Övrigt: Kamera tråden för Galaxy S23 Ultra - dina egna bilder

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av night77, 30 jan 2023.

  1. Sub10

    Sub10 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    18
    Tar man en bild med stock eller Raw med 12mp på båda så är det betydligt större filstorlek på bilden med Raw kameran. Så bättre bild absolut men lika stort utrymme som stock 200mp på ett ungefär.
     
  2. Mr Bean

    Mr Bean Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2023
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    122
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
  3. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Jo. Dock efter du redigerar bilden i lightroom så blir den oftast mindre än en stock bild men fortfarande bättre kvalité.
     
  4. Sub10

    Sub10 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    18
    Låter som mycket jobb
     
  5. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    31
    Visste man typ och därför räknar med 6-10mån uppdatering innan det blir ok. Hoppas att användarna klagar nu till Samsung om för mycket ljus när ljuset är bra och dom rättar till det.

    Samt att vi kan få Auto mode för vilken lens som passar bäst när vi tar foto som standard i kamera appen.
     
  6. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    31
    Kan någon skicka skärmbild på hur kamera appen ser ut samt inställningar. Har S23 Ultra lika få inställningar som S21 Ultra?
     
  7. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 923
    Mottagna gillanden:
    1 322
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Är det inte väldigt mycket brus i 12mp? 50/200mp ser rejält mycket trevligare ut ex. uppe bland rören? Brus verkade vara ett konstant tema även i DxO:s review. Känns som att Samsung missat något eller så ser mina ögon fel :)
     
  8. jontebula

    jontebula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2020
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    31
    Detta borde ju Samsung kunna förbättra med uppdateringar och borde inte vara så dålig kamera eller lins.

    Ska bli spännande och se hur mycket bättre bilder vi får när Samsung börjar använda Google AI när dom kör med nya snabba Exynos från S25. Kan detta bli det nya att Exynos ger bättre bilder när Exynos har AI chip som dom kombinerar med Google AI som är bäst.
     
    Last edited: 25 feb 2023
    zztop007 gillar detta.
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Verkar som ett brusproblem som drabbar det vanliga fotoläget i 12MP. Expert RAW har mindre brus. Känns som något som kan trimmas och förbättras.
     
    Kristy och zztop007 gillar detta.
  10. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Magstarkt uttalande, förutsatt att du inte testat de flesta telefoner på marknaden och utvärderat noggrant vilket jag tror inte är fallet.

    Då tycker jag det är värre med buggar i systemet som irriterar, som jag tex upplevde med IP12 Pro. Det mest positiva över Android var då batteritiden. Nu är det inget problem med S23 Ultra tack och lov.

    Personligen ser jag ett värde och tillfredsställelse när produkten ger märkbara framsteg under livslängden.
     
    Last edited: 26 feb 2023
    DrT, night77, Mr Bean och 1 annan gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag har testat fler telefoner än de flesta, ja. Dessutom går det ju att läsa här i forumet vad andra användare upplever och bilda sig en uppfattning av det.

    Om den presterar tillräckligt bra för sitt pris när den släpps så är det såklart bara kul om den blir bättre med uppdateringar. Jag tycker dock att det är oacceptabelt att man ska betala 19000 och behöva vänta okänd tid på att få den fantastiska kamera som de gör reklam för överallt. Då betalar jag hälften nu och hälften vid ”full leverans” i så fall.
     
    Atilla, jasifil, polar590 och 7 andra gillar detta.
  12. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 083
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    Instämmer till fullo
     
    livinl0ud och inact_046 gillar detta.
  13. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 923
    Mottagna gillanden:
    1 322
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Fråga.
    Amen. Håller helt med. För de pengar man betalar skall många av de buggar som ex. Samsung ofta släpar på vara fixade innan release. Jag ger Pixel lite extra utrymme eftersom priset är lägre och jag alltid direkt slänger in beta :)

    Faktum är att om jag vid de första bilderna jag ser från S23U hajar till på att 12mp är klart brusigare än 50/200mp borde ju även Samsung vetat om det sedan första jämförelsen vid typ PoC. Att det inte är fixat vid release handlar enbart om prioritering samt möjligen, möjligen, på att de inväntat något från Qualcomm.
     
