera. Jag vet inte om det är ett känt problem med Nexus 6p!?
    Annars fanns alla manuella inställningar man kan tänka sig.
     
    RNB gillar detta.
  16. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Att säga att man inte kan jämföra bildkvalitén mellan systemkamera och mobiltelefon pga systemkamerans möjlighet att växla mellan olika objektiv, är som att påstå att frågan -"Vad är din favoriträtt?", är tekniskt sett omöjlig att besvara, då en kycklingrätt ju aldrig kan jämföra sig med en nötköttsrätt, då nötköttsrätten aldrig kommer innehålla kyckling. Rätt sätt till jämförelse borde därmed snarare att utgå från det som är mätbart, utan inblandning av irrelevanta parametrar. Tar man en bild med samma brännvidd, ljussättning, exponering och färgtemperatur som 6P och på samma scen: så kan bildkvalitén kamerorna emellan jämföras. Det spelar ingen roll att en spegelreflexare har en helt annorlunda metod att fånga bilden mot CMOS jämfört mot hur en kamera fångar fotonerna. I slutändan skapar de bägge samma sak: en bild.

    Vid sidan av detta kan man säga att 6P producerar skrämmande bra bilder, vilket även är förståeligt sett till sensorn den använder. Med en OIS på detta hade det varit ett helt galet potent kamerasystem. Men som det faktiskt ser ut nu, är tillräckligt bra, sett till konkurrensen.

    Din sista fråga: Det går att köra DNG output från 6P. Det gick även på Nexus 5.
     
    VittsjoSverre gillar detta.
  17. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Schysst! Vad märkligt, de har ju med mobilen under "compatible" här:
    http://www.camerafv5.com/pages/manual-camera-controls-table.php

    Kanske bara nån glitch med något? :) Vore häftigt att se om du slår på raw-läget, vad kameran kan producera! :)

    Edit: Det är inte så att du råkat komma åt ett total-manuellt läge där precis alla funktioner ställs in manuellt, inklusive fokus? Bara spånar, funderar på vad som hindrar fokus att söka..
     
    Last edited: 28 nov 2015
  18. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Blev lite bestört, började febrilt lösa vad jag själv skrev och letade efter order bildkvalité. Efter ett tag lugnade nerverna ner sig och jag insåg att jag inte hade stoppat huvudet i galen tunna.

    Det finns olika sätt att leverera ljus till ccd-sensorn, där är vi rörande överens. Och ja, bildkvalité skulle man visst kunna jämföra om man försökte hitta så lika premisser som möjligt för just ljusleveransen men det är där det hela börjar halta. En systemkamera använder man med för varje ändamål rätt glugg och framförallt med en glugg med kvalité ljusår bättre än en mobiltelefon.

    Så även om vi skulle ta en bild på samma motiv, med samma förutsättningar så långt det bara går så kan vi jämföra på något vis. Dock spelar mer än så in, olika kameror har olika algoritmer för att i slutänden leverera den specifika kamerans verklighet till dina ögon. Så ska testet göras högst vetenskapligt ska dom olika sensorerna sitta i samma hus med samma algoritmer kopplade till sig och det kommer aldrig hända. Jösses, nu börjar jag fasiken bli dumdryg. Ber om ursäkt för detta.

    Förresten, läste på lite innan och såg att set var Sony som levererade ccd, det är med andra ord inte så märkligt att n6p levererar fantastiska bilder, Sony springer snabbast på fotomarknaden just nu och går från klarhet till klarhet. Ska bli riktigt intressant att få testa kameran i telefonen imorgon...
     
  19. RNB

    RNB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Det är kul med polemik! :) Jag märker att din argumentation utgår från ungefär samma utgångspunkt och tänk som inom restaurangbranschen, där tom en enstaka kokt ärta kan smaka helt superbt, bara man tillagar den på "rätt" sätt. Så oöverträffligt superbt att det inte på långa vägar går att jämföra med hur en ärta smakar hemma. Detta skulle i linje med din argumentation ha att göra med den världskände kocken i köket, de guldpläterade spisplattorna, atmosfären i matsalen. Vidare skulle ärtan smaka så förträffligt pga hur det rena, gulvarma och äkta glödlampsljuset reflekteras i ärtan, detta skulle då kanske skapa någon form av mystisk smak som absolut kan upplevas, men som är svår att sätta fingret på. Och slutligen, att en världskänd kock har rört ärtan skapar ju bara det en helt obeskrivlig känsla av purism och äkthet som reflekteras i den fantastiska eftersmaken som ärtan får kanske. Med detta går det alltså enligt ditt synsätt inte att objektivt jämföra smakerna i ärtan hemma och på restaurang för det är så skilda atmosfärer. Det här är ju bara snake oil :) Jag anser att det går att jämföra smakerna.

