Kameran laddar ur batteriet snabbt i 2.1... även när den inte används!

Discussion in 'Galaxy Spica i5700' started by Jickelsen, May 31, 2010.

1. Jickelsen

Jickelsen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena, första posten här på forumet efter att ha skaffat min första Androidlur. Hur nöjd som helst, MEN...

Min Spica på thephonehouse levererades med 2.1, och jag tyckte batteriet laddades ur lite för fort. Hittade till slut lite spridda poster på forum om en bugg och tydligen slutar processorn klocka ner sig om man har använt kameran någon gång (samma sak med Google Goggles och andra kamerarelaterade apps). Den går i 800 MHz hela tiden och klockar aldrig ner sig, så batteriet dras ut betydligt snabbare. Det är precis vad som händer för mig, och det är sjukt irriterande. Man måste starta om telefonen efter att ha använt kameran, Task Cleaner och sånt funkar inte...

För er som pillat med Linux och sånt, så sätter kameran cpu-governorn till performance från ondemand, men ställer aldrig tillbaka det. Man kan ändra det tillbaka med ett echo-kommandon i /sys/ om man har rootat, men det känns inte riktigt aktuellt i dagsläget.

Har någon annan upplevt den här buggen? Ni kan kolla processorhastigheten med Quick System Info PRO. Känner någon till en lösning förutom att roota?

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det finns tyvärr ingen annan lösning på detta i nuläget. Jag tror jag läste att det var löst i den senaste oficiella versionen. (JE1). Tyvärr är inte denna släppt genom samsungs programvara ännu. (om den kommer bli det överhuvudtaget tvivlar jag på..)

3. Kvillen

Kvillen Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har också lagt märke till det, när jag kört kameraappen Vignette och glömt stänga av så drar den helt sjukt mycket batteri.. Lite tråkigt, men har ändå som vana att taskkilla det efteråt..

Mvh

4. junk

junk Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Stämmer även på min Spica med SamdroidMod. Frågan är hur mycket det gör i batteritid?

Det hjälper väl inte att taskkilla... den har ju fortfarande ändrat från "ondemand" till "performance".

5. junk

junk Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

hur vet du att det är löst i den? Var har du läst det? Kan man få tag på JE1 via någon annan "kanal"?

6. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

7. pierre.c

pierre.c Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Stämmer detta? Jag har laddat ner "SysMonitor" från market och har en ikon i notifikationsfältet som konstant visar hur många procent at processorn som används.
    På min telefon går i alla fall kraften ner till ca 20% även efter jag använt kameran, det känns ju bra. Eller har jag missuppfattat problemet?

MVH

8. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte använt programmet, men jag kan väll tänka mig att det beror på vilken procent den låg på innan också :)

9. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det som händer är att telefonen ligger på full klockhastighet även när processorn inte är belastad. Normalt så klockar den upp sig efter behov.

10. pierre.c

pierre.c Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag märker faktiskt inte av detta, har fotat mycket idag och har över 70% efter 15h (endast 2G dock). Tror inte detta är ett stort problem, men jag vill förstås att det ska ordnas.:-)