    Last edited: 27 feb 2023
    Kristy och polar590 gillar detta.
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 424
    Mottagna gillanden:
    3 205

    MINA ENHETER

    Ja betalar man mellan upp till 20000 kr för en mobiltelefon så ska den val vara bra ifrån början och inte behöva vänta i ett halvår innan den är så bra som den ska vara,detta oavsett märke
     
    DioDox, Sub10, Kristy och 1 annan gillar detta.
  15. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 083
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    [​IMG]
    Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.5s, f/1.53, ISO 3200, 49.94MP)

    [​IMG]
    Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.5s, f/1.53, ISO 3200, 12MP)
     
    Mr-F, Newbar, namkrad och 22 andra gillar detta.
  16. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Har nu försökt jämföra alla olika kamera modes (förutom 200mp) med main kameran för att se vilken som producerar den bästa bilden när det kommer till skärpa, brus och färg.
    Har ej testat x3, x10 samt U-Wide.
    Tänkte se om ni har haft liknande uppfattning med era bilder och försök.

    12MP standard kamera: Producerar enligt mig alldeles för över skarpa bilder så att det ej ser bra ut, samt så har dessa bilder väldigt mycket brus och färgtonerna går för mycket åt det varma hållet (rött, gult).

    50MP standard kamera: Mycket bättre än 12MP. Mjukare bilder men fortfarande skarp nog (ser behagligt ut), Mycket mindre brus samt mer realistiska färger, fast fortfarande något för varmt.

    12MP Pro Mode: Bättre än 12MP standard men något brusigare och oskarpare än 50MP standard. Dock så producerar den mycket mer korrekta färger, framförallt bilderna man får i Raw (om man väljer både jpg och raw i inställningarna).

    50MP Pro Mode: Väldigt liknande som 12MP Pro mode med något skarpare bild, fast 50MP standard är fortfarande skarpare samt mindre brus.

    12MP Expert Raw: Lite samma problem som med 12MP standard kameran när det kommer till skärpa fast utan brus dock så producerar dessa bilder totalt orealistiska färger (sämsta gentemot alla andra modes) och alldeles för ljusa bilder.

    50MP Expert Raw: Väldigt liknande 12MP Expert Raw bara något skarpare bild.


    För mig så är 50MP standard kameran den mode som producerar dem bästa bilderna överlag. Pro Mode 12MP och 50MP gör också ett bra jobb, framförallt om man vill ha mer realistiska färger.

    12MP standard samt Expert Raw 12MP/50MP måste Samsung se över. Dem producerar ganska hemska bilder när det kommer till brus och överskärpa för 12MP Standard och alldeles för starka färger och ljusa bilder på Expert Raw.
    12MP standard är dock det jag skulle vilja se att Samsung fokuserar mest på då det är den kamera mode som dem flesta kommer att använda sig av.

    Vore kul att höra om ni har upplevt liknande.
     
    LFCFredda, Egil och Kristy gillar detta.
  17. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Jag upplever samma sak, men inte hela tiden.
    Jag kör lätt dimning i kameraassistenten och använder filtret isig för att motverka den gula hinnan.
    (Filter går även att använda efteråt om man tycker så.)
     
  18. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Jag gissar på att du pratar om 12MP standard kameran då?
    Jo jag testade liknande vilket hjälpte. Dock tycker jag att bruset i bilden nästan vart ännu värre då.
    Så kändes bättre att hålla sig till 50MP då eller 12MP i Pro mode om man vill köra det.
     
    Egil gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Samsung har liknande problem som Apple. När man kör standardläget så överprocessas bilderna med för mycket skärpa och kontrast. Det är väl för att de vill "please the crowd" så att säga. Är man inte detaljnörd utan bara vill ha häftiga bilder ser det ju bra ut på Instagram.

    Även om man inte vill gå hela vägen och fotografera RAW så kan man ju aktivera 50MP-läget som är betydligt mindre "processat" och sen resiza ner bilden till 12MP i t.ex. Lightroom.

    Det är dock fortfarande rekommenderat att köra 16-pixel-binning (dvs 12MP-läget) om du fotograferar i situationer med starkt dynamiskt omfång eller dåligt ljus. 50/200MP får väldigt "smetiga" detaljer med en del spår kvar av färgbrus i 50MP när ljuset är dåligt (troligen pga kraftig brusreducering) och det dynamiska omfånget blir tydligt påverkat.

    Så mina tips för bästa bilder med S23 Ultra är:

    Bra ljusförhållanden utan extrema kontraster: 50MP som du förminskar ner till 12MP
    Sämre ljusförhållanden eller vid mycket starka kontraster: 12MP standardläge
     
    Hubbaa82, Mabbutt och Kristy gillar detta.
  20. NR7101

    NR7101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2022
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    20230227_193623.jpg

    20230227_040803.jpg
    Fotat utanför ytterdörren.

    20230227_034904.jpg
    Vy mot grannens ladugård.

    20230301_192041.jpg
    Jupiter och Venus syns ovan husen.
     
    Last edited: 2 mar 2023
    Mr-F, Hubbaa82, Hatsune Miku och 13 andra gillar detta.