Kan inte ansluta till Wifi efter uppgradering till android 2.1

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Dubble0zero, 8 dec 2010.

1. Dubble0zero

Dubble0zero Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan!
    Jag är ny på dethär med smartphones, jag skaffade en Garmin-Asus A10 för nån vecka sen. En riktigt trevlig sak rent generellt, dock så fick jag för mig att uppgradera till android 2.1 jag hade 1.6 innan.

Efter uppgraderingen startade problemen, nu kan jag inte ansluta till trådlösa nätverk längre.Telefonen hittar nätverken när jag aktiverar Wifi, men när jag trycker anslut så händer det ingenting på ett bra tag, sen står det "frånkopplad", och efter ytterligare ett tag så försvinner listan med nätverk, de som är sparade är kvar i listan, men det står "inte i intervall, sparat" och jag kan inte ansluta igen om jag inte stänger av wifi och sätter igång det igen, då kan jag upprepa det hela.

Jag har startat om mobilen många gånger, jag har gjort en reset, och jag har uppdaterat några gånger igen, men det har inte gjort nån skillnad.

Jag inser att det inte är så många som har denhär mobilen, men det verkar ju definitivt vara nått med mjukvaran så även ägare av andra modeller kanske har nån ide på hur jag fixar det.

Föresten jag glömde att skriva om ett annat problem, det uppstod samtidigt, men det kanske inte har någon koppling. När jag försöker använda kameran så säger den "ingen åtkomst till SD-kortet eller enhetens minne" den säger likadant om man går in och försöker välja en bild att sätta som bakgrundsbild.

/Mats

Last edited: 8 dec 2010
  2. skarsaetter

skarsaetter Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

A10

Hej!

Har samma problem med min efter uppdatering (dock inte kameran).
    Har pratat med Garmin o en uppdatering kommer, men det tar en eller två veckor till. Du måste reg prod för att få meddelande om detta.
    Riktigt uselt tyvärr....................................

KOntakta Garmin och be dem om ersättning!! Det gjorde jag.

3. Dubble0zero

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för infon, jag tror att jag har registrerat mig, men jag måste kolla upp det för att vara säker.
    Jag ringde garmin suporten och han visste inget alls, det var då jag började fundera på om jag kunde lösa det själv i stället för att skicka in den.

Finns det nått bra sätt att få in android 1.6 igen så länge?

Edit: Jag löste det andra problemet, det var nog jag som hade varit lite snabb med att dra ur sladden ur datorn, en formatering av minneskortet så är allt som det ska med den saken. :)

Last edited: 8 dec 2010
  4. Dubble0zero

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu är telefonen i alla fall inlämmnad, efter en massa sökande på internet och endel samtal och mail till Garmin så verkar det som att de inte jobbar på nån mjukvarufix, så det är bara att lämmna in telefonen och få det fixat. Däremot så verkar de helt ha "glömmt" den där 72 timmars servicegarantin som jag vart lovad i affären att garmin ska ha, men det är kanske inte deras fel, det kan ju vara försäljaren som inte visste.
    Nu är det i alla fall bara att vänta kvar...

bentterp gillar detta.
  5. pojoel

pojoel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallao!

Jag försökte själv uppdatera till 2.1 i går.

Det tog ett tag innan jag fattade att synkroniseringsprogrammet, som jag skulle använda för att göra en backup med, inte funkar i W7.

Sedan, när jag kopplat in mig på en XP-burk, verkade allt flyta på. Backuppen blev gjord, och uppdateringsprogrammet puttrade på.
    Ända till det steget då jag skulle vänta på att telefonen skulle starta om och jag enligt anvisningarna skulle koppla om USB-läget till filöverföring så "kartorna skulle läggas tillbaka i telefonen".

Det enda som syntes på telefondisplayen var texten "Garmin & Asus" på svart bakgrund. Jag väntade nog en timme. Sen gick jag och la mig.

I morse, när jag gick till datorn, lyste samma text på telefondisplayen. När jag slog på monitorn för att se om det hade hänt nåt i uppdateringsprogrammet hade det försvunnit!?! Det var borta!?! Vaffan? Datorn hade inte startat om under natten för alla fönster jag hade haft öppna var fortfarande öppna. Utom telefonuppdateraren....

Nån som har liknande erfarenheter?

Jag har inte rört telefonen efter detta. Den sitter kvar i sladden i datorn. Jag är inte säker på om jag ska våga rycka batteriet för omstart...

Nåja... jag ska se om supporten har någon idé... faen...

6. pojoel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så.

Nu har jag snackat med supporten. Han sa (på grov skånska): Plocka eut batteriet, stäng aov brandvägg o antivirus i datorn, sätt i batteriet o plugga in tillefonen i datorn igen och gör om. Fonkar ente detta, skicka in den.

Ska testas i kväll.

