Kamerauppenbarelse

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av thehero, 8 mar 2023.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Ivrigt så provade jag kameran på ultran, men det blev lite av ett antiklimax. Bra foton ja, men hade en typiskt mobiltelefonlik look med onaturlig bearbetning. Bilder på ansikten blev inte bra, släta och bleka trots att inga beautifyfilter fanns.
    Då provade jag att ladda ner en gcam med tillhörande lib jag läst om från "Matteo GCam Configs" , och NIRVANA infann sig. :)
    Maken till DSLR-lika bilder har jag aldrig skådat på en mobil. Speciellt zoomen blir overkligt bra och naturlig.
    Ett hett tips.
     
    bernard, flipp och Kristy gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, många tillverkare överprocessar bilderna, och det gäller tyvärr ofta i Pro-läget också, och det är rätt drygt att plåta i RAW om det inte är för något alldeles särskilt tillfälle.

    Det är därför GCAM är så djäkla bra, för man kan få ett neutralt resultat/så mycket behandling man själv vill ha, utan att behöva sitta och redigera RAW-filer sedan eller dylikt.

    Önskar att man hade fler inställningsmöjligheter på den punkten hos tillverkarna. Jag har inget emot om de drar upp kontrast, färgmättnad osv i standardläget, men de borde ha en inställning som heter "neutral" eller dylikt, som gäller även för auto-läget.
     
    Kristy och thehero gillar detta.
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    RAW+JPEG är en bra grej, då man man ju redigera RAW-filen i efterhand om man känner att man vill få ut max av bilden men man har ändå en JPEG som är "färdigprocessad" för t.ex. sociala media. Men det tar en hel del plats så man får inte snåla med lagringen då.

    GCam-ports är väldigt kraftfulla för det finns verkligen miljoner justeringsmöjligheter. Går att få till precis den bildstil man själv önskar om man bara är villig att lägga tiden som krävs. Man kan också utgå från en XML man gillar och göra småjusteringar.
     
    thehero, Kristy och bernard gillar detta.
  4. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Flikar bara in en grej ifall någon har nytta av den i framtiden.
    Jag gick in i originalkamerans inställningar och stängde av "enhance image quality", och vips så såg originalbilderna genast mindre processade ut. Nu är det inte SÅ stor skillnad mot gcam längre.
    Men kvalitetsskillnaden är ändå tillräcklig för att jag ska fortsätta med Gcam, om jag inte vill ha 50mp-foton. Synd bara att Gcam inte verkar stödja det.
    Ultrans 50mp-foton är verkligen fina. Första gången jag sett en mobil som inte "straffar" bildkvaliteten nämnvärt när man kör full upplösning.
     
    Kristy gillar detta.