Kan applikationer skicka skumma SMS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av GammelMan, 4 aug 2010.

1. GammelMan

GammelMan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

fortfarande nybörjare på Android, men man måste ju fråga för att få veta :)

Jag har fått SMS från nåt firma som heter Ringaling och som säjer att jag har beställt någon SMS-prenumeration från dem. Snabb googling ger träffar i Finland med dåliga vibbar.

Det är inget jag beställt, och jag tror inte att någon jag känner skulle anmäla mig till nåt sådant. Funderar om det kan vara någon applikation som kan ha nåt fuffens för sig och hur man i så fall kan få stopp på det.

Dessutom finns ingen numerisk avsändare utan det står bara Ringaling i både Handcent och Messaging , som om det var inlagt som kortnummer, men jag hittar det inte i Contacts eller någon annanstans.

Min fråga är, kan en applikation göra saker (tex beställa något) via internet eller SMS utan att jag kan se det? Finns det möjligen någon logg man kan se
    utgående trafik eller något sådant?

Sitter på en Acer Liquid med 1.6 och börjar bli paranoid...

Tack på förhand för tips, erfarenheter och ideer.

2. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

När du installerar en app så ser du vilka rättigheter den vill ha. Om du tex. installerar ett spel som vill ha rättigheter att skicka sms bör man akta sig om det inte finns en god anledning (telia messa mera).

Men det kan vara så att dem har anslutit dig utan att ha fått något sms. Hände mig för ett par år sedan (minns inte vad företaget hette) och då sa jag bara upp det. Ångrar nu att jag inte polisanmälde och försökte dra det vidare.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har blivit ansluten till sådant utan att ha sagt till eller skickat något SMS. Det var på min gamla T700i. Den skickar inga SMS automagiskt den inte :)

Så polisanmäl efter att du kontaktat Ringaling och fråga vad de håller på med.