Kan en surfplatta vara operatörsbunden?

Diskussion i 'Samsung' startad av volcomstone, 21 apr 2012.

  1. volcomstone

    volcomstone Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Frågan är simpel, kan en surfplatta vara operatörsbunden och hur fungerar det i så fell?
    Om plattan är låst till Bredbandsbolaget...kan man bara använda ett simkort från BBB då eller?
    Wifi borde väl fungera oavsett om den är låst till operatör eller liknande?

    Total nolla på det här med vad en "låst" telefon eller surfplatta innebär så är tacksam för svar
     
  2. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    I princip kan man väl enbart operatörslåsa en platta om den har möjlighet att köra med SIM-kort - och då gäller ju bara låsningen mobiltrafik, inte WiFi. Sedan kan ju en låsning innebära att man har eget utseende, begränsat tillgång till appar, etc.
    Så svaret på din fråga borde bli att du kan köra en platta från BBB över WiFi utan problem - dock så kräver den ett abonnemang från Telenor (som äger BBB) om du vill köra 3G. Du har ju då heller ingen nytta av deras mobila abonnemang om du inte vill använda deras SIM-kort vilket gör att plattan blir dyrare än vad du kan köpa den kontant för...

    (Med reservation för att jag inte vet exakt om/hur BBB låst sin platta)
     
  3. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Kom just på en sak till -
    eftersom du köper via nätet så har du ju 14 dagars ångerrätt (om du inte aktiverar/använder abonnemanget som är kopplat till plattan).
    Detta innebär ju att du borde kunna testa om den fungerar med annan operatör eller enbart WiFi...