Kameran, så seeeeg....

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Boxvin, 9 nov 2010.

1. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

en modern kompaktkamera är ju knappast mycket större än vad t.ex en X10:a är och är snabbare och levererar bra mkt bättre bildkvalité.

Och om man nu, som det sas i förra inlägget jag citerade, ska ta kort på sitt barn när detta nu gör något så kanske man kan ta det för vana att ta med sig en liten kompaktkamera om man är rädd att missa något....

Men är det för jobbigt så får man nog leva med missade ögonblick ett tag till då ingen mobilkamera jag sett eller testat är direkt jättesnabb - och är den det så är bildkvalitén genomgående usel.

2. Pjuklarven

Pjuklarven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nej det håller jag med om, dom har blivit små, lika fullt har du den inte med överallt i lika stor utsträckning som din telefon.

Min poäng är alltså inte att en mobilkamera kan mäta sig med en kompaktkamera utan att dom gånger du vill fota nåt, då har du den inte med dig tyvärr.
    Däremot är det relativt troligt att du har din mobil med dig då.

3. Boxvin

Boxvin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Eller hur! Jag blev överlycklig!

Jag kör:
    Shooting mode Normal
    Autoflash
    Auto hardware settings
    8 Mp normal save as Date and Time
    No frame

Det är 10 år sedan jag köpte min första digitalkamera. Den ligger ff alldeles för ofta hemma. Och ju bättre telefonerna blir desto mindre får kameran följa med på äventyr. Det är lättare med färre apparater liksom :)

4. BigR

BigR Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det här måste vara det fånigaste uttalandet, men samtidigt det vanligaste bland smartphone-ägare som har dåliga kameror i sina telefoner. Samma som SGS-ägare "det är en telefon ingen GPS" så vad spelar det för roll om den visar 50 meter fel?

Det är pinsamt att man inte kan släppa en snabb kamera med acceptabel bildsensor på Androidplattformen så att man med sin 5000-kronorsinvestering kan fota sina barn inomhus utan att tro att det är en poltergeist som råkat swischa förbi i ett odiskat ölglas.

Med min N8 har jag alltid med mig det där som inte funkat så bra tidigare och nu funkar det riktigt bra.

5. Silverandroid

Silverandroid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aaah denna räddade mig! Kan den inte spara bilderna snabbare bara? Men vitbalanser verkar vara bra i detta program.

Kommer blixten verkligen igång med AUTO BLIXT?

6. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Den sätts på när man ska fota men verkar ej känna igen ljusförhållandet.
    Alltså "auto" är blixt alltid på dvs. i ögonblicket man tar fotot.

7. Pjuklarven

Pjuklarven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Skaffa ett snabbare minneskort?
    Har du det som följde med har du ett Class2, men om du köper ett nytt, tex ett Class6 så ska det visst göra rätt stor skillnad :-)

8. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag tycker inte alls att vignette ger lika skarpa bilder som orginal kameran. Jag har pro versionen..

9. jorgeng

jorgeng Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag testade vignette, men blev besviken, när man tagit ett kort måste man välja discard eller save, hmm vilken tid det tar.
    I originalkameran räcker det med tillbaka-knappen för att ta en ny bild.

Jag avinstallerade vignette, klart instabil, dessutom får man 1mb kort som standard, måste välja 8mb, korten blir suddigare...

:ehm:

10. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Du vet väl att allt detta går att ändra i inställningarna ?
    Själv så kör jag pro versionen och nu äntligen har jag börjat använda min kamera för en gångs skull., tidigare tyckte jag det tog sån jäkla tid och blev dåligt att jag lät bli. Btw ifall ngn vill ha pro versionen skicka pm :)

11. jorgeng

jorgeng Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo, allt går att ändra i inställningarna, MEN vignette tar en bra stund på sig för att skapa korten, då har motivet försvunnit....
    :ehm: