Problem: Kan inte ansluta till nätverket.

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av MartinAsplund, 24 dec 2012.

  1. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    God jul på er alla.

    Nu är det så att det inte går att ansluta varken min eller min pappas HOX till trådlösa nätverket. Nätverkets namn syns på båda telefonerna och jag kan skriva in koden men sen trycker jag på anslut och inget händer. Visserligen sparas koden i telefonen men den ansluter inte
    iOS och Windows går bra att ansluta. Både iPhone 4s och även en tidigare modell av iPhone gick att ansluta samt även en Windows laptop. Jag är osäker på om personen som har en SGS2 kunde ansluta med den, jag ska ta reda på det sen.

    Routern är en 10 år gammal D-link historia. Jag tror aldrig att routerns mjukvaran har blivit uppgraderad (hur gör man detta?). Egentligen kanske det bästa vore att köpa en ny modernare router men att få pappa till detta är inte lätt. Dessutom behöver jag kunna ansluta idag.
    Jag har även försökt med att göra nätverket helt öppet utan kod, HOxarna hittar nätverket men kan inte ansluta.

    Hur lösa detta? Ligger felet i routern eller i telefonerna? Det känns ju som att felet bör vara i mobilerna eftersom att andra apparater kan ansluta.
     
    Last edited: 24 dec 2012
  2. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Angående routern så besöker man dlink.se och letar sig fram till supporten/Kundservice.

    http://dlink.se/

    Sen på undersidan av routern har du allting om typ samt H/W (ofta finns det flera av samma typ)

    När man hittat sin router så står det precis hur man gör med att flasha ett nytt firmware.

    Slutligen bör man fundera över vilken kryptering som används ?
     
  3. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det verkar inte finnas någon ny firmware till denna router. Supporten för just denna tog slut 2008.

    När jag börjar undersöka saken så har jag för mig att jag har uppdaterat mjukvaran en gång för ett par år sedan. Sen om det var före 2008 eller efter det minns jag ej. Så det kan ju hända att firmwaren ändå inte är den senaste.

    Vad gäller kryptering så verkar det vara inställd på WEP. I telefonen verkar det inte finnas någon inställning för WEP. Dessutom kräver routern att lösenordet ska vara 10 siffror.
    Det verkar gå att kryptera med WPA på routern dock förstår jag inte hur man gör detta. RADIUS Server 1 och en massa annan text dyker upp om man väljer WPA.
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo den där routern är "död" och har passerat "End-of-life".

    WEP är inte särskilt säkert och i princip alla kör WPA2 nu. (som är betydligt svårare att hacka, i princip omöjligt) WEP hackas på några minuter.

    Det finns inga bra råd med en produkt som en tillverkare fasat ut.
     
  5. albino25

    albino25 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köp en ny router till din farsa, sätt upp samma SSID som ni haft tidigare och även samma password (fast med WPA2).

    Kostar någon hundralapp, och problemet är löst. Ca en timmes jobb med inhandling och han kommer inte ens märka det

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Värt att nämna att man ändå måste ta bort SSID'n från datorn och börja om eftersom den inte vill acceptera nätverktet om man sätter ihop en ny router likadant. Gjorde det när vi bytte ut allting i somras med prylar från cisco och Zyxel.
    Men det fungerar bra med samma gamla lösenord, bara att man som sagt måste skriva in det igen på klienten.

    God jul!
     
  7. MartinAsplund

    MartinAsplund Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu fungerar i alla fall wifi på alla prylar.