    I slutändan sparar bägge kameror ut en och samma sak: en bild enligt en viss komprimeringsstandard. Du får inte "en helt annan typ av bildfil, som är omöjlig att jämföra mot mobildigitalkameror", utan du har två filer, identiska med enda skillnaden att de är producerade med olika teknisk lösning. Det centrala är hur vi uppfattar kvalitén i de bägge bilderna. Man kan tycka att den ena ser bättre ut än den andra. För fem år sedan var systemaren du jämför med säkert tio gångar bättre i absolut bildskärpa och färgrymd jämfört med dåtidens mobilkameror. Idag är skillnaden, bara för att hypotetiskt sätta en siffra på det, säg generellt dubbelt så bra. Vilket leder oss till att mobilkameror om fem år kommer vara avsevärt bättre jämfört mot samma reflexkamera, givet att man förhåller sig till de bländarvärden och brännviddsvärden som faktiskt går att jämföra med. Mobilkameror blir allt bättre och de flesta har på allvar börjat nöja sig med kvalitén till den grad att man inte längre tar bilder med pocketkameror.

    Att på detta sätt säga att mobilkameror inte går att jämföra med dslr - för att poängtera mobilkamerans uppenbara nackdelar - går att vända upp och ner, genom att påstå att du aldrig någonsin kommer få ner en dslr i din bakficka. Något som går med 6P. Med med ledning av mitt förra inlägg är just sådana aspekter helt irrelevanta, när den inledande frågeställningen var vilken kamera som producerar bäst bilder. Det kan man mäta. Och det går absolut att jämföra! Bildkvalité är inget övermänskligt, odefinierbart mysterium som inte går att fastställa. Det gör det absolut. För att visa stöd för din sida får jag ändå medge att jag hade *exakt* samma uppfattning som du har. Väldigt länge dessutom! Ända till för kanske 2-3 år sedan, då jag insåg att det bara är en tidsfråga innan min dåvarande dslr kommer bli totalt utklassad av mobilkameror, bara man ger det några år. Och på liknande vis kommer mobilkameror tids nog att på allvar innebära ett konkret produktionsstopp för hela kompaktkamerabranschen. Se bara vad som hände med mp3-spelare. Om 5-6 år kommer mobilkameror vara så pass bra att säkerligen 99% känner sig högst tillfreds med den bildkvalité de får genom att bara ta med sig mobilen. Vissa resonerar i nostalgiska termer om hur synd detta faktum är, men praktiskt sett är det däråt vi går. Med det sagt kommer inte dslr försvinna, utan snarare bli allt mer av en nischprodukt. Självklart, om 5-6 år kommer senaste kameramodellerna köra h265-video i 8k, 60fps. Men de flesta kommer helt enkelt nöja sig med de 30mpx som kamerasensorerna levererar, med bekvämligheten att även kunna placera mobilen i framfickan.

    Notera att allt detta kommer från någon som själv har en dslr och som tycker detta är fantastiska apparater :) Så jag är inte främmande för dess fördelar, möjligheter eller nutida förmågor. Men om man anser att en dslr spottar ut bilder av "högre", "finare" eller "odefinierbart 'bättre'" kvalité jämfört med en mobilkamera, och att man på så vis öht inte ens kan jämföra de två, trots att man kör samma output (jpg), då anser jag att det faktiskt finns en annan mening :) Kvalitén i bilderna från 6P är tillräckligt bra för att på allvar jämföras mot dslr kvalitétsmässigt, givet att man naturligtvis jämför vid samma brännvidd, exponering, färgrymd, fokuspunkt, färgtemperatur och samma scen :)
     
    knudsen777 och KJE81 gillar detta.
  20. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Nej jag har provat alla lägen inklusive manuell fokus. Manuell fungerade men då är det för svårt att se exakt om fokus ligger rätt eller inte.
     
    RNB gillar detta.