7. pojoel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det sket sig. Telefonen kom bara till första uppstartsläget, det där med den lille androiden käckt på svaj på displayen. Nu ska jag skicka in den.

8. pojoel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja det gick ju fort. Supportloggen sa: Mottagen 16:20. Returnerad 17:20.
    De hivade min lur och skickade mig en ny! Undrar om de ens försökte fixa min gamla..
    Nå men i alla fall, jag verkar inte ha några buggar som ts hade, efter min 'uppgradering'...

9. Dubble0zero

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tur, jag har ännu inte hört nått av mediamarkt där jag lämnade in den, får väl se när jag får svar, har försökt kontakta de nu, men hamnade bara i teleonkö tills jag inte hade tid att sitta längre, och mail svarar de inte på...

10. bentterp

bentterp Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad synd för mig jag inte lästa detta innan jag forsökte uppgradere :-(

11. bentterp

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Snabb fråga bara - vilken Android version fick du tillbaka?

mvh Bent

12. Dubble0zero

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu efter ett antal telefonsamtal och mail till mediamarkt så kommer det fram att de hade tappat bort den och glömmt att skicka den till verkstan, de hittade den igen i dag.

Det innebär att jag självklart får en ny direkt när jag kommer med kvittot, problemet är bara att de inte har nån hemma, det finns ett skyltex kvar, men ingen annan och ingen av deras leverantörer har nån som de kan beställa hem, så jag ska kolla på skyltexet och se om det är vettigt skick och om den är uppdaterad.

Om det nu är så att den inte verkar vettig eller att den krånglar efter uppdateringen, har någon nått förslag på någon annan liknande mobil med vettig GPS funktion som man kan köpa i stället?
    Jag gillade telefonen när den fungerade, men det känns ju som om att det är ett sjunkande skepp...

bentterp, synd att du också har problem, hoppas att det löser sig för dig.

13. bentterp

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

RMA direkt hos Garmin verkar vara bättre än via återförsäljare

Skickade in min i onsdags, fick kvitto på mejlen torsdag den hadde tagits emot, och just nu kom det in ett mejl om att status var ändrat till "Completed" och när jag kollar min RMA ticket på Garminsajten står det "Solution: utbytt"

Hyfsat bra service från deras sida, tycker jag. Fast jag har ju inte fått den i handen än, och vet inte vilken version som finns där. Men det finns hopp :cool:

/B

14. Dubble0zero

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

ahh, nice. Då kan vi dra lärdomen att inte gå till mediamarkt och lämna in mobilen, utan i stället skicka in den till garmin direkt (de använder tydligen inte samma verkstad).

Efter mitt besök hos mediamarkt så visade det sig att deras skyltex hade samma problem, så det var ingen ide att ta den i stället, men tydlligen så hade de skickat iväg min mobil, fast verkstan hade inte fått den, eller nått sånnt, så den var på verkstan nu. De hade börjat kolla på den, men då sa butiken ifrån eftersom att jag skulle få en ny, så nu skrev han ett mail och sa att de får fixa den och att det är ett prioriterat ärende. De ska skicka hem den till mig när den är klar.

Nån ifrån apple som var i butiken försökte överatala mig till att köpa en Iphone i stället, men det gick jag inte på.

Hoppas bara att det inte drar ut på tiden...

Edit: Jaha, nu sitter jag här med en ny mobil som har samma fel, dock så är den inte uppdaterad, så jag ska väl testa det innan jag skickar in den igen, måste bara hämta hem min laddare så att jag slipper ladda den i bilen.

Last edited: 16 feb 2011
  15. bentterp

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick min nya i onsdags, hämtade den torsdag och konstaterade den hadde 1.6, fredag envisades Garmin supporten med att det minsann inte skulle vara några problem, lördag uppgraderade jag igen - och det funkade :-D

Det kan ju vara en slump, det kan vara en annan hardware revision på nåt sätt, men sen kan det också vara nånting med att denna gången hadde jag inte gjort nånting alls med telefonen förutom koppla den till wifi. Dvs det var inga appar installerade, inga inställningar ändrade, den var än inte kopplat till Google kontot.

Om man ville, skulle man ju kunne nollställa först innan man kör uppgraderingen.

16. Dubble0zero

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Denhär gången var det jag som hade krånglat igen, jag glömde att jag var tvungen att ändra mac adressen i routern, så nu funkar min mobil som den ska. :)

17. pojoel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Långsamt svar ( :o ) : 2.1.

Batteritiden blev i ett huj åtminstone tre gånger längre. Inga hängningar vid navigering heller. Jag tycker mycket bättre om fonen nu.

18. pojoel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag diskuterade med Inwarehouse, där jag köpte luren, och det var de som tipsade mig om att det skulle gå mycket snabbare och enklare om jag skickade fonen direkt till Garmin. Och så var det